Ik zit met m'n handen in het haar. Sinds vorige week gaat het eten en drinken bij onze dochter van bijna 1.5 niet goed. Ze heeft twee hoektanden die er door zitten ondertussen maar nog wel verder moeten doorkomen. Het ging al wel langer moeizaam maar nu is het echt wel erger geworden. Ze at en dronk normaal: ontbijt: 200 ml melk uit haar flesje + boterham tussendoor: een gezond koekje + een beetje water (rietjesbeker) lunch: warme maaltijd + een beetje water tussendoor: fruit avond: 200 ml melk uit haar flesje + boterham met geprakte banaan. Vaak at ze daarna ook nog mee warm met ons, wisselende hoeveelheden. Maar nu is het dus rommelen. Als ik eerst haar fles geef, dan drinkt ze haar fles leeg en eet ze dan maar weinig brood (een half sneetje). Als ik eerst brood geef, eet ze haar boterham flink op maar drinkt ze maar weinig melk (ongeveer 80 ml). 's Avonds lukt het zelden om haar eerst te laten eten, ze drinkt haar melk en wil dan niet meer eten. Overdag drinkt ze dus echt niet veel anders. Wat slokjes water, maar veel meer dan 100 ml per dag drinkt ze niet. Dus ik vond het altijd geruststellend dat ze dan toch 400 ml melk op een dag binnnenkreeg en dus voldoende vocht. Maar dat gaat dus nu steeds moeilijker. En ze gaat niet meer water drinken. Dus ik maak me zorgen. Ze is ook echt verslaafd aan haar speentje en daar wil ik echt verandering in brengen. Ik wil dat ze leert dat haar speentje is om mee te slapen, niet voor overdag. op het kdv kan ze het prima. GIsterenavond wanneer ze thuiskwam van de opvang, gaven we haar speentje dus niet, met als resultaat dat ze 45 min. gehuild heeft en dus ook weer veel te overstuur om te eten. Zucht... Iemand tips? Ik wil mijn meisje gewoon gelukkig zien.
Probeer het los te laten. Vocht is het belangrijkst. Mijn dochter is nu een paar dagen verkouden en ze wil nu 's ochtends opeens geen brood eten, terwijl ze er dol op is. Jammer dan, heb haar vanmorgen 2 mandarijntjes gegeven, krijgt ze toch vocht en vitamines binnen. Je kunt ze niet dwingen helaas. Mijn dochter heeft ook nog steeds een speen, alleen in bed. Maar als ze 's avonds echt moe is en huilt om haar speen geef ik hem. Vaak is ze dan zo weer rustig en kan ik hem na 5 minuten weer afnemen. Wellicht kun me dit proberen? En dat ze gaan rommelen met avondeten is heel normaal, mijn dochter at tot 15 maanden alles en opeens niks meer. Komt vanzelf weer goed. Hier heeft dat heel lang geduurd.. Zorg dat ze iig vocht binnen krijgt en houdt in de gaten of ze levendig is. Sterkte.
Eerst eten dan drinken maar wil ze niet eten na dat je klaar bent drinken mag daarna altijd dat is belangrijker weer dan eten! En los laten laat het los let op er in en uit gaat meer kun je niet doen. Dat met dat speentje als ze de dag niet naar het kdv gaat geef je haar speen niet gaat ze wel naar het kdv en komt ze moe thuis geef je het wel. Doe het op de dagen thuis weg laten en op de dagen dat ze naar het kdv ( niet moeilijk)en zo afbouwen Wat ook helpt is wat meer in het handje geven om te knabbelen appel peer banaan tussen door tijdens het spelen. Bij wakker worden eerst boterham daarna drinken eet ze haar boterham niet op toch daarna het vocht aanbieden. Daar zit ook een hoop in. Lastig hé die kleintjes. Soms.
Poeh ik moest even heel diep na denken hoe onze meid toen ad. 1 boterham en een tuit beker melk. tussen door niets. middag 2 boterhammen en drinken rond 3en tussendoor en drinken. En avondeten met ons mee. soms drinken maar vaak ook niet Waarom wij haar in de ochtend geen tussendoor gaven was omdat ze anders de middag moeilijk ad. Avond eten was geen probleem. 200 ml is best veel misschien die na 100 en 1 boterham en in de middag ook 100. En de rest ranja of water maar geen grote hoeveelheden in een keer. Miss is het buikje te vol na 200 ml
Ja, dat lijkt mij nu ook het geval, maar het gekke is dat ze het maanden aan een stuk wel allemaal opdronk en op at. En nu is het ploseling te veel? Dat vind ik moeilijk Ik vind het op zich niet slecht dat ze een boterham eet 's morgens en dan bijvoorbeeld 100 ml melk. Maar mijn zorg is dat ze gewoon verder zo weinig drinkt per dag. Ze maakt heel moeilijk stoelgang en dus is het juist heel belangrijk dat ze veel drinkt.
