Alcohol kan zowel bij de man als bij de vrouw de vruchtbaarheid verminderen. Maar af en toe twee glaasjes kan echt geen kwaad. Volgens mij heeft alcohol pas een negatief effect als je te vaak en/ of teveel consumptie drinkt. Ik las ergens dat meer dan twee alcohol consumpties per keer de vruchtbaarheid kan verminderen. Het kan, maar het hoeft niet. Maar ja, ik drink niet en ik rook niet. Ik leef redelijk gezond en regelmatig, maar na anderhalf jaar nog steeds niet zwanger. Dus blijf maar een gewoon genieten van af en toe een lekker drankje of twee drankjes. Ontspannen zijn is ook erg belangrijk.
Dat is ook zo zorgen dat je zo ontspannen mogelijk bent. Dat is wel vervelend dat je 1,5 jaar bezig bent... en je doet er zoveel voor en lukt niet dat is frustrernd lijkt mij. Ik drink eigenlijk alleen als ik een feest heb. en mijn vriend ook. Thuis drinken wij haast nooit een drankje. en ik heb ook niet ieder weekend feest alleen straks is het 3 a 4 dagen en net na de eisprong en voor de nod. als het gaat innestellen. dan krijgt het nog niks mee van mij leefstijl maar stel dat het misgaat dan geef ik dat de schuld terwijl dat niet kan. lastig, lastig lastig
Ik ben geen grote drinker maar dronk toch af en toe een wijntje. Zelfs de avond voor een positieve test nog 2 wijntjes gehad bij een etentje. Zodra ik de positieve test had ben ik gestopt.
Het lastige is. op die feesten word vaak wel meer gedronken dan 2 wijntjes.. en ik kan er wel opletten. Maar misschien moet ik het een maand van mij afzetten maar dat is ook zo'n moelijke keus. je wilt het zo graag en vooral dat het al mis is gegaan is de wens zo groot en is iedere maand weer een kans. Die maand erop zijn we heerlijk een weekend weg rond de eisprong dat is ook wel mooi als daar lukt. Maar een maand is zo lang als je weet dat je er deze maand niet voor gaat. maar dan kan ik tjdens feesten hoef ik er geen rekening mee te houden...
Ik drink de eerste twee weken (vanaf eerste dag ongesteld) gewoon zoals gewoonlijk lekker mee, maar rond de eisprong en daarna doe ik wel een beetje voorzichtiger .. Meestal pak k dan de auto naar een feestje en drink 1 of 2 wijntjes . Misschien duurt het wel een jaar of langer voor het lukt en we moeten ook nog een beetje blijven ontspannen en genieten! Als de test positief is, dan stop k natuurlijk wel meteen met drinken
Hier een vergelijkbaar dilemma: omdat er bij mij eerst een bepaald erfelijkheidsonderzoek gedaan moet worden en daar een bepaalde wachttermijn bij hoort, hadden wij ons 'starten met proberen' moment op oktober gezet. Echter, ik krijg nu te horen dat de resultaten er een maand eerder zullen zijn! (mits testresultaat positief uiteraard, maar die kans is heel hoog). Dus we mogen al in september beginnen met proberen! Echter, juist ter afleiding van het wachten op de resultaten, heb ik net een paar dagen geleden geregeld dat ik met Oktoberfest naar mijn vriendin in Duitsland zal gaan. Dus de eerste week van oktober zal er zeker wel iets gedronken gaan worden. Wat denken jullie? Inderdaad gewoon in september starten en dan gewoon goed opletten en bij een positieve test natuurlijk niet meer drinken? Of genieten van Oktoberfest en pas daarna aan de slag? Ik heb nog niet zicht genoeg op mijn cyclus om te weten in welk deel van mijn cyclus Oktoberfest valt.
Ik snap helemaal je dilemma. Helaas kunnen we je alleen maar raad geven en niet zeggen wat je moet doen. Heb ik nu ook. heb het er met mensen over gehad maar zelf de keus maken over wat we doen. Ik zelf neig nu meer na een maand wachten anders ga ik er niet ontspannen in en zijn die feesten ook niet leuk als ik alleen maar bezig ben met stel dat ik zwanger ben. dan ben ik die maand erop veel meer ontspannen. en het is bij ons al eens fout gegaan. en toen heb ik ook gedronken in begin. Wat niet de rede is dat het mis ging. maar stel dat het weer mis gaat geef ik dat de schuld. die maand erop is het rustiger en kunnen we er voledig voor gaan.. Alleen geeft mijn gevoel wat anders aan die denkt iedere maand is een kans. maar moet maar denken dan komt die kans nog vaker en als het zo moet zijn komt dat wonder... maar is geen makkelijke keus
Inderdaad, zo moeilijk! Op zich is het ook nog wel ver weg in mijn geval. Ik kan het gemakkelijk laten afhangen van hoe mijn menstruatie en eisprong valt die cyclus. Ik dacht eigenlijk dat de eerste 6 weken er nog geen bloedband is en dat het dus niet echt uitmaakt in het begin? (los van vruchtbaarheid en kans op zwangerschap, maar dus niet dat het gevaarlijk is voor de foetus als die er eenmaal is).
