hallo, mijn dochtertje is bijna 7 en een halve maand ik geef je even mijn schema : 8.00 fles 180+6 9.30 half potje fruit 6+ 11.30 halve snee brood met beleg en een fles 180+6 15.30 fles 180+6 17.00a17.30 half potje warm eten 6+ 19.00 a 19.30 pap fles . nu is mijn vraag kan ik er een fles afhalen bijv die van 15.30 en dan rond 17.00 een heel potje warm eten geven . en/of moet ik voor de rest ook andere tijden gaan maken kun je me miss een voorbeeld geven ? ps ik had dit bericht bij de voedingkundige neergezet al dagen geleden maar er word niet gereageerd!!!!
Niet reageren bij de voedingsdeskundige is heeeeel herkenbaar, na mijn klacht waren ze opeens met z'n 2en,,....helpt dus nóg niet. Maar je kunt je zoontje idd wel een heel potje groente geven hoor en ook van het fruit. Mijn zoontje krijgt dat ook. Ik vind wel dat je een groot gat krijgt dan tussen fles en groentehap, misschien een soepstengel oid ter aanvulling. Vind het zelf ook lastig om te bepalen wanneer je naar 3 flessen/bv kunt gaan.
t is een meisje maar is niet erg hoor bedankt voor je advies , t gat vind ik ook groot zelf of miss kan ik t fruit dan beter smiddag's geven om een uur of 3 want sochtend's is t vaak eerder dan 10.00 hoor want dan is ze al moe en wl dan slapen .
Mijn zoontje is even oud als jouwn dochtertje en ik zat met dezelfde vraag. Ik heb trouwens haast hetzelfde eetschema als jou (alleen iets andere tijden) nml: 6:45 fles 180+6 10:00 fruit (meestal 1 stuk) + water 12:00 boterham (vandaag mee begonnen) + fles 150+5 16:00 fles 180+5 (iets meer water maar schepje minder). 18:00 half potje groente of vers 20:00 fles 210+7 en 5 schepjes rijstebloem vandaag even gevraagd aan mijn wijkverpleegkundige en die gaf mij het advies om de fles van 16:00 eraf te halen en deze te vervangen voor een fles met water of slappe thee en een tussendoortje zoals broodstengel/liga/broodkorst etc. Verder mag je dochter ook best al een heel potje fruit (krijgt mijne niet omdat hij niet houd van het eten van een lepeltje...) en ook een toetje (yoghurt). Verder kun je eventueel tussende middag meer brood geven en minder poeder in de fles doen. Succes!
als je dochter zo moe is smorgens alleen wat vocht aanbieden, hier heb ik er ook 1 die smorgens niets hoeft. Ik zou het zo doen: 8.00 fles 180+6 9.30 water, thee met soepstengel (als ze wilt) 11.30 halve snee brood met beleg en een fles 180+6 15.00 heel potje fruit of vers 17.30 heel potje warm eten 6+ of wat de pot schaft 19.00 a 19.30 pap fles . je kan ook tussen de middag minder geven zodat zij een hele boterham eet ?!?
Ik ben op die leeftijd begonnen met 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. Bij de maaltijden gaf ik dan een fles (bij ons toen 1x BV en 2x FV), en tussendoor 1x fruit en 1x soepstengel met drinken. Je zou dus 's ochtends een boterham met daarna een fles kunnen geven (als jij en je dochter daar geduld voor hebben), 's ochtends ergens een keer iets tussendoor, als het nodig is, dan tussen de middag (dus iets later dan wat je nu doet) weer een boterham met een fles, dan ergens fruit (of 's ochtends) en dan avondeten hoeveel ze wil en een avondfles. Zo creëer je steeds meer een normaal volwassen eetschema voor haar, en maak je het voor jezelf ook gemakkelijker. Op deze manier hadden wij heel snel 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Nu is het inmiddels nog soepeler, en worden die 2 tussendoortjes soms ook 3 of 4 tussendoortjes, met nog een keer een stuk fruit extra of wat drinken. Ook de flessen kun je dan gewoon langzaam kleiner maken naar behoefte, tot ze (zoals nu) 1 keer een tuitbeker melk gaat krijgen.
Wij zijn met ongeveer 8-9 maanden overgestept op volgende schema (maar wij waren later met brood, dus jij kunt misschien al eerder over op zo'n schema): - 07.00 fles 180/6 - 09.30 fruit, ong 1 stuk met liga (of 3/4 potje 6mnd) - 12.00 boterham + fles (langzaam afgebouwd naar 120/4) - 15.00 yoghurt met drinken (en soms een korstje, koekje oid) - 17.00 groente vers op 3/4 potje 6mnd - 19.30 fles 180/6 (toen nog papfles)