Goede morgen, ongeveer 3 weken geleden heb ik een afspraak gehad bij de gyn en op de echo zag ze vele eicellen. omdat ik ook een onregelmatige en redelijk lange cyclus had sprak ze over luie eierstokken. Nu heb ik maandag bloed laten trekken en daaruit blijkt een lichte verhoging van het mannelijk hormoon. Ik moet nu onmiddellijk starten met Metformine en dan bij een nieuwe cyclus ook met Clomid. Nu vroeg ik mij af dit dan PCOS is of zijn luie eierstokken nog iets anders? Want ik heb weinig van de andere kenmerken van PCOS. En ook wat doet Metformine precies en Clomid? bedankt!
Hoi Elco, luie eierstokken zijn niet per definitie hetzelfde als PCOS, maar het kan wel. Je bloed moet onderzocht worden, net als bij jou en er moeten gestoorde waarden te zien zijn. Nu is wat meer testosteron een afwijkende waarde, maar hoeft niet altijd op PCOS te duiden. Maar het kan wel. Ik weet niet precies waar ze de grens leggen om het PCOS te noemen. Je moet minstens 2 kenmerken hebben die bij pcos horen om het pcos te noemen, maar dan wordt het alsnog niet altijd als dusdanig bestempeld. Kortom, het zou best kunnen als ik je verhaal zo lees, maar dat verwacht je dat de arts die diagnose stelt. Maar misschien wil ze ermee wachten om te zien of de medicatie helpt. Dat kan bijdragen aan het bevestigen van een diagnose. Metformine is een medicijn ter behandeling van een gestoorde suiker. Het verlaagt je insulinegehalte. Ik heb het volgende op de site van het UMC Utrecht gevonden voor je: Metformine Metformine is een middel dat al wordt gebruikt bij de behandeling van suikerziekte (diabetes mellitus type II). Recent is duidelijk geworden dat sommige vrouwen met PCOS de suikerstofwisseling alleen kunnen regelen door veel insuline aan te maken. De hoge insuline-waarden leiden mogelijk tot een verhoogde aanmaak van testosteron en verstoren daardoor de eisprong. Metformine verlaagt de hoeveelheid insuline. Metformine lijkt vooral geschikt voor vrouwen met overgewicht of met hoge insulinewaarden, maar momenteel bevindt deze behandeling zich nog in een onderzoeksfase. Uw arts zal dit met u bespreken. Kans op zwangerschap Hoe groot de kans op zwangerschap is bij de behandeling met Metformine is nog niet duidelijk. Bijwerkingen Bij Metformine kunnen maagdarmklachten (misselijkheid, braken, diarree, buikpijn) optreden Clomid wordt puur gebruikt om een eisprong op te wekken. Je brein wordt gestimuleerd om FSH te maken (follikel stimulerend hormoon). Hierdoor werken de eierstokken harder. Stel deze vraag ook vooral aan je gyn de volgende keer. Hopelijk werpt de behandeling zijn vruchten af voor je. groetjes Brigitte