Hallo allemaal! wij hebben een nogal eetgrage dreumes van 13 maanden. Zijn eetschema ziet er als volgt uit. 's morgens bordje pap (bambix meergranen) rond 9 uur/ half 10 2 stuks fruit (Sowieso altijd een banaan en een kiwi, druiven, mandarijntje of ander fruit dat seizoensgebonden is) dan gaat hij naar bed en komt hij er rond 13 uur uit en dan krijgt hij 2 bruine boterhammen met korst met smeerkaas, smeerworst, plakje beleg of appelstroop (vairerent) 's middags krijgt hij nog een cracker en een soepstengel of als hij 's morgens niet al zijn fruit op heeft gegeten (of zijn boterham) wat daar nog van over is. dan krijgt hij rond half 6 zijn groenten met een aardappeltje en een klein beetje vlees (vaak een kwart van een stukje) tussendoor krijgt hij water of diksap hij drinkt zon 300 cc per dag van Voor t slapen gaan krijgt hij nog een fles van ongeveer 90cc Ik loop echter tegen het volgende aan. Als ik voedingsschema's zie voor kindjes van een jaar staat er dat zij 75 tot 100 gram groenten binnen moeten krijgen. Van de week dacht ik, laat ik het eens wegen want ik heb geen flauw idee wat hij precies aan groenten binnen krijgt. Echter bleek dat hij dagelijks tussen de 150 en 200 gram aan zit (is natuurlijk wel per groente soort verschillend, met rode kool zit je daar eerder aan als met bijv. brocolli) Is mijn voedingsschema in orde volgens jullie? en kan een kindje ook te veel groenten krijgen? hij krijgt niet meer als 1x per week nitraat rijke groenten en ik kook zoutloos. Sorry voor het verhaal, hoop dat iemand mij antwoord kan geven
Huh, waar haal jij dat voedingsschema? 100gr groenten is toch echt weinig? Mijn dochter van een jaar eet al sinds ze 8 maand is ofzo 2 à 3 stukken fruit per dag en 300gram groenten+aardappelen. En dat is volgens de KA helemaal ok. Gewoon blij zijn dat je kindje zo goed eet dus !
haha ik snap je vraag, vroeg mij van de week hetzelfde af...ik heb besloten van niet Ik denk dat ze aan groenten/aardappel niet te veel kunnen krijgen. Hier een mannetje van 8 maanden (ik weeg nooit af omdat ik het gewoon uit de pan op zn bord schep) maar toch maar een keer uit nieuwsgierigheid gedaan. Zijn avondmaaltijd is bij elkaar dik 400 gram Zonder vlees of vis is dit overigens.
Sorry ik had niet gezien dat er ook een voeding topic was. Ik kwam dit bijvoorbeeld tegen op de site van nutricia en heb het ook in meerdere boekjes gelezen dat de meeste dreumessen en peuters niet aan de ADH groenten en fruit komen. Dat wekte mijn intresse en daarom ben ik gaan wegen hoeveel groente hij kreeg haha normaal deed ik dat namelijk ook niet.
die van ons krijgen iig ruimschoots genoeg. Van fruit kun je trouwens wel te veel geven weet ik. 4 stuks op een dag voor een kind (en voor jezelf trouwens ook) is echt wel de max. Een mandarijntje bv mag je voor een half tellen. Maar bij onze oudste moet ik dit echt wel in de smiezen houden.
Een dreumes en peuter hoeven 'maar' 50-100 gram groente en 50-100 gram aardappelen per dag en 150 gram fruit.
Heeft dat niet nu met die reclames van hun te maken, dat er 75 gram groenten in een potje zit??? (gruwelijk weinig vind ik zelf, maar goed) Als ik puur groenten zou pureren dan krijg ik er volgens mij altijd meer in dan 75 gr... maar dat is een andere discussie! Ik zou zeggen: lekker zoveel groenten laten eten! Fruit zit inderdaad wel een max, maar groenten niet! Fijn dat ie zo goed z'n groenten eet...
Ik dacht dat zelfs de meeste potjes voor die leeftijd al minstens 200 gram waren. Oké, daar zit ongeveer 1/3de aardappel bij, maar zelfs dan kom je dus al aan 130 gram groente. Ik zou geen halve kilo groenten geven, maar als hij bijvoorbeeld 200 gram vraagt, lijkt mij daar weinig mis mee. Uiteindelijk zijn groenten wel gewoon gezond. En zit er in de meeste groenten qua calorieën nauwelijks iets in (dik zal hij er dus niet van worden).
De totale inhoud van het potje is 200gr dus alles inclusief alle toevoegingen... Is helaas nooit puur groenten en aardappel! Maar nogmaals, lekker laten eten. Komt echt nog wel een tijd dat hij niks meer wil!
haha ik hoop dat onze kleine die fase ook overslaat. Al ben ik bang dat hij daar de 'genen' niet voor heeft bij zn vaders kant van de familie lusten ze helemaal niks... thans niets wat de boer niet kent...
Goh, fijn!! Al mogen wij ook niet klagen hoor, want ze eet eigenlijk altijd wel goed. Alleen de fases van tanden/kiezen/ziek zijn was het minder succesvol maar wel begrijpelijk
ik had mij op het ergste voorbereid als je al die verhalen hoort, maar is niks van gekomen hier. Nooit iets veranderd in het eetpatroon hier, brood is ze nooit fan van geweest en nog niet en fruit en avondeten is altijd goed gegeten en nu nog. Haar broertje lijkt tot nu toe het voorbeeld te geven, afgelopen 2 weken heel ziek geweest van de 5e ziekte was echt alle dagen een hoopje ellende, maar zn eten bleef er goed ingaan, het enige moment waarop hij zich iets beter voelde haha
Hier een puk die altijd zeer weinig gegeten heeft. Dankzij tips van hier eet ze echt goed en ik wissel vaak af. Nu eet ze een stuk fruit en zo'n 150-200 gr vers