Der stoelgang heeft ze daar veel last van of is het omdat jij dit niet normaal vind?. Hier hebben we het heel snel los gelaten en ja het is misschien raar of weinig want soms duurt het gewoon 4 dagen of langer. Maar ze hoeft dan geen moeite te doen (persen). Dit zal ze wel van mij hebben. Je kunt wat ze nu drinkt verdelen over de dag. Hier was ons meid ook eerst een bouwvakker. 2 boterhammen melk, middag precies zo. Avond eten volle bord. Dit werd minder toen ze het lopen gewend was. Ze hebben soms meer nodig als ze iets nieuws leren. Kruipen lopen sneller groeien dan verbranden ze natuurlijk meer. Het is even zoeken wij hebben ook wel eens een dag dat wij minder eten of drinken.
Ze krijgt Forlax junior (twee zakjes per dag). Anders wordt haar ontlasting helemaal hard en wil ze niet meer eten of drinken omdat alles in de weg zit. Maar ik merk dat ze vaak toch nog heel plakkerige (consistentie van Play-doh ) heeft. Als haar stoelgang zo is, dan eet ze ook minder. Dus het lijkt me wel dat ze er last van heeft.
Dan wel ja .. En een papje met granen zit melk. Ik zelf vind brinta heel erg lekker. voor in de ochtend.
Heb je wel eens een poosje de banaan weggelaten? Ik weet niet of het menu dat je hebt opgeschreven elke dag hetzelfde is? Maar elke dag een banaan is voor een kindje met obstipatie niet heel bevorderlijk. Hier ook een zoontje die soms wat problemen heeft met de ontlasting en hij krijgt hier dus ook vrijwel nooit banaan! Een halve banaan staat garant voor 3 dagen niet kunnen poepen, terwijl hij normaal minstens 1x per dag poept. Verder zou ik de hoeveelheden drinken bij de maaltijd wat verkleinen, zodat ze wat meer plek over heeft voor het eten. Of bv. eerst een fles melk en dan pas na een uur een boterham geven. Aan de andere kant... mijn zoontje ging ook pas goed uit z'n rietjesbeker drinken toen hij minder melk kreeg. Als ze 's morgens al gelijk 200cc melk krijgen hebben ze om 10.00 ook niet weer zo'n trek in een hele beker drinken. Dus wat ik zou doen... 's morgens fles melk en dan i.p.v. koekje tussendoor een boterham geven (of iets eerder), maar in elk geval dat tussendoortje schrappen zodat ze plek heeft voor de hoofdmaaltijden. Evt. nog iets van thee bij de boterham geven. Dan gewoon de lunch en wil ze misschien nog een toetje (voor extra vocht?). 's Middags dan fruit inderdaad en dan zou ik 's avonds gewoon eerst een boterham geven en pas voor het naar bed gaan nog een fles melk. Persoonlijk vind ik ook wel dat ze nu oud genoeg is om gewoon 's avonds met jullie mee te eten, i.p.v. tussen de middag warm eten als jullie dat zelf niet doen. Zien eten doet ook eten. Als jij tussen de midag aan je boterham zit en je dochtertje moet d'r prakje eten trekt dat ook niet echt aan (hier zou het tenminste echt niet werken). En verder.... ook een beetje los laten. Hier eet hij soms dagen als een bouwvakker en dan weer een paar dagen een stuk minder. Gisteren dronk hij 5(!) rietjesbekers in totaal op een dag en op een andere dag komt hij amper aan 2 bekers. Ik maak me er niet zo druk meer om, als ze honger/ dorst hebben dan nemen ze wel wat ze nodig hebben. En wat de speen betreft. Wij hebben hier al heel snel ingesteld dat de speen in principe voor in bed was (rond de 6 maanden). Tot 1 jaar waren we hier wel 'makkelijk' in, dus kreeg hij hem heus nog wel eens tussendoor. Sinds hij 1 jaar is, was de speen echt alleen voor het slapen en lange autoritten. Inmiddels heeft hij 2 weken terug zelf besloten dat hij geen speen meer nodig heeft om te slapen.
Een boterham en 80cc melk lijkt mij toch zat? Ik zou iig niet willen dat de melk de boterham vervangt. Ik heb ervaring met slechte drinkers maar ik heb het los gelaten. Ze eten veel fruit en groenten dus daar komt ook veel vocht uit. Als ze dorst hebben zullen ze vast wel vragen. Hier wordt ook heel weinig gedronken.
