Hoi! Ik heb jullie hulp nodig. Mijn dochter van 8 maanden drinkt de laatste tijd haar flessen (volledig afgekolfde bv) niet goed meer! Ze drinkt een paar slokken en draait vervolgens haar hoofd weg. Ik pas allerlei trucjes toe. Bijv. neerleggen, speen erin, even sabbelen, fles erin.. in de box drinken..afleiden met zingen... op die manier krijg ik ze er vaak nog wel (bijna) helemaal in. Maar ben dan zeker 3 kwartier bezig.... niet goed lijkt me. Haar dagschema voor wat betreft eten is als volgt: 9:00/9:30 fles 200ml 12:00 fruit en een papje gemaakt van 70ml sterk verdund vruchtensap/diksap, liga en bambix 15:00 fles 200ml 17:30 aard./groente/vlees 8:00/8:30 fles 210ml met rijstebloem banaansmaak erin. Tussendoor heeft ze zeker 2 soms 3 slaapjes van ong. 1,5 uur. Ik maak me voornamelijk zorgen om de hoeveelheid vocht die ze binnen krijgt. Vooral als ze haar flessen niet op drinkt... Maar iets anders wil ze niet... Heb werkelijk alles en in elke vorm geprobeerd.. het enige wat ze soms wil is een paar slokken water uit een gewone beker. Zou haar drinkgedrag aan het schema kunnen liggen, is dit wel een goed schema? Nog tips/opmerkingen? Ik hoor het allemaal graag! Vind het best moeilijk uit te dokteren wat zo'n kleintje nou wil/mag/moet. xxx Reintje
tja ik moet eerlijk zeggen dat ik het schema van 8mnd nu al niet meer weet.. schandalig.. maar als ik het zo vlug bekijk lijkt me dat ze voldoende vocht binnen krijgt hoor. Zeker met bv is het misschien gewoon voldoende? Ze krijgt steeds meer gewoon vast voedsel binnen he en daardoor minder behoefte aan melk.
Ons mannetje begint ook steeds meer te weigeren, ik denk dat hij dat doet omdat hij momenteel erg verkouden is en dat het nu moeilijker drinkt. Ik warm per keer minder melk op dan normaal en als hij daarna nog wil drinken warm ik wat meer op. Misschien kun je tussendoor nog wat melk proberen te geven? Of een (tuit-/rietjes-/gewone) beker met wat water?
mijn meisje weigerde de fles met 6 maanden ook. ik ben uit eindelijk pap gaan geven en geen flessen meer, want dat was steeds een strijd en als ik geluk had ging er dan 40 ml in. nu eet ze pap 130 ml water en dan de pap erin. soms nog een paar slokjes diksap (hooguit 30 per dag krijg ik erin)en is ze weer helemaal gelukkig. succes
rond 8 mnd wilde nathan ook geen fles meer. gaf de melk toen als pap en de rest van het drinken uit een tuitbeker of oefenbeker.
Ja van een lepel eten doet ze prima..maar dat is het vervelende. Ze krijgt afgekolfde borstvoeding en dat mengt niet met pap... Het blijft dus dun... Heb ok biobim geprobeerd maar op de een of andere manier bind dat ook niet met mijn borstvoeding. Heb nog 17 liter borstvoeding in de vriezer liggen en vind het dan ook zonde over te stappen op opvolgmelk en die gespaarde bv weg te gooien...
Ze krijgt haar melk (bv) uit een fles, wat dus steeds meer een strijd word en eventueel ander vocht drinkt ze uit een normale beker... tuitbeker, rietje vind ze allemaal niks....
Kan het ook zo zijn dat het gewoon een fase is of komt het vaker voor dat kindjes rond die leeftijd de fles gaan weigeren?
Oma en het kdv denken hier ook regelmatig dat ons meisje de fles ineens weigert of "niet meer snapt" , maar dat is alleen als ze gewoon nog geen trek heeft! Als ze echt gewoon wachten tot ze aangeeft trek/dorst te hebben is er nooit een probleem. Zie je ook verschil tussen de flessen, welke drinkt ze beter/minder? Zou het niet lukken om haar "vaste voeding" volgens een bepaald schema aan te bieden, en bv "op verzoek" tussen dat schema door? En verder vind ik het wel vrij "zoet" wat je aanbiedt, krijgt ze nog helemaal geen brood bijv? En kun (omdat je bang bent dat ze niet genoeg vocht binnenkrijgt) je eten en drinken niet beter wat meer scheiden voor je meisje, bijv 9u fles bv en daarna boterham/stukje brood/broodkorst 12u fruit en daarna boterham/etc, daarna klein flesje/paar slokken bv aanbieden ipv zoet drinken, voor als ze dorst heeft (of water) 15u bv aanbieden, of wachten tot ze "erom vraagt" 17.30u avondeten 20u fles bv, met evt een klein bordje pap daarvoor (gelepeld). Dan kun je ook weer zien hoeveel dorst ze heeft zeg maar. En banaansmaak? Als ze pap echt nodig heeft voor het doorslapen is dat het enige dat mengt met je bv? Je mag al wat andere granen geven ook he, rijstebloem is zelf ook al erg zoet (vind ik) en volgens mij erg licht verteerbaar, als je er andere granen door mengt kun je misschien minder geven en dan dus een klein bordje wat meer stevige pap voor hetzelfde (slaap-)effect. En die andere granenpapjes mengen (van biobim?) misschien wel met je bv? Trouwens, ons meisje slaapt beter op wat extra bv dan op pap Dat zijn zo wat ideeen, misschien heb je er wat aan!
