Wespenallergie erfelijk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 26 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Weet iemand of allergie voor wespen erfelijk is?

Mijn vriend is allergisch, en doodsbang voor wespen. Zodra hij een wesp ziet springt hij op en gaat wapperend rondrennen. Niet heel handig, maar hij is echt superbang dat hij gestoken wordt. Hij is 3x in zijn leven gestoken en bij elke steek werd hij zieker.
    Hij zweet wel heel erg snel en heel veel, veel meer dan de meeste mensen. Dat trekt wespen toch aan?
    Huisarts heeft wel eens voorgesteld om zich via de allergoloog te laten de-sensibiliseren, maar dat durft hij ook niet.

Ik ben voor zover ik weet nog nooit door een wesp gestoken. Wel door bijen, opa was imker. Deed behoorlijk pijn, maar ik werd niet ziek. Ik ben er ook niet bang voor.

Ik vraag me af in hoeverre de kans bestaat dat onze zoon de allergie ge-erft heeft. Is een allergie eigenlijk wel erfelijk?
    Hij is verder nergens allergisch voor, en wij ook niet.

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik ben zelf allergische voor wespen,

Mijn oudste ik nu 3 keer gestoken door een wesp en hij is niet allergische

Mijn andere drie kids zijn nog nooit gestoken dus van hen weet ik het niet,

Ik weet niet of het erfelijk is.

3. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik km uit een gezin met 5 kinderen, waarvan ik echt allergisch voor wespen en 2 zussen erg overgevoelig, die worden ook ziek, maar niet zo opgeblazen als ik. Nooit over nagedacht of dit erfelijk kan/zou zijn, maar bij ons in het gezin zou je het toch denken.

Ik heb nooit gehoord dat zweet wespen aantrekt trouwens, wel gele kleding, zoete luchtjes en eten en drinken.
    Ik ben trouwens helemaal niet bang voor wespen, maar wel van mensen die panisch worden van wespen.... Die zorgen nl voor boze/wilde/aggressieve/aanvallende wespen.

(Ik ben trouwens allergisch voor wespen, bijen, horzels en muggen)

4. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Ik ben allergisch voor wespen steken,
    Me zoontje is nog nooit gestoken tot nu toe.

Zover ik weet kunnen allergieën erfelijk zijn, maar wespen allergie volgens mij niet, want zover ik weet/uitgelegd heb gekregen word je niet geboren met een wespen allergie maar word dat ontwikkeld en word je dus met de steek die je krijgt steeds zieker/allergische ervoor (mits je allergisch bent/word)

Nadeel bij mij is dat ik er niet echt ziek van word maar dat ik ongeacht waar ik gestoken word zsm naar het ziekenhuis moet ivm me luchtwegen dan dicht slaan

5. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik ben ook allergisch voor wespen steken, maar ook voor horzels en heel gek sommige muggen.
    Jongste is nog nooit geprikt door een wesp of horzel maar reageerd wel op muggen (extreem grote plekken enzo) dus denk dat hij ook wel reageerd op wespen en horzels

6. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Zowel ik als mijn vader zijn allergisch.
    Dus bij ons lijkt het wel erfelijk te zijn.

7. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Ik ga dit topic even volgen. Ben ook wel benieuwd.
    Ik ben zelf allergisch en zwel helemaal op als ik gestoken word.. ik moet ook direct naar het ziekenhuis op het moment dat ik gestoken word.
    Hoop niet dat mijn dochter dit ook heeft :(..

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hebben jullie geen epipen, voor de heftige gevallen?

Mijn man is ook allergisch en heeft deze dus altijd bij zich.

9. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik heb een desensibilisatiekuur gevolgd en ben volledig van mijn (heftige) allergie af. Ik kan het hem echt aanraden. De eerste prikjes zit zo weinig allergeen in en je wordt goed in de gaten gehouden. Het kan hem goed helpen.

10. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Nooit van gehoord:)
    Doen ze dit in het ziekenhuis? En hoe gaat zoiets?

11. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik heb er 3. 1 op school, 1 in de caravan en 1 hoort in mijn tas, maar in mijn vrije tijd ga ik vaak/meestal zonder tas weg... Die dingen zijn onhandig groot.

12. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Ik heb dit een aantal jaar geleden (als proefpersoon) tegen muggen gehad en dit heeft een paar jaar geholpen, de bulten worden weer groter, maar geen dikke armen meer.
    Ik dacht dat ze het gestopt hadden omdat het succesvol genoeg was?

13. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik dacht dat aanleg om allergisch te worden wel erfelijk was, maar niet waarvoor je specifiek allergisch bent.
    Bijv, mijn ma is allergisch voor graspollen, paarden en het product waarmee ze allergie testen (het "hier-reageer-je-niet-op-ter-vergelijking"-ding dus).
    Mijn broer was allergisch voor grassen en boompollen en kon weinig fruit eten (is er intussen overheen gegroeid).
    Ik ben allergisch voor stof en stofmijt, huisdierenmix (kat, cavia en konijn zeker), vroegbloeiende bomen, het product dat op brillendoekjes zit (de geur of iets dat in elk geval in de lucht komt, ik hoef het niet zelf te gebruiken), haarlak (idem ook bij anderen), sigaren-, sigaretten- en barbecuerook, verscheidene kuisproducten, maandverband en inlegkruisjes, kruisallergie met verschillende soorten fruit en tomaten en sommige broodsoorten.
    Wij zijn dus alledrie allergisch maar niet aan dezelfde dingen.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Ik vermoed hetzelfde als Silinde. Mijn vader is voor heel veel dingen allergisch, voornamelijk verzorgingsproducten, maar ook veel metalen.
    Zelf ben ik allergisch voor diverse soorten fruit, sommige metalen en heb hooikoorts. Zusje is allergisch voor muggen.
    Zoontje is allergisch voor bepaalde middelen in wasmiddel en muggen.

Deel Deze Pagina