Ze krijgt ongeveer iets minder dan een halve banaan geprakt tussen haar boterham. Ander beleg heeft gewoon geen succes, behalve chocopasta, maar dat wil ik haar ook niet elke dag geven. Tijdens het weekend heb ik nog eens jam geprobeerd (de versie met meer fruit en minder toegevoegde suiker) maar daar is ze toch ook niet echt gek op. Misschien binnenkort nog eens tostis proberen. Als ik gewoon beleg tussen haar boterham doe, dan eet ze het vlees eraf en laat het brood liggen. Ik heb ook steek-vormpjes gekocht zodat ze zelf een vormpje kan prikken uit haar boterham. Dat vind ze leuk en interactief en zo propt ze dan het hele uitgeprikte bloemetje in haar mond. Het is een afleidingsmanoeuvre maar ja.. ze is gewoon een heel pittig ding dat veel prikkels opzoekt. Eten is voor haar een heel saaie bedoening. Dus dan moet ik er maar een beetje in tegemoet komen, vrees ik. Ze eet op de kinderopvang steeds warm tijdens de middag, dus daarom dat we dat ook zo aanhouden thuis. Als ze wat ouder is, dan zullen we het waarschijnlijk ook omgooien. Maar voorlopig werkt dit prima. En haar speen: tja.. we doen onze best en ik probeer dat ze overdag zo weinig mogelijk haar speen in haar mond heeft. Dat lukt aardig tot wanneer ze wat moe begint te worden en zich begint te vervelen tegen de middag. Dan krijgt ze hem gewoon en tegen de avond aan ook. Mooi dat je kindje zelf aangeeft dat hij em niet meer nodig heeft, maar daar is mijn dochter echt nog niet klaar voor. Ik voel me er niet goed bij om dan gewoon cold turkey af te pakken. Dat resulteert gewoon in een compleet overstuur kind , wie weet hoeveel dagen dat duurt. Dat zie ik niet zitten en is niet fijn voor niemand. Dan liever zo verder proberen af te bouwen en wanneer ze het beter begrijpt, het verder afleren. Ze is uiteindelijk nog maar 1.5 jaar..
Bedankt voor je reactie. Ik geef nu ook sinds een paar dagen consequent eerst het brood en dan daarna de fles. ze drinkt er steeds maar een halve van op en met wat geluk drinkt ze dan wel nog wat verder uit een beker. Ik denk dat ze steeds minder uit de fles zal willen drinken en dat we dan stapsgewijs overgaan op een beker. Ik probeer het los te laten dat ze wel zal drinken wanneer ze dorst zal hebben, maar ik vind het toch nog wat akelig Ze heeft een tijdje zoveel gegeten in vergelijking met nu, maar dat zal waarschijnlijk dan echt een groeispurt geweest zijn. Hopelijk komt het nog terug
Wel grappig dat verschil, mijn zoontje is ook een pittig mannetje, zit geen seconde stil en is erg ondernemend. Maar zet ik eten op z'n kinderstoel dan komt hij aangevlogen en valt aan. Maar van het eten mag je ook wel wat leuks maken toch?! Hier krijgt hij van alles op brood zoals: philadelphia, smeerworst, jam, huzaren of rundvlees salade, appelstroop of pindakaas. Smeerkaas kan ook nog een optie zijn (hier lust hij dat niet). Tosti's vallen hier inderdaad ook goed in de smaak, ook eens leuk om uit te proberen inderdaad! En wat die speen betreft.... hij had 'm van mij ook nog lang niet kwijt gehoeven hoor, ik vond het prima dat hij 'm nog had, maar als zich dan zo'n situatie voor doet probeer ik er wel op in te spelen. Ik had ook niet verwacht dat hij zonder in slaap zou vallen en al helemaal niet de nacht door zou slapen. Zodra hij was gaan huilen had ik hem terug gegeven hoor! Ik zou gewoon langzaam aan de speen overdag wat proberen te minderen, als dat is waar je graag naar toe wilt. Misschien kan je haar op zulke momenten met iets anders afleiden? Hier was/ is het moment voor het avondeten vaak even lastig, hij heeft honger en is wat moe dus dan zet ik hem vaak even voor de tv met bv. een soepstengel. En soms zijn er ook opeens dagen dat het wel opeens goed gaat en hij lekker blijft spelen tot we gaan eten.
Het zou een sprong kunnen zijn dan eet uk ook minder.hij is nu 20 maanden en eet ook niet veel. Smorgens 1 boterham uit een rietjesbeker. ( warm omdat hij anders heel weinig drinkt) Tussendoor half plakje peperkoek of stuk volkorencracker, soepstengel. Als drinken thee of water ( groene thee met smaakje of kruidenthee zonder suiker) Smi 1 boterham wat er op gaat is erg afwisselend, plakje worst, gekookt ei, tost maar ook vlokken etc. Na de boterham melk Avondeten wat groente, vlees, aardappelen dan eet hij van alles wat maar ook niet veel, pastagerecht dan eet hij meer. Heb je ook andere bekers geprobeerd. Drinken juist warm of koud. Waarschijnlijk een periode maar je zou bij kunnen houden wat je kindje wel drinkt.