hallo ik heb een vriendin die heeft het volgende... is ook alleenstaand moeder. ex en zij zijn al tijdje uit elkaar ex liet weinig van zich horen, maar stond gisterenavond onaangekondigd voor de deur. Zei te willen praten maar op het moment dat hij binnen was werd hij boos en wilde de kleine uit bed halen en meenemen. Zij heeft dit tegen kunnen houden door voor de deur te staan en te blijven zeggen dat hij weg moest gaan en anders de politie te bellen. Hij heeft haar nog geduwd waarop ze schreeuwde en nu mijn huis uit Ze wil nu aangifte doen maar is ook wat bang voor de gevolgen. Wat raden jullie aan, of eigenlijk wie heeft er min of meer ervaring mee en wat gebeurt er daarna.... krijgt ex dan contactverbod? hoe lang? hoe loopt het dan verder??? graag snelle reacties dank jullie wel
Direct aangifte doen! Als er een omgangsregeling komt dan kun je dat het beste vast laten leggen via de rechtbank. Er komt dan een dossier. Ze staat sterker als er een kopie van de aangifte bij wordt gedaan.
ja dat zal ze ook wel doen is meer van wat gebeurd er dan daarna? ex zag de kleine 1x per 2 weken ongeveer nog zonder regeling. hij heeft wel erkend en gezag begreep ik. zij wil ervaringen weten hoe nu verder wat gebeurt er nu ze doet aangifte en dan?? mag hij dan na poosje kind weer zien met risico op herhaling?
Denk toch dat ze het beste even contact op kan nemen met iemand van de politie en vraagt wat er dan gaat gebeuren ...
Als er niets door een rechtbank uitgesproken is mbt de omgang, hoeft jouw vriendin nog niets. Ik zou aangifte doen, en een advocaat inschakelen. Als de papa inderdaad gezag heeft, kan hij de kleine wél zo meenemen zonder dat de politie dan ingrijpt. Dus ik zou hem niet meer binnen laten, en gewoon alles via gerechtelijke weg afhandelen en de kleine pas weer meegeven wanneer de rechtbank een omgangsregeling bepaald heeft. Verder alle contacten met de papa via de advocaat laten gaan.
oeiiii. weet je zeker dat hij gezag heeft? dan kun je vrij weinig. Hij kan de kleine meenemen net zo goed als dat zij het kan. Sowieso aangifte doen omdat in een mogelijke rechtzaak de aangifte gebruikt kan worden. Let wel: Laat je niet afschepen met een 'aantekening'. Hier kun je niets mee!!! Politie wil dit nog wel eens voorstellen met een hoop blabla maar een rechter gaat dit niet gebruiken en volkomen passeren. Laat dus echt je aangifte opnemen.
Overigens denk ik gezien de jurisprudentie op dit gebied niet dat dit reden genoeg is om de bezoekregeling te stoppen. Rechter gaat je vriendin denk ik ongelijk geven als het voor de rechter komt. Wat is de kans dat hij dit voor de rechter laat komen? Wat voor typie is het? Het feit dat hij gezag heeft maakt dit erg moeilijk. Op papier heeft hij net zoveel te vertellen over haar kindje als dat zij heeft. anders had je een veel sterkere zaak
Je moet er inderdaad vanuit gaan dat een rechter een omgangsregeling zal vaststellen, of er moeten zwaar wegende redenen zijn om dit niet te doen ( dat is dus eigenlijk alleen het geval wanneer je kindje gevaar loopt ) Je kunt, als je wel omgang tussen de papa en je kindje wilt in de tussentijd, maatschappelijk werk inschakelen en in hun bijzijn voorlopig afspraken op papier laten zetten. Dan heb je in ieder geval je goede wil getoond, en als het fout gaat heb je altijd iets om op terug te vallen. Ik heb dus hetzelfde meegemaakt.
