Weinig tijd voor lezen met dreumes, tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door KimK, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Dag dames,

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn vraag hier zou posten ivm negatieve reacties, maargoed ik hoop gewoon tips te krijgen en geen verwijten.

Ik heb een dreumes van bijna 16 maanden waar ik voorheen ook veel boekjes mee las. Helaas is dit door omstandigheden (zijn zusje van bijna 11 weken is een enorme huilbaby) nu lastig. Ik zing wel veel voor hem maar boekjes lezen is lastig ondat ik dachterlief continue op de arm moet hebben en het dan niet goed cq fatsoendelijk lukt een boekje te lezen met zoon. Het probleem ligt alleen in lezen want spelen, zingen, etc. lukt wel gewoon. Mijn dreumes praat nog niet dus ik wil er wel in investeren maar nu lukt het me 's avonds alleen om een verhaaltje te lezen en dan is hij meestal al wat moe... We lezen wel boekjes in het weekend maar ik zoek nu tips voor doordeweeks.

Hoe zit het met luisterboeken? Helpen die ook de woordenschat van een kindje verbreden? Of soms andere tips? Dochter wegleggen of in draagzak/doek werkt niet want dan krijst ze het hele huis bij elkaar, dus nee dat is niet echt een optie. Ze slaapt ook niet overdag dus ook dat is geen oplossing.

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    En je partner? Kan hij misschien wat voorlezen in de ochtend of avond?
    Anders idd luisterboek of naar bibliotheek daar hebben ze ook voorlees dagen voor dreumes.
    In bad voorlezen??
    Gewoon voorlezen met dochter op je armen?? Koop boekstandard en zet het op salontafel zodat je zoon het ziet en vraag hem zelf doorbladeren.

Qua praten voorlezen heeft invloed maar meer invloed heeft praten zelf. Alles wat je doet benoem het. Alles waar hij aanwijst benoem het etc. Praat gewoon continu hele dag.
    Liedjes zijn leuk maar dat is niet zo veel invloed of praten.
    Je moet echt rustig duidelijk praten met makkelijk worden en korte zinnen

3. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zolang je voor het slapen gaan een verhaaltje leest, is dat toch jullie lekkere, rustige voorleesmomentje? Geforceerd boekjes gaan lezen, terwijl de omstandigheden er niet naar zijn, schiet niemand wat mee op! Liedjes zingen is dan ook prima en hopelijk ook rustgevend voor je dochtertje!

En ik geloof echt niet dat je zoontje veel sneller gaat praten als je hem extra veel voorleest! Gewoon tegen hem aan kletsen is net zo effectief! Zeker als je de dingen die je doet benoemt.

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik zou het niet begrijpen als je negatieve reacties zal krijgen hoor, super pittig een dreumes met een (huil)baby!

Alleen s avonds en in het weekend is toch al heel wat!
    Luisterboeken is hij denk ik nog wel wat klein voor, juist die interactie maakt het voorlezen zo waardevol. Je zegt dat je wel liedjes zingt, dit is ook supergoed voor de taalontwikkeling! Ik denk dat je het verder een beetje moet proberen los te laten, er komen wel rustigere tijden aan, dan heb je weer veel meer tijd voor voorlezen!
    ik liep hier ook tegen aan en toen ben ik een beetje gaan schuiven met de slaaptijden van mijn zoontje, zodat het korte momentjes dat zijn zusje sliep, ik even tijd alleen voor hem had. Ook werd ik steeds creatiever in voeden en voorlezen, puzzelen ed..

5. KimK

KimK Niet meer actief

Haha dat doe ik de hele dag aangezien hij in een ikwilallesdoendatnietmag-fase is haha.

6. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Poeh zeg, als je hierover negatieve reacties zou krijgen, zou ik echt niet begrijpen waarom hoor. Ik heb dan maar één kleintje, en met werk, huishouding, verzorging hond en algehele vermoeidheid lees ik ook niet zoveel voor als wij zouden willen. Ik vind het wel heel belangrijk voor haar, dus moet hond, huishouding etc maar eventjes wachten hoor.:D

Maar kom op, zeker met nóg zo'n kleintje erbij is het echt wel pittig hoor. Ik neem sowieso mijn petje voor je af!

7. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik lees zeer weinig (alleen als ze t vraagt) en ze praat toch echt 3-4 woord zinnen hoor en begrijpt ook veel. Dus wat betreft taal zou ik me daar niet druk om maken. Blijf gewoon alles benoemen, lees lekker voor als hij naar bed gaat en benoem gewoon letterlijk alles wat je doet en wilt gaan doen.

Wat ik van iedereen hoor zijn jongens over het gemiddeld vaak wat later met kletsen. En dat geeft niks.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Goed alles benoemen als je buiten wandel/ in huis heeft meer effect qua praten . Eke avond en in het weekend is meer dan zat hoor en zeker met een kleine erbij .

even offtopic: maar als een bij osteopaat
    geweest met haar ( als er medisch verder niets is)

9. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Ik denk dat je te streng voor jezelf bent. Het feit dat je je er druk over maakt zegt voor mij al dat je het heel goed doet. Het is hier boven al gezegd: aan geforceerd voorlezen heeft niemand iets. Als er in de avond voorgelezen wordt is dat goed genoeg. Je kleinste blijft ook niet altijd een huilbaby. Je dreumes komt echt niets te kort. Als je toch nog meer wilt voorlezen , heb b je misschien iets aan de volgende tip.
    Ik heb tijdens een voorleesochtend in de bieb gehoord van een kinderboekenschrijfster dat het beter zou zijn om bij het voorlezen tegenover je kind te gaan zitten. Dan maak je oogcontact en zou je kindje het beter oppikken. Alleen moet je zelf op zijn kop lezen.Dus baby op schoot, dreumes in de kinderstoel en voorlezen maar ;)

Deel Deze Pagina