dat is idd lastig als het dun blijft, dan word het zo'n kliederboel. het is ook zonde idd om 17 liter bv weg te gooien. succes met het vinden naar een oplossing voor je kindje
En als je de bv aanbied in een beker? Aangezien ze de andere drankjes wel uit een beker wil? En met ene gewoon rietje er in, misschien is dat wat? 17 liter bv zou ik idd echt niet weg doen, zo zonde!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zeker goede tips gekregen waarmee ik aan de slag ga. Hoelang duurde het bij jullie voordat jullie kindjes gewend waren aan een normale beker? Hier drinkt ze nu een paar slokken en dan wil ze niet meer.
Bedankt voor het meedenken! Ik zie niet echt verschil tussen de flessen. Alleen als we op stap zijn geweest en ze heel erg moe is, dan lijkt het wel alsof ze geen energie heeft om tegen te stribbelen en dan klokt ze hem met een blik op oneindig naar binnen. Ik bied haar nu vaste voeding aan maar borstvoeding op verzoek gaat een beetje moeilijk omdat ze het via de fles krijgt (is helaas nooit gelukt om haar aan te leggen) en eerlijk gezegd laat ze ook nooit echt zien of ze honger heeft ofzo.. terwijl ik haar volgens mij niet teveel geef. Is de hoeveelheid zoet die ik geef echt teveel? Ik let hier namelijk heel erg op en het enige zoet wat ze krijgt is 15 ml diksap door haar papje en de bananenrijstebloem door haar laatste fles. Verder geef ik haar fruit,meergranenpap en aard/gr/vlees. Ze krijgt naast de bv alleen water te drinken. Ze heeft de banenpap niet echt nodig voor het doorslapen hoor, ze slaapt van 8:00 tot 9:00, ook zonder bananenpap. Maar dit gaf ik haar omdat ze anders niet echt vezels binnenkrijgt. Brood wil ze namelijk ook niet echt..maar we zijn aan het oefenen En de rest van de papjes mengen dus niet met mijn bv... Bedankt voor je schema, ik zal e.e.a. uitproberen. xx
Liga gaf je toch ook? Tja teveel, ik weet het niet, misschien overdrijf ik weer maar onze dochter krijgt zo lang mogelijk zo weinig mogelijk suiker, lijkt me gezonder en beter voor de smaakontwikkeling. Bv uit fles kan ook prima op verzoek, dat bedoelde ik ieg, dat doen oma en kdv hier tenslotte ook. Het enige lastige is dat als je het niet zeker weet je met een flesje zit dat je kunt weggooien (als ze het een uur na opwarmen nog niet opheeft dan), heb je met de borst geen last van. Maar in jouw geval ben je natuurlijk niet gewend aan haar hongersignalen, en zij niet gewend dat ze erom moet vragen. Dat is lastiger. maar je verhaal lijkt zo op het onze als we "te vroeg" zijn met aanbieden dat je toch zou kunnen nagaan of je niet te snel aanbiedt misschien. Hongersignalen zijn hier vooral gaan piepen, en als je komt en even speelt en wegloopt direct weer piepen. En dat icm dat ze al een uur of vier geleden heeft gedronken. Mooi dat je met brood oefent! Leuk he, alleen brood schiet hier ook nog niet zo op hoor. Ze eet een korst (plus aanhangend stukje brood) beter "tussendoor", dus bijv in da wagen of auto) dan stukjes aan tafel...
Trouwens, hoezo mengt biobim niet met jouw bv? Wat gebeurt er dan? Het hoort nl dun te blijven in kleine hoeveelheden, door bepaalde enzymen in de bv. Maar bijv twee ruime eetlepels in 80cc worden hier wel dikkig. En heb je al de papjes voor wat ouder geprobeerd? Niet die met suiker, let op hoor, maar ze hebben als ik het goed heb vanaf 4 mnd rijst, 5 mnd rijst en boekweit, 7 mnd rijst en spelt, en 12 mnd tarwe.
Het blijft net zo dun.... of het word even iets dikker en na een minuut of 3 word het weer dun... Ik heb inderdaad verschillende geprobeerd. Daarnaast lust ze het niet.. Normaal bij een nieuwe smaak kijkt ze wel even vies maar na een paar keer aanbieden neemt ze het wel. Hier gaat ze echt van kokhalzen... Overigens lijken de flessen sinds gister ineens weer beter te gaan! Ze heeft vandaag, tot nu toe, al 350 ml melk op
Dat weer dunner worden is volgens mij ook normaal, het zijn enzymen in de bv die de pap alvast helpen verteren, heb ik mij laten vertellen. Maar ja, als ze het niet lust is het einde verhaal he Hier wordt de 5+ variant ontvangen als een uitgehongerd vogeltje: bekkie WIJD open en tongetje eruit! En dat terwijl ze normaal Rapley-t dus niets gelepeld krijgt, haha. Fijn dat het beter gaat!