Direct aangifte doen! Als mij dit zou overkomen (want 1 van mijn grootste angst is) doe ik direct aangifte! Mijn ex ziet niet naar mijn zoon om, dus als hij hier voor de deur staat plotseling laat ik hem er niet eens in en bel direct voor hulp! Mijn ouders wonen hier in de buurt en mijn vrienden en buren staan ook voor mij klaar. Mijn ex weet niet waar ik woon, hij mag het wel weten maar dan moet hij het wel aan mij vragen een aangezien ik niks meer hoor weet hij het nog steeds niks. Maar er is natuurlijk achter te komen... Het is echt 1 van mijn grootste angsten dat mij dit ook gaat overkomen. Daarom zie ik altijd even wie er voor de deur staat hier door het kamerraam. Als mijn ex hier 1x komt ongevraagd bel ik direct voor hulp! Je vriendin heeft heel goed gehandeld hoor! Maar ik denk dat je je op dat moment alles doet om je kind te beschermen en dat je dan heel sterk wordt.
dank jullie meiden ik ga het haar doorgeven. ik ben morgen vrij en ga dan samen met haar mee aangifte doen. ik geef haar alle reacties van jullie ook door in het kort is dus te stellen dat het meest slimme is: - aangifte doen - doordat er gezag heeft heeft die ex ook rechten wat dus uiteindelijk wel zal uitkomen op bezoekregeling. iets wat ze i.p. ook niet tegen wilde houden hoor, hij nam weinig moeite voorheen tot nu dus. - er is momenteel geen omgangsregeling dus beste is nu de rest via de rechter te laten gaan en contact wat er was tussentijds te beeindigen tot de uitspraak of eventueel nu al door haar dingen vast laten leggen met mediatior of advocate betreft eventuele omgang en afspraken. zeg ik het zo een beetje goed volgens jullie? allemaal bedankt vast voor de reacties
Feit dat hij tot nu toe niet naar z'n kind heeft omgekeken doet tegenwoordig in 'n rechtbank eigenlijk niet meer terzake. Gezag is gezag en dus heeft vader recht op het kind en het kind recht op de vader. Ze kan proberen te kijken of een en ander onder toezicht oid geregeld kan worden... (Aan vader wennen etc.) In elk geval moeten er gedegen afspraken gemaakt worden en 'n rechtbank zal eventueel dat via 'n mediator laten lopen. Het verstandigst doet je vriendin er aan aan te geven dat ze hiervoor open staat (je krijgt bij 'n uitnodiging (hoe heet dat, ben 't even kwijt, druk geweest) vaak een folder over mediation en 'n formulier waarop je kunt aangeven of je wel of niet mee wilt werken daaraan). Ook al vindt ze 't niets, dan is ze in elk geval niet de partij die moeilijk doet... Ze moet hem in elk geval niet meer binnen laten. Dat is ze níet verplicht (ze hoeft zelfs de deur niet open te doen) en als hij zomaar binnenkomt pleegt hij huisvredebreuk. Inderdaad kan ze dus aangifte doen. Ze kan er echter, denk ik, beter alleen melding van maken. Dat staat wat minder agressief, wat om eerlijk te zijn in 'n rechtbank gewoon beter overkomt dan een aangifte... Ze moet eigenlijk vooral niets doen dat zelfs ook maar naar 'met modder gooien' riekt, want rechters zijn ook maar mensen....
Als jij zegt dat hij weinig moeite doet... Wat is dan de kans dat hij lastig gaat doen op het moment dat ze zegt je bent hier niet meer welkom? kun jeo ok tijdje doen en afwachten wat voor stappen hij gaat nemen. Als hij rechtzaak wil opstarten dan kun je altijd nog mee gaan werken. Maar het is maar net hoe ver je wilt gaan. Is hij altijd zo of is het een incident? Weet zij het beste. Je kunt heel ver gaan om dit soort dingen te dwarsbomen in het ergste geval wordt je een dwangsom opgelegd maar ben je maaanden verder maar als het een eenmalig iets is en ze nog steeds alle vertrouwen heeft dat hij haar kindje niks doet en goed behandeld, dan proberen eruit te komen inderdaad misschien met behulp van maatschappelijk werk. wat een gedoe zeg. hou ons op de hoogte van wat ze gaat doen!
