Advies consultatiebureau: eerder starten met bijvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Eeksie, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    In het kort de situatie:

Mijn dochter is van 3 juli, nu dus 3,5 maanden oud. De eerste maand groeide ze prima, daarna nam haar groei af. Volgens het consultatiebureau groeide ze niet goed genoeg. Ze is vaker gewogen en nu vind ik haar groei niet verontrustend, vooral omdat ze er goed uitziet en het gewoon goed doet. Dan maar niet volgens een lijntje groeien.

Nu gaf de wijkverpleegkundige vanmorgen het advies om al wel te beginnen met bijvoeding, omdat in de borstvoeding het ijzergehalte terugloopt zo rond de 4/5 maanden. Met bijvoeding kun je dan het tekort goed opvangen. Dat ze nog maar 3,5 maanden is, is geen probleem (aldus het consultatiebureau). Alleen heb ik er nog wel mijn twijfels bij... Het advies was een hele poos pas vanaf 6 maanden.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet beginnen? Ik vind het nog zo vroeg... Mijn gevoel zegt dan ook nog beter even te wachten. Zijn er meer die deze adviezen hebben gekregen?

2. 2jees

2jees Niet meer actief

Ja vanaf 6 maanden wel, daarvoor echt niet! Kijk eens op borstvoeding.com! En vul je de borstvoedingscurve (online) ook in? Daar groeien ze heel 'anders' op ;)

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja. Mocht beetje bij beetje beginnen met bijvoeden rond 3.5 - 4 maand. Geen hele porties weliswaar. Maar het kan best. Nu ga je natuurlijk weer mama's hebben die het tegendeel zeggen, dus ik denk dat je best doet wat je zelf denkt.

4. 2jees

2jees Niet meer actief

het gaat hier in bijzonder om ijzer/borstvoedingverhaal podiki, niet zomaar. en van BV groeien ze harder dan een paar hapjes fruit dus ook daarvoor hoef je t niet te doen ;)

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Daar gaan we weer..... Het consultatiebureau heeft ieder jaar een andere mening .

Ik zelf zou vooral je gevoel volgen hierin. Waarom niet adviseren om zelf extra ijzer te nemen als moeder? Nee zo vroeg bijvoeden zou ik nooit doen.

3,5 maand jeetje ze zijn dan zo klein:( laat ze lekker van mama genieten bijvoeden kan altijd nog.

6. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Oke, veel verschillende meningen dus... Het is niet bedoeld om een discussie op gang te brengen, maar het advies maakt mij wat onzeker. Vandaar dat ik op zoek ben naar andere meningen/ervaringen. Ik denk dat ik inderdaad mijn eigen gevoel maar volg en de bijvoeding voorlopig nog even laat voor wat het is. Dus als ik meer ijzer inneem, komt dit automatisch ook in de borstvoeding terecht? Dan is het 'probleem' opgelost lijkt me... Dan doen we dat mooi!

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Is er uberhaupt met jou gepraat over hoe de voedingen gaan? Of je kindje goed drinkt? Geef je nachtvoedingen?
    Zeker bij borstvoeding is bijvoeding echt bedoeld als bijvoeding, niet om het gewicht omhoog te krijgen. Als je kindje het verder goed doet, nee, dan zou ik zeker even wachten. Mijn jongste dochter was ook een iemiemienie (nog steeds), maar ze bleef na de eerste maand wel redelijk constant. Ik ben iets voor de 6 maanden begonnen met wat kleine hapjes.

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Lijkt me wel niet? Alles komt in je bv terecht.
    Ik denk dat het altijd het beste is om je gevoel te volgen mits het medisch noodzakelijk is, en dan nog kun je beter meer bv geven dan bijvoeding

9. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Ik heb inderdaad de curve op borstvoeding.com ingevuld, ook daar zakt ze wel af. Het consultatiebureau heeft geïnformeerd naar de voedingen. Ze drinkt nu op zich goed, alleen is ze soms wel wat onrustig aan de borst. Voor de nachtvoeding komt ze nog praktisch elke nacht wel.

Ik kan verder nergens vinden dat het aangepast is of wat dan ook, dus wel vreemd... Maar goed. Zelf let ik al wel op wat ik eet, maar daarnaast ga ik dan toch extra ijzer innemen.

In ieder geval bedankt voor alle reacties! Het ligt dus niet aan mij dat ik het een vreemd advies vind... ;)

10. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nee hoor.... consultatiebureau is fijn maar niet zomaar alles aannemen van ze. Trouwens borstvoedings kindjes hebben ook van tijd tot tijd dipjes.

Hier waren ze ook altijd iets lichter maar dat zijn ze nu nog, heb gewoon smalle kindjes. Dat kan namelijk ook gewoon.

Ik denk dat je echt op je gevoel moet vertrouwen... Trouwens we hebben een lactatiedeskundige hier op het forum, haar kun je dit ook eens vragen? Ook wat betref de ijzer

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier had ze rond die leeftijd ook een dip en moest ook maar flessen bij gaan geven... nou niet dus!
    Even een paar dagen wat vaker aanleggen om je productie weer even op te krikken en dan haalt ze het wel weer in hoor. Ga eventueel wel nog een keer tussendoor wegen...
    Geen een BV-kind groeit in een rechte curve!

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Idd Nova dat ze dat niet zeggen dan he.... Soms kom je gewoon de verkeerde tegen bij het consultatiebureau. Moet zeggen dat bij mij ze allemaal pro borstvoeding zijn en ook adviseren hierna

Deel Deze Pagina