4 x per dag kolven (fulltime kolven)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door HannahZP, 21 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HannahZP

    HannahZP Nieuw lid

    21 jan 2022
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo!
    Mijn dochter is inmiddels 12 weken oud en we hebben al een lange weg afgelegd als het gaat om borstvoeding. Ik ben begonnen met voeden aan de borst, helaas kwam ze niet veel aan. Wij hebben er toen voor gekozen om fulltime te gaan kolven en dit met een flesje te geven. Na enkele dagen zagen we hier al resultaat van wel moest ik ongeveer de hele dag aan het kolfapparaat hangen om voldoende te hebben voor alle voedingen. Dit gaf uiteraard veel stress en daarnaast genoot ik niet meer van de tijd samen met mn dochter. Daarom krijgt zij tot op heden half/half (borst/kunst) dit geeft ons allen rust. In eerste instantie kolfde ik dit in 7 x per dag maar vaak kwam er per keer maar 50 tot 100 ml uit. Daarom besloten om te gaan afbouwen. Hier ben ik momenteel mee bezig (ik kolf borsten leeg op het moment dat ze vol zitten, is ongeveer om de 6 uur) nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om dit te blijven volhouden aangezien ik, als ik om de 6 uur kolf, 150-200 ml kolf. Wat voldoende is voor half/half voedingen. Iemand die hier ervaring mee heeft of weet wat er met de melkproductie gebeurd? Dank alvast!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    7x een voeding van 50-100 ml lijkt me niks mis mee qua kolven?

    In principe moet je kijken naar het aantal voedingen die een baby aan de borst zou drinken.
    Met 12 weken ga je dan uit van ergens tussen 6-12 voedingen, helemaal afhankelijk van hoe een baby graag drinkt. 6x kolven op een dag is dan dus het minimale.

    Als je 4 x per dag kolft bouw je inderdaad af en is het voor je productie eigenlijk te weinig. Je borsten krijgen niet de stimulans die ze nodig hebben. Ik kan met grote zekerheid zeggen dat het bij mij meteen einde verhaal was geweest.
    Echter. Er zullen altijd vrouwen zijn bij wie het wel kan werken. Of in ieder geval nog een tijdje.
    Dus gewoon proberen. Alles wat ze binnen krijgt is meegenomen toch?
     
  3. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Mijn zoontje is 9 maanden en ik kolf nu alleen nog voor hem. (Hij begon met 8mnd met bijten, ik denk door tandjes.) Ik kolf nu 3 keer per dag en ik merk het enorm aan mijn productie. Alhoewel ik iedere dag rond dezelfde tijdstippen kolf, en soms ook echt wel láng, kolf ik echt steeds minder. Eerst nog wel 100ml met alleen mijn beste borst, nu mag ik blij zijn met 70ml in totaal.
     
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Als je kindje nog zo klein is dan ga je het echt niet redden met maar 4x per 24 uur kolven…
     
  5. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Het ligt denk ik helemaal aan jouw productie en lichaam. Ik ben sinds baby 2/3 maanden was begonnen met afbouwen. Naar 4x per dag 1,5 maand geleden en nu een 2 weken naar 3x per dag gegaan en ik kolf nog steeds stabiel. Moet er wel bijzeggen dat ik onwijs over productie heb, al sinds het begin dus dat kan er ook mee te maken hebben. Ik probeer dus steeds wat af te bouwen en minder productie te krijgen zonder borstontstekingen maar dat gaat moeizaam..
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.379
    3.896
    113
    noord holland
    Ik heb ook een keer fulltime gekolft, ik was toen met 12 weken helemaal afgebouwd. Ik heb heel rustig afgebouwd vanaf een week of 6 dacht ik en dan 1 kolfmoment per week minder gedaan en de rest verdeeld over de dag. Bij mij kreeg t pas effect op mn totale dagopbrengst bij 3 keer kolven meen ik, en dan ook nog eens langzaam het stortte helemaal niet meteen in ofzo, maar dit is niet standaard hoor.
    Tja, je wil afbouwen, maar als je t nu bij 4 keer kolven op zich wel oké vindt kun je dat blijven doen. Je merkt vanzelf of je productie daarop in stand blijft dat kan niemand met zekerheid zeggen. Zo niet, kijk je of je daar wat regendagen voor wil inlassen of dat je verder af wil bouwen.
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    @HannahZP ondertussen bijna 2 maanden verder, je had niet meer gereageerd, hoe gaat het nu?
     
  8. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik heb fulltime gekolfd bij mijn eerste. Ik had overproductie en ik kolfde zo 600 per kolfbeurt. Met 6 maanden ben ik nog 4 keer per dag gaan kolven en binnen 2 weken was mijn productie helemaal naar de klote. Ik kolfde toen nauwelijks nog.

    Zeker met 3 maanden is 4 keer per dag veel te weinig om je productie op peil te houden. Vanaf 7-9 maanden zou het wel kunnen. Rond de 4 maanden is er een productie dip en dan is het al snel einde verhaal. Tot 6 maanden hebben babies regelmatig regeldagen waarmee ze productie opkrikken, als je minder gaat kolven stimuleer je minder.

    Ik zou er dus vanuit gaan dat je productie terug gaat lopen.
     

Deel Deze Pagina