Heb een beetje gegoogeld, maar kom er niet echt uit. Kom alleen een paar gevallen tegen waarbij het niet gelukt is... Maar gezien mijn, laten we het noemen, overmatige vruchtbaarheid, wil en moet ik straks echt aan een rigoureuze, permanente vorm van anticonceptie. Sterilisatie vind ik niet betrouwbaar genoeg (een spiraal zou betrouwbaarder moeten zijn en tja, zie banner) dus is het zoeken. Nu heb ik gisteren bij de klinisch geneticus gezeten (vruchtwaterpunctie) en daar vloog het er ineens uit bij me; "Echt, haal het hele zaakje er straks maar uit bij me na de bevalling, snij m'n baarmoeder er maar uit en maak iemand anders er gelukkig mee, er zijn zóveel vrouwen die een moord zouden doen voor een minuscuul stukje van mijn vruchtbaarheid"... Zodra ik me realiseerde wat ik zei bedacht ik me direct dat dat werkelijk de ideale oplossing zou zijn. Iedereen gelukkig, toch!De klinisch geneticus reageerde hier zeer begripvol op, maar niet inhoudelijk. Vandaar dat ik een beetje ben gaan zoeken... Zitten hier misschien mensen die beter kunnen googelen dan ik? Of die toevallig een beetje kennis van zaken hebben aangaande dit onderwerp? Alles is welkom, als ik dit straks toch zou kunnen bewerkstelligen zou ik dolgelukkig zijn!
Thanks moontje! Ik ga het toch eens aankaarten. Er moet toch een keer een eerste persoon zijn die zich vrijwillig aanmeldt hiervoor toch, al is het dan niet voor familie! Wie weet schrijf ik wel medische geschiedenis. Rosavise, haha als dat nou ook nog eens zou kunnen he... Zou het je gunnen maar denk niet dat dat tot de opties behoort...
Ik heb ook een collegaatje die overal doorheen zwanger raakte, sommigen ervan eindigden in een mk en toen de laatste in een mk eindigde heeft ze besloten om sterilisatie te doen voor de zekerheid van nooit meer zwanger raken. Zij is gesteriliseerd met de Essure methode en is nu daar al jaren happy mee en nooit meer zwanger geraakt. Volgens mij kan je spiraal niet als 'beter' beschouwen dan sterilisatie.
Bij mij hoef je ook maar met de vingers te knippen en ik ben zwanger, Ik mag niet aan de pil, nuvaring kan niet, spiraal helaas ook niet, ivm chronisch ziek zijn en plaatselijk ontstekingen veroorzaken of juist mijn ziekte opwekken, mijn optie is dus alleen sterrilisatie en daar ben ik nu nog geen voorstander van, de baar moeder eruit lijkt mij fijn, nooit meer een menstruatie heeeerlijk ! Als het zou kunnen vind ik het een hele dappere keus !! En heb daar echt diep respect voor ! Echter is het eerste wat in mij op komt, wat als 1 van mijn dochters een ongeluk krijgt waardoor hun baarmoeder eruit moet... Dan zou ik de mijne kunnen doneren .... Daardoor zou ik denk ik mijn baarmoeder voor de zekerheid Laten zitten, Maar heb echt diep respect voor mensen die het wel zouden doen en wou dat ik zo moedig was !
Dat is geen anticonceptie....... En verder gaat het mij erom dat ik gewoon niet meer zwanger wil kunnen raken en de statistieken geven mij geen vertrouwen in sterilisatie. Daarnaast zou ik niets liever willen dan iemand anders een kans op geluk geven met iets wat ik teveel heb en zij zelf te weinig. Iedereen gelukkig. Dat stukje over "stel dat m'n dochter het ooit nodig heeft", dat is een goed punt.........maar is het misschien niet realistisch om in ogenschouw te houden dat over 20 jaar misschien wel veel meer vrouwen hun baarmoeder doneren na een vervulde kinderwens? Is het ijdele hoop dat er over 20 jaar, in geval van stom toeval en uiterste nood, ook voor mijn dochter(s) een baarmoeder beschikbaar zal zijn, zoals ik bereid ben mijn baarmoeder aan een wildvreemde te geven om ze een kans op geluk te geven? Hersenspinsels hersenspinsels, ik weet het... Hoe realistisch m'n gedachten zijn, geen idee...
kon t maar he! Ook vaak over nagedacht in de zin van dat er hopelijk vrouwen zijn die dan weer een kans hebben op een zwangerschap. Zo n ingreep is voor jou rigoureus. Beland je dan niet meteen in de overgang? Of niet als je je eierstokken nog hebt? De Essure methode schijnt echt heel betrouwbaarb te zijn bij.de vrouw. En als je man dan ook wat door laat knippen moet het wel heel raar lopen wil je dan nog zwanger raken lijkt me.
In turkije is een baarmoedertransplantatie gedaan. Ik heb dat twee jaar geleden op tv gezien bij het programma draagmoeder gezocht.
Als jij wil dat je vruchtbaarheid anderen helpt zijn dit momenteel wel de enige methodes. Is het niet een optie dat je man zich laat steriliseren als jij je vruchtbaarheid nog wilt gebruiken? OP baarmoedertransplantatie kun je nog lang wachten vrees ik, dat is echt niet ineens binnen een paar jaar hier de norm.
Dit zal helaas bij leven (zeer waarschijnlijk) niet gaan lukken. Een baarmoeder verwijdering is een dure en heftige operatie waarbij zeer veel risico's zijn. Geen enkele arts zal dit zonder een medische noodzaak (voor jou) gaan doen. Misschien kan je het bij overlijden laten doen maar ik weet niet of dat in Nederland kan en of het dan nog wel bruikbaar is. In het buitenland zijn ze hier al wel mee bezig. Maar dat zijn experimentele behandelingen met weinig kansen (volgens mij is er nog nooit een kind uit voortgekomen). Gewoon een sterilisatie laten doen. Kleine ingreep en je bent echt blijvend van je vruchtbaarheid af. Wil je nog meer zekerheid dan ook je man laten helpen.
Bedenk dat ze niet zomaar alles weghalen, al zou transplantatie kunnen. Je loopt dan tegen hele andere problemen aan, zoals acuut in de overgang en de kans op zware verzakkingen. Heb er zelf, om andere redenen, al eens naar geïnformeerd. Dus bezint eer ge begint
Ik heb onlangs mijn baarmoeder moeten laten verwijderen en in de overgang kom je pas als de eierstokken er beide ook uit zijn. Wel kun je wat overgangsklachten krijgen van een verwijdering. 2 jaar terug ben ik na de laatste ks gesterrilliseerd dmv doorknippen eileiders en dicht naaien, is een onomkeerbare methode.
Je kunt een baarmoeder moeilijker afstaan dan bijv. een nier of een stuk lever, de gevolgen voor jou als donor zijn veel groter. Groot risico op ernstige verzakking e.d. Ik vermoed dat als dit mainstream wordt, dat het voornamelijk donatie door overledenen zal worden.. T.a.v. je wens om nooit meer zwanger te worden: kies voor een dubbele of misschien zelfs driedubbele methode. Jij en je man steriliseren en evt. nog condoom / pil / spiraal erbij. Dan is het toch echt zo goed als onmogelijk dat er nog iets misgaat
Ohw meis al had het gekund, denk er heeeeeeel goed overna. Hier gesteriliseerd maar enorme spijt. Niet om het persee nu zwanger worden maar wel het gevoel een stukje vrouwelijkheid kwijt te zijn. Dit van jou is nog alternatiever.