Preconceptie Zowel alcoholgebruik door de vrouw als door de man rondom de conceptie kan effect hebben op de zwangerschap. Zo blijkt uit onderzoek van de Gezondheidsraad (2005) dat er aanwijzingen zijn dat alcoholgebruik van de man de vruchtbaarheid (ofwel de kans om zwanger te worden) verkleint en de kans op een miskraam en foetale sterfte vergroot. Hoe dit precies gebeurt, is in onderzoek nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat bij alcoholgebruik de alcoholconcentratie in sperma even hoog wordt als dat in het bloed. Vervolgens zou dit volgens twee verschillende mechanismen effect kunnen hebben op de bevruchting en op de overleving van de bevruchte eicel vlak na de innesteling in de baarmoeder. Bij het eerste mogelijke mechanisme zou de in het sperma aanwezige alcohol direct invloed hebben op bevruchting en overleving van de eicel. Hierbij zou het alcoholgebruik door de man dus vlak voor de conceptie plaats moeten vinden. Volgens het tweede mechanisme veroorzaakt alcohol schade aan het sperma zelf. Dit kan enkele maanden voorafgaand aan de bevruchting plaats vinden. Het beschadigde sperma kan vervolgens effect hebben op bevruchting en overleving van de eicel. Of deze mechanismen werkelijk plaatsvinden is (nog) niet duidelijk. Ook alcoholgebruik door de vrouw rond de conceptie verlaagt de vruchtbaarheid en verhoogt de kans op een miskraam en foetale sterfte. Zo zijn er aanwijzingen dat alcohol het rijpingsproces van de eicel kan beïnvloeden. Dit kan de eicel schaden en verhoogt daarmee de kans op lagere vruchtbaarheid en op vruchtdood. Daarnaast kunnen vrouwen op zijn vroegst pas twee weken na het moment van conceptie weten dat ze zwanger zijn, waardoor de kans bestaat dat een vrouw drinkt gedurende deze eerste twee weken van de zwangerschap zonder dat ze weet dat ze zwanger is. Ook alcoholgebruik in deze eerste twee weken kan schade aan het embryo veroorzaken. Deze kans neemt toe naarmate de vrouw meer alcohol drinkt (Eggert et al., 2004). Zie voor meer informatie dit advies van de Gezondheidsraad (2005). Dit had ik op internet gevonden. Toen dacht ik kan ik misschien beter een maand overslaan. maar zo lijkt net of driken voor mij zo belangrijk is. maar anders heb ik al zoveel stress als het raak is. kies ik meer voor de rust en nog 1 keer lekker feesten misschien wel laatste jaar dat het uitbundig kan alle dagen. ( met kind kun kje ook feesten maar moet je ook dingen regelen )
Een week na je ovulatie ben je gewoon zwanger als het die maand gelukt is. Om dan bewust alcohol te gaan drinken? Het kan wel, alles kan. Zou ik het doen? Nee. Gebruik dan een maand anticonceptie als de alcohol zo belangrijk is.
Ah, dat bloedband verhaal is niet waar dus. Voor mij geldt hetzelfde eigenlijk: dit is min of meer mijn laatste kans om op deze manier Oktoberfest te beleven met vriendin (zij gaat misschien ook binnenkort voor een kindje). En ik heb dat feest nog nooit meegemaakt, terwijl het zo onderdeel van haar leven is inmiddels. Ik laat het maar even afhangen van verloop cyclus en beslis dan maar op het moment zelf medio september. En succes met het maken van jouw keuze!
Ik weet ook niet in hoeverre dit waar is maar had het gevonden. op internet staat zoveel tegenstrijdigge verhalen en worden zoveel gezonde kindjes geboren waar alcohol word gedronken in begin of voor zwangerschap.. maar de vorige keer geen rekening mee ghouden en gedronken en is mis gegaan stel dat het weer zo zou zijn zou ik boos op mezelf worden. als weer mis gaat en heb niet gedronken heb ik wel alles aan gedaan om mijn wonder een leven te bieden. en natuurlijk ook op eten letten enzo. Oktoberfest lijkt mij ook super om mee te maken is een groot feest met veel bier
Ik heb ook, de week voor ik positief testte, 2 mixjes gedronken. Ja, meningen zijn er over verdeeld.... Ik zou me niet volledig lam zuipen, maar 1 of 2 glaasjes... Je hebt al genoeg stress omtrent het zwanger worden
Lam zuipen was ik ook niet meer van plan, zelfs niet met Oktoberfest. Dat besluit is al genomen toen ik stopte met de pil Maar ik weet genoeg. ik gun mezelf een paar biertjes tenzij het allemaal echt heel onhandig gaat vallen.
Met die feesten in ons dorp word wel veel gedronken ik kan er wel rekening mee houden. maar ik blijf nog in dubio ik denk nog even over na of ik een maand wacht. Mijn verstand zegt ook met meegemaakte verleden dat het beter s om een maand te wachten en vriendlief vind dat ook beter. En wat is nou eigenlijk een maand...maar als je maand moet wachten duurd het heeeeeeeeeeeeeel lang
Dan doe je dat toch, wetende dat een maand wachten heeeel lang duurt. Maar je doet het bewust en dat is wat telt. Vergeet niet dat alcohol ook zeker wat doet met het sperma van je vriend en dat is in feite ook een klein risico wat je dan aangaat. Dus in jullie geval... Wat dat betreft is het voor mij een stuk eenvoudiger. Ik zou toch eerst pas in oktober beginnen en nu dus misschien in september al. Maar het zou eerste ronde zijn, ik hoef niks voor een maand te onderbreken. Dat lijkt mij inderdaad vreselijk moeilijk!
Het is ook heel moeilijk maar ik neig al meer na een maand wachten. Ik denk ook niet dat ik een week voor de nod al symptomen heb... toch een grote gok dan..Bij jou is het eigenlijk idd een maandje eerder of de maand die je in jullie hoofd hadden maar duurd natuurlijk ook nog lang. wachten duurd altijd lang. wachten menstruatie, wachten op eisprong dan wachten op niet ongesteld te worden pffffff maar maakt het ook des te leuker als het lukt dan weet je waar je het allemaal voor doet