Mijn kinderen zijn allemaal hypermobiel. Mijn oudste van bijna 8 heeft er het meeste last van omdat haar spieren overmatig aanspannen om het te compenseren. 1,5 jaar geleden begonnen de klachten met zwemles. Beide knieën enorm overbelast en dit heeft ze getaped af moeten maken. Daarna leek het even beter te gaan. Ze ging op dansles en dat gaf minder klachten dan zwemles. Op een gegeven moment wilde ze voetbal proberen maar na 1 keer meedoen was het mis. Beide enkels overbelast. De knieën sukkelde wat in tussentijd maar niet extreem. Voetbal is hem dus niet geworden. Maar inmiddels heeft ze continu klachten. Knieën doen al pijn met fietsen. Enkels gaat nu beter maar spelen bij het minste en geringste weer op. Ook heeft ze nu door alle problemen een beenvliesontsteking in 1 scheenbeen. Nu mag ze dus even niet dansen en gymmen. Maar dansen heeft ze al een paar weken niet gedaan voordat ze officieel rust voorgeschreven heeft gekregen en dat heeft niet geholpen. Hopelijk gaat het straks beter nu ze ook even niet mag gymmen op school. Ze heeft nu al 1,5 jaar fysio die de spieren los maakt en oefeningen geeft. Ze wilt heeel graag een andere sport doen na de zomervakantie. Ze heeft haar zinnen gezet op atletiek, maar dat is volgens mij een echte no-go met haar blessures. Welke sporten zouden voor haar een optie kunnen zijn??
Ik zou zwemmen zeggen, maar dat ging ook moeizaam las ik. Paardrijden of kinderyoga? Wat frustrerend moet dat voor haar zijn! Zoveel willen doen, maar het niet kunnen..
Ja heel frustrerend! Ik zal eens naar die dingen kijken. Wil haar eigenlijk ook niet beperken maar ze heeft nu al zo lang last.
Ons is verteld dat turnen en tennis echt een no go is. Wel het advies om juist 2 keer per week te sporten om juist de spieren sterker te maken. Hier dansen ze en doen ze aan survival. In het begin inderdaad verergering van klachten maar nu gaat het goed. Nu nemen klachten vaak toe in de zomervakantie door de zomerstop. Kinderen met hypermobiliteit zijn ook gevoeliger voor de ziekte sever (pijn aan de hak). Na jaren zoeken blijken speciale zooltjes de oplossing.
Ik ben hypermobiel en mijn dochter ook. De fysiotherapeut raadde zo'n beetje alle balsporten af, omdat je daar veel onverwachte bewegingen mee maakt. Bij ons kan het zo uit de kom schieten. Mijn dochter heeft kinderfitness bij de sportschool gedaan en zit op ponyrijden. Dat heb ik vroeger ook gedaan en voor mij werkt zwemmen ook goed, maar dat verschilt per persoon.
Fysio gaan wij van de week ook even vragen. Die weet nog niet dat ze van sport wilt wisselen. Dat van die 2 keer per week sporten klinkt overigens wel logisch. Zooltjes gaan wij ook naar kijken als ze nu niet klachtenvrij is. Ze heeft ook platvoeten, maar dat zou technisch gezien nog kunnen verbeteren. Maar daar wachten wij niet te lang meer mee.
Yoga of Pilates maar ik weet niet of dat er voor kinderen is. Is rustig en spierversterkend. (Ik ben zelf erg hypermobiel en Pilates helpt goed bij mij)
Wij zijn bij loopcentrum Nijverdal geweest voor haar zooltjes. Duur maar tevreden en geen klachten van ziekte van sever meer.
Ik denk dat je dat echt het beste met de fysiotherapeute kan bespreken. Zij kent jullie het beste. Ik lees hier dat turnen wordt afgeraden, ik ken een jongen wat turnt en hypermobiel is en het niveau wat hij turnt is absurd hoog. Ik ben hypermobiel en heb op best wel een goed niveau badminton gedaan. Ik deed dat 3 tot 6 dagen in de week en nooit iets aan de hand gehad. zoontje is ook hypermobiel en doet nu judo maar dat is op 4jarig niveau dus geen idee of hij er ooit last van gaat hebben. Ik zou het echt met de fysiotherapeute bespreken. De ene die hypermobiel is kan je alle kanten op plooien zonder dat ie iets voelt en een andere is dan weer heel gevoelig voor bepaalde kwetsures.
Klopt dat hypermobile mensen mogelijk wel goed zijn in turnen. Maar het is de vraag of het goed is voor je lijf helemaal met hypermobiliteit. Je bent al lenig en daar wordt op getraind, klachten kunnen ook later verergeren!
Ja en je hebt verschillende vormen geloof ik. Mijn zoontje en jongste dochter zijn ook hypermobiel en die zijn zo soepel als maar kan. Zwabberen alle kanten op. En volgens mij hebben hun meer risico op uit de kom schieten van gewrichten. Mijn dochter en ik hebben juist dat de spieren overmatig hard werk doen om alles stabiel te houden en daardoor raken de spieren overbelast en zijn constant verkrampt. Mijn dochter en ik zijn dan ook niet lenig want de spieren zijn kort en verkrampt.
De kinderarts en revalidatiearts van mijn dochter zeiden dat tennis, gym/turnen en volleybal een absolute no-go zijn. Zwemmen is goed, en bij balsporten zoals hockey en voetbal ligt het er aan welke gewrichten je kind het meest last van heeft denk ik. De hypermobiele dochter van mijn vriendin zit op waterpolo en dat gaat heel goed.
Mijn oudste is hypermobiel maar niet extreem, is keeper op hoog niveau (voetbal) Jongste is wel extreem hypermobiel en wil gaan voetballen. We gaan het gewoon proberen en zien het wel. Fysio zei zelf, kijken wat hij leuk vind en wat goed gaat. (Hij wil wel keeper worden zegt hij) we gaan het wel zien en als ik merk dat het niet goed gaat stoppen we gewoon
Mijn dochter lest voor 8 Euro per les, geen inschrijfgeld, maandelijks opzegbaar, kleding en helm van de Decathlon. Oke, het is wel duurder dan turnen enzo, maar ik vind de prijs heel schappelijk voor ponyrijden. De prijzen verschillen onderling wel sterk tussen maneges.
Hier kost het 50 euro per maand... waar de meeste sporten dat maximaal per kwartaal kosten hier. Straks naar de fysio en dan gaan we eens haar mening vragen. Ze heeft nu al een tijdje geen sporten gedaan en toch wordt de pijn erger. Nu naast de beenvliesontsteking toch weer enorm pijn in haar knie, terwijl dat alweer aardig wegtrok
Hier is het 14 euro voor een half uur privéles. Ze lest op kleine paarden (wel 'pony hoogte' dus) Ze heeft een dure cap en een bodyprotector, de rest van de decathlon. Hier leert ze ook draven, galopperen en dressuur.
Fysio heeft in haar specifieke geval dansen, vooral ballet! En turnen absoluut afgeraden. Ze raad acrogym aan waarbij ze volgens haar vaak flexibel zijn met deze 'beperking' Of atletiek wat mijn dochter graag wilde zou ook moeten kunnen volgens haar. Constante draaibewegingen maken zoals bij dansles zorgt bij haar waarschijnlijk voor de blessures. Dit zal er ook zijn met o.a. Balsporten. Waar atletiek toch meer voorspelbaar zou moeten zijn voor haar spieren. We gaan in ieder geval bij deze 2 opties kijken en dan zien of dit wat voor haar is.