drinken 6 jarige: loslaten??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 28 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier drinken ze nu wel redelijk, voorheen ook erg slecht. Wat bij ons echt helpt zijn pakjes, Eva is niet een erg goede drinker maar een pakje heeft ze zo leeg. Bij Lisa is het net andersom ;).

Eva drinkt 's ochtends een half bekertje (meestal water, soms limonade), bij haar fruit meestal een pakje (fristi, chocomel of een sapje), bij haar boterhammen een beker water (en als mijn ouders er zijn of in het weekend drinkt ze vaak nog een pakje), 's middags limonade en 's avonds dus veel water (minstens 2 glazen/bekertjes).
    Lisa drinkt eigenlijk altijd uit een beker en veel meer :)

Ze drinken hier veel bij het avondeten en voor ze gaan slapen (gewoon water). Misschien een leuke beker uitkiezen met haar? Vervelend he koppige 6 jarigen... weet er alles van ;). Ik zou in ieder geval niet meer de strijd aangaan voorlopig, want daar bereik je waarschijnlijk juist het tegenovergestelde mee... zeker een uur, dat vind ik echt lang. Heb het met Eva gehad met lezen (thuis oefenen), heb daar even over 'gestreden' maar dat werkte alleen maar averechts. Even loslaten en nu vindt ze elke dag alleen maar lezen. Nu werkt het met drinken misschien niet zo, maar er zo'n (lange) strijd van maken zou ik echt niet meer doen.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Dit..
    Ik doe hetzelfde met mijn dochtertje van 2... En die snapt dat ook hoor. Behalve het obstipatiegedeelte maar dat speelt hier ook niet. Maar ze heeft snel door dat gewoon opdrinken uiteindelijk ook in haar eigen belang is ;)
    Maak er wel vaak een spelletje van, slokje voor die, slokje voor die of om de beurt eenslok of high five na elke slok, maar wellicht vindt een kind van 6 dat iets minder grappig;)

3. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Verplicht laten drinken is toch ook drama & volgens mij ook niet goed? Als ze toch geen dorst heeft, heeft ze geen dorst.

Zou het even laten gaan.. kijken hoe ze daar op reageert.

4. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Een tijdje loslaten.....

Je hebt slechte eters, en slechte drinkers. Komt op een dag vanzelf wel goed. Zoek naar alternatieven, extra yoghurt, extra fruit, een waterijsje , knijpfruitje, rauwe stukjes groente tussendoor. En voor de rest even geen stress want dat voelen ze aan en gaan sommige kinderen nog meer weerstand geven.

5. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

#25 Sunbeam, 30 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2014
    Ja, het is wel weinig wat je dochter drinkt. Ik ben zelf ook "gezegend" met een slecht drinkende dochter, die ook snel last heeft van wat hardere ontlasting. Ik snap je probleem helemaal, het is inderdaad lastig, maar ik kies ervoor geen strijd te voeren. Mijn dochter is zo koppig als wat, dus die laat zich echt geen drinken opdringen en ik heb geen zin in een hele strijd, het komt de sfeer niet ten goede en ik weet nu al dat ze echt niet gaat drinken. Ze blijft nog liever uren aan tafel zitten, dan dat ze gaat drinken omdat ik zeg dat het moet. Ik moet ook zeggen dat ik zelf ook een slechte drinker ben, vooral thuis, dus ze heeft het niet van een vreemde ;).

6. tuc

tuc Niet meer actief

dit doen we dus nu..maar dat helpt echt niet...de hele sfeer gaat eraan zo.

Ze krijgt al wat ze het liefste drinkt...ze drinkt appelsap en diksap. Aanmaaksap enz lust ze niet.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ja op die leeftijd ging het idd een stuk beter met eraan toegeven maar ik merk dat 6 jaar toch wel een ander geval is. De weerstand wordt ook alleen maar groter.

8. tuc

tuc Niet meer actief

De reden waarom ik eigenlijk ook geen strijd meer wil is omdat de jongste dat soort dingen steeds beter doorkrijgt. Hij vindt het leuk om alles na te doen wat zn zus doet. Hij is een redelijke drinker en ik wil niet dat hij dit overneemt.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Persoonlijk vind ik dwingen met eten en drinken nooit goed. Op die manier krijg je een strijd en dat is voor niemand prettig. Ik zou zeggen, laat het een tijdje los. Mijn dochtertje drinkt ook vrij weinig en krijgt ook wel eens buikpijn, zij snapt dan wel dat ze extra moet drinken, zegt ook dat zelf trouwens.
    Mijn advies: laat het los, biedt extra fruit aan en kijk het eens een tijdje aan.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    Oh enne, die tip om niet van tafel te laten gaan, helpt vaak niet bij een dwarse 6-jarige hoor. Mijne zou het gewoon laten staan en dan? Niet spelen, niet naar school?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nee precies dat werkt dus ook niet. Ik vind dwingen met eten/drinken ook niet goed. Maar vocht is wel belangrijk. Er is een periode geweest dat ze 3/4 slokken op een dag dronk uit zichzelf, pas door haar verplicht weg te zetten dronk ze meer. Het is zo'n dromerig kind ook..ze vergeet het gewoonweg.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En chocomel of fristi uit een pakje? Ik ben daar ook niet zo van op zich (jij ook niet denk ik) maar liever dat, dan zo weinig drinken...

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik zou proberen de afspraak kleiner te maken.
    Dus geen beker leegdrinken maar bv 6x per dag even 2 of 3 slokken "verplicht" Desnoods met een beloningssysteem.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Lust ze niet:(...ik zou idd wel van wat meer principes afstsppen als ik dacht dat dat zou helpen.

Nu ik erover nadenk drinkt ze pakjes appelsap wel redelijk snel leeg. Dat maar eens vaker proberen.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Dit is misschien idd wel een goeie..ze kijkt zo op tegen een hele beker.

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ja misschien de afspraak "altijd als we eten mag jij kiezen wat je drinkt en daar neem je dan 3 slokken van en bij het tanden poetsen neem je ook 3 slokken water" Heb je toch 8 vaste momentjes

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En waterijsjes, gaan die er wel goed in? Zelgemaakte smoothies? Knijpfruit? Ik roep maar wat hoor ;). Maar misschien een pakje appelsap per dag en de tip van Sidmick en een ijsje en je ben al een heel eind :)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.881
    113
    En als je gewoon de hele dag een flesje water vult en dat naast haar zet. Gewoon elk uur aan haar vraagt of ze een paar slokjes wil drinken en er verder geen druk op zet? Gewoon als ze lekker aan het kleuren is of eventjes tv kijkt?

Pff, lastig hoor. Drinken is idd natuurlijk wel erg belangrijk. De appelsap zou ik ook proberen, voor eventjes kan dat natuurlijk ook weer niet zoveel kwaad.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En misschien een keer een bekertje voor de helft vullen en voor jou ook en dat je dan een wedstrijdje doet wie het het eerst op heeft? Eva zou hier best intrappen denk ik :D

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Lust ze soep? Anders voor het eten of tussendoor een kop (verse) soep serveren? Soep bestaat uit quasi niets anders dan groenten en water.

Deel Deze Pagina