Hallo, Mijntje is afgelopen week bij het consultatiebureau geweest en daar werd geconstateert dat ze stagneert in haar gewicht. Ze is erg veel verkouden geweest, en hierdoor 's nachts veel wakker door het hoesten. Ook is ze regelmatig ziek geweest en wilde dan weinig eten. Dit kan natuurlijk een oorzaak zijn. Nu is ze al geen flink kindje en zat ze al onder de onderste lijn, dus kreeg ik na een bezoek aan de huisarts een doorverwijzing naar de kinderarts. Ze heeft de afgelopen week slecht gegeten, maar sliep wel goed. Nu is ze de afgelopen dagen echt aan het inhalen met het eten. Maar nu zetten ze het vannacht toch op een krijsen, ze wilde alleen slapen als ze en fles kreeg. Uiteindelijk hebben we toe gegeven, ook omdat ze de fles voor het slapen slecht had gedronken. Maar had wel om 19.00u nog 2 danoontjes op en een 3 nijntje koekjes (had ik gedaan omdat ze trek had en ook aangezien ik al lang blij was dat ze iets at). Nu ben ik natuurlijk bang dat ze 's nachts vaker gaat komen. Hoe zouden jullie hier mee om gaan. Sta in een tweestrijd, wil haar 's nachts niks te eten geven. Maar aan de andere kant ze is al zo ligt en we krijgen haar echt niet zonder stil. Hebben jullie tips? gr Suzanne
Nou, ik vind dat je haar gewoon die fles kunt geven. Natuurlijk niet om het minste of geringste, maar als jij denkt dat zij die fles wil zou ik hem gewoon geven. Iedereen zegt dat je kindje daar aan gewend raakt, maar ik heb het altijd gedaan bij mijn zoontje (is nu 11 maanden) en die slaapt nu net zo makkelijk weer door als voorheen. Hij heeft vaker van die periodes gehad dat hij het nodig heeft en ik heb het hem gewoon gegeven. Ook nooit moeite gehad om hem weer door te laten slapen, dat deed hij vanzelf. Maar ja, ieder kindje is anders natuurlijk. Ik heb altijd een makkelijke slaper gehad en weet dat hij niet voor niets wakker wordt. Als je denkt dat hij nergens last van heeft of pijn heeft en toch niet wil slapen, dan zou het wel eens honger kunnen zijn ja. En vooral omdat je aangeeft dat je kindje al slecht heeft gegeten de laatste tijd, zou dit wel eens een groeispurt kunnen zijn. Ga gewoon op je gevoel af, heb ik ook gedaan en werkt het beste. Succes!
Hoi, Heel herkenbaar je verhaal! Wij hadden een tijdje precies hetzelfde... ook 's nachts ineens weer willen drinken en klaarwakker zijn. Na de fles ging ze weer lekker slapen en was het goed. Ik heb het cb er ook over gebeld, omdat ik bang was dat we haar de nachtvoeding weer aan gingen wennen zo. Maar volgens hun kon dit helemaal geen kwaad en gebeurde dit wel eens vaker. De meeste kindjes hadden dan even een groeispurt waardoor ze weer even meer nodig hebben. Wij hebben haar dan ook gewoon de fles gegeven als ze erom vroeg. Na een paar dagen ging het vanzelf weer over en nu slaapt ze weer lekker door 's nachts. Succes ermee!
Na een tijdje ziek zijn hadden wij hier ook vaak weer periodes van een dag of 5 met een nachtfles. Die gaven we dan ook gewoon. Als het na 5 dagen niet klaar was, dan gingen we verdunnen en/of minderen en afbouwen om het weer af te wennen. Hier was het telkens duidelijk dat ze weer even een inhaalslag moest maken na een periode van minder eten en dat deed ze dan eigenlijk altijd snachts.
Gewoon die fles geven, ze heeft het waarschijnlijk nodig om in te halen. Hier heel vaak 's nachts een fles gegeven (ook een dun meisje) zodat ze in elk geval weer wat binnen kreeg. Ze is er nooit aan gewend ofzo. Als ze geen honger meer had 's nachts bleef ze gewoon lekker slapen. Na/tijdens sprongetjes of ziek zijn moest ze gewoon inhalen, had ze echt honger 's nachts.....
als ze zo erg in groei is gestagneert dat ze naar de kinderarts moet dan zou ik haar lekker de fles geven, liever ´s nachts dan helemaal niet of te weinig.
fijn om jullie reacties de lezen. Mijntje is inderdaad ook een vrij makkelijke slaper. Ze komt wel 2 a 3x 's nachts, maar even een tutje erin en dan is ze weer rustig. Vannacht was ze echt niet rustig te krijgen, alleen dus met een fles. Daarna is ze ook meteen na even gewiegd te hebben in slaap gevallen. Ze had het gewoon nodig. Hopelijk blijft dit ook bij een paar nachten. Fijn ook om te lezen dat iemand dit al na heeft gevraagd bij het consultatiebureau. Vooral omdat ik niet zit te wachten om weer elke nacht een flesje te geven. Dat mag ik over een paar maanden weer doen. Dan is nummer 2 er weer. Mijn gevoel zei vannacht ook gewoon even de fles geven, maar was wel bang dat ze dit dan vaker nodig ging hebben. Fijn om te lezen dat meer mensen hier ervaring mee hebben en dat het bij hen heel erg mee viel. Bedankt voor jullie reacties.
De dochter van mijn vriendin heeft heel lang een nachtfles moeten hebben omdat ze erg klein en licht was, echt ondergewicht. Maar nu is ze bijna 2, is ze goed op gewicht...en ze komt nog steeds voor een nachtfles...ze is dit zo gewend. Ik zou toch echt proberen geen nacht fles te geven, straks went ze er weer aan. Als mijn dochter wakker wordt s'nachts dan krijgt ze nooit drinken of een fles, dan geef ik haar haar speentje en slaapt ze rustig verder.
gisteren hebben we haar wat later de fles gegeven en geen danootjes met het eten. Dit hebben we na de fles pas gedaan. Ze is vannacht ook niet gekomen voor de fles. Dus wellicht was het maandagnacht wel eenmalig.
Toch niet erg als ze een inhaalslag gaat maken en daardoor tijdelijk ook even 's nachts een fles nodig heeft? Lijkt me in haar geval juist een goede ontwikkeling: ze lost het groeiprobleem zelf al op!
Als ik eerlijk ben snap ik je niet helemaal. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik heb met Charlotte hetzelfde. Ze is de afgelopen 2 maanden redelijk vaak ziek geweest en at en dronk heel weinig. Ze was al een lichtgewicht en viel af in plaats dat ze bijkwam. Ze werd regelmatig 's nachts wakker om te drinken maar ik was ontzettend blij met elke cc die erin ging! Ik heb nooit gedacht dat ik weer opnieuw met nachtvoeding zat te rommelen, maar ik was eerder opgelucht dat ze dronk. Maar dat is mijn gevoel. Ik kan je in ieder geval zeggen dat, toen Charlotte was opgeknapt (sinds deze week), ze gewoon weer goed eet en drinkt en de nachten lekker doorslaapt. Ik zou die voeding dus zeker geven, je kindje is nog zo klein en ze kan het goed gebruiken! Nogmaals, voel je niet aangevallen, ik denk er misschien makkelijker over maar ik weet wel hoe het is om 's nachts weer uit bed te moeten... maar je kindje heeft het nodig lijkt me!