Ja maar wel belangrijk feit. Hij zal ook een hoop moeite moeten doen om naar dit voor een rechtbank te krijgen. Als hij het eigenlijk niet zo belangrijk vindt heb je een aanemelijke kans dat hij dat ook laat zitten. Kost hem ook geld
hallo ben met vriendin naar politie geweest na alles afwegen heeft ze aantekening laten maken. Ze wil er omwille van de kleine wel uit gaan komen. Ondanks dat haar ex in t begin niets liet weten was er wel weer contact en hij heeft gezag. we hadden samen vanmorgen al jurist enz gebeld en die adviseerde wel aantekening en evt aangifte maar idd ook mediation enz om zelf niet de partij te zijn die dan tegenwerkt. dat schijnt idd wel belangrijk te zijn. Zij wil zelf ook niet tegenwerken, maar wil wel veiligheid. Ze wil nu dus middels mediation vast gaan laten leggen dat er contact mag zijn tussen vdr en kind onder haar toezicht en 1x per week en dat hij verder niet zomaar langs mag komen en dat als er nog een incident zou volgen dit ook direct definitief klaar is. En betreft laten gaan..... leek haar niet slim. ze is al ter ore gekomen dat hij anders toch via rechter gaat aanvragen het contact. Ineens is hij dus om lijkt het van geen contact naar wel contact willen. Dus dan maar proberen er met afspraken zo goed mogelijk uit te komen was haar conculsie en zelf niet moeilijk doen m.b.t. afsraken inzetten maar wel uitkomen op onder toezicht. zo... zijn jullie ook even op de hoogte.
Laat haar terug gaan. Ik heb nog zo gezegd NIET AKKOORD gaan met aantekening! Dit is helemaal niks waard alleen intern bij de politie. Als er een rechtzaak van komt heb je geen poot om op te staan want de rechtbank mag een aantekening niet gebruiken. los van het feit dat als het de volgende keer weer gebeurd en je doet dan wel aangifte dat wordt gezien als het eerste incident. Een aantekening is helemaal niks waard en je hebt dus gewoon je tijd verspild daar.
' ik heb haar dat ook gemeld hoor, maar tja maar zal haar nog eens bellen zo. betekent aangifte ook automatisch aanhouding van haar ex en contactverbod?
neee joh contactverbod is erg lastig te krijgen en zul je voor naar de rechter moeten. of ze haar ex aanhouden ligt aan de politie die er eerst werk van moet maken en vervolgens moet de officier van justitie nog bevel tot aanhouding opstellen. Vaak doen ze dat niet eens. Grote kans dat er niet eens wat mee gebeurd als je er zelf niet achteraan gaat. Maar het staat wel op papier! En je kunt dus later zeggen dat als het nog een keer gebeurd dat het geen eenmalig iets is maar dat het vaker is gebeurd. Een aantekening heeft de juridische waarde van een post-it op het bureau van een assistent-agentje. Echt maak deze fout niet! Eis een aangifte ze mogen je dat niet weigeren! Ze praten je vaak om tot een aantekening omdat ze dan geen papierwerk hoeven te doen. Een aantekening is intern dus daar kan nooit vervolging door komen en een proces-verbaal wel. Gaat dus veeeel nauwkeuriger. Eis een aangifte!
@ Eline we zijn uiteindelijk alnosg terug gegaan en hebben een werkelijke aangifte er van gemaakt staat het iig genoteerd zoals het hoort inderdaad. Ze snapte inderdaad wat ik bedoelde en vond dat dan toch beter, dus meiden bedankt ze zullen nu w.s. een waarschuwing geven maar staat het iig genoteerd.
ja grote kans dat ze er inderdaad niks mee doen. maar goed mocht hij nog zo iets flikken kun je er wel werk van maken. goed dat ze naar je geluisterd heeft! Hoe gaat ze het nu aanpakken?