Beginnen met fruit of groente

Discussie in 'Voeding' gestart door Jorietje, 19 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hoi Meiden,

Lars krijgt sinds gister rijstebloem door de fles en als dat allemaal goed gaat, mag hij ook een fruit en/of groentehap tussendoor.

Ik ben van plan om eerst met fruit te beginnen en als dat goed gaat ook groente. Maar andersom kan ook nog natuurlijk..

Nu ben ik een beetje nieuwsgierig of jullie met fruit of groente zijn begonnen en evt waarom?

Ik ga overigens voorlopig voor de potjes Olvarit, lekker makkelijk en ook best gezond volgens mij ;)

Gr,
    Joriet

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Hoi Joriet.
    Ik ben met fruit begonnen maar ik maak de hapjes vers. Het maakt op zich niet uit of je met groente of fruit begint. Fruit vinden ze vaak iets lekkerder omdat het zoet is.

De smaak van potjes is sowieso vrij vlak en ik vind dat er erg weinig keus is. Zo is Mart bijvoorbeeld helemaal gek op avocado met banaan en dat kan je niet kopen in een potje.

Maar qua voedingsstoffen zijn potjes prima hoor!

3. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Potjes doen absoluut niet onder aan vers, maar het is maar waar jij je het prettigste bij voelt.

Fruit is inderdaad zoeter, maar dat maakt het schijnbaar ook lastiger om groente te introduceren omdat ze dat minder lekker vinden. (ben zelf nog niet begonnen met bijvoeding)
    Ik ga om die reden eerst beginnen met groente zodat hij aan die smaken went (alles puur, evt met wat rijstebloem om in te dikken) en daarna pas fruit.
    Let wel op! Sommige gorente/fruitsoorten mogen het eerste jaar nog niet ivm allergenen, bijv. rabarber (was laatst bezig zelf potjes te maken) zou veel nitraat bevatten en meen me te herinneren dat er ook iets was met de pitjes op aardbeien (?).

"Bij nitraatrijke groenten zoals andijvie, spinazie en rabarber bestaat er een kans dat het lichaam van je kindje het nitraat omzet in het schadelijke nitriet. Dat is een stof die je baby nog niet kan verwerken. Als hij ouder is, kan je kind deze groenten natuurlijk wel zonder problemen eten"

Maar als je potjes gaat geven staat de leeftijd er wel op vermeld ;)

4. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik wil beginnen met de potjes vanaf 4 mnd en dan eerst 1 soort groente/fruit en daarna gemengde potjes.. Potjes is gewoon handig, ook omdat je dan zeker weet (als je naar de leeftijd kijkt op het potje) dat hij iets krijgt wat hij "mag" en het is makkelijker, hoef niet zelf te pureren (lui hè). Ik ga hem laten wennen met elke dag een paar hapjes erbij, dus dan is een potje ideaal :D

Als hij wat groter is, krijgt hij ook wel vers fruit (als ik er geen puree meer van hoef te maken).
    En groente met de pot mee eten duurt misschien nog wel even, wij doen er aardig wat zout in, omdat we niet van flauw eten houden. Ik kan ook zoutloos koken en op bord zout toevoegen, maar dat smaakt toch anders.. Maar goed, als de kleine met de pot mee gaat eten, gaan we wel minder zout eten hoor, daar hou ik wel rekening mee ;)

Hm nu ga ik toch twijfelen of ik ook niet met groente zal beginnen, na fruit vinden ze groente misschien niet lekker idd, klinkt logisch.. Ik denk er nog even over na

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Op borstvoeding.com staat een uitgebreid introductieschema met héél veel groentes en fruit per leeftijd (vind het ook altijd inspirerend werken als ik niet weet wat we gaan eten die avond ;)) wat ook erg allergie-vriendelijk is opgesteld.

Wij zijn hier met 6 maanden begonnen met 's ochtends beetje fruit en 's avonds groente. In het begin vond hij fruit duidelijk lekkerder maar inmiddels eet hij groentes ook goed.
    Wij kiezen er wel voor steeds één soort te gelijk te geven om de smaken zo puur mogelijk te maken. Het schijnt dat je prakjes het beste in kunt dikken met rijstebloem en niet met liga bijvoorbeeld, ook om de smaken zo puur mogelijk te houden.
    Maar goed ik realiseer me opeens dat je potjes gaat geven dus dan is dat allemaal niet aan de orde :)

6. mila2008

mila2008 Bekend lid

12 jun 2009
    628
    0
    0
    ik ben bij dochter begonnen met potjes fruit en bij zoon met groente omdat die smaak wat minder heftig is, maar eigenlijk geen verschil gemerkt. Het is gewoon een kwestie van heel rustig aan wennen denk ik.

7. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Hier eerst met groente begonnen, en 3 weken later met fruit. Er zit geen specifieke reden achter. Ik heb nog niets gevonden dat m'n dochtertje niet lust.

Ik maak alles vers klaar, op het KDV doen ze dat ook, vind ik stukken beter dan elke dag een potje. Maar goed, ik kook voor mezelf ook niet met groente uit potjes of blik, altijd verse groente of diepvriesgroente. Kost wat meer moeite, maar dat heb ik er wel voor over. Liever dat dan dat ik mijn dochter later het potjeseten moet afleren en het is ook nog goedkoper dan potjes :)

8. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik ben niet zo'n verse groenten en fruitfreak.. Zelf heb ik weinig met fruit, eet het amper, ja af en toe een banaan en nu t kersentijd is eet ik me scheel aan kersen, die vind ik heerlijk... Maar dat wil niet zeggen dat mijn kind weinig tot geen fruit krijgt, nu potjes, later gewoon vers fruit en waarschijnlijk gaat het dan zo dat als hij een appeltje krijgt, dat ik dan lekker een appeltje met hem mee eet, want ik lust hetop zich allemaal wel ;)

Groenten eten we hier ook (bijna) altijd een een hakpot en we zijn zo gezond als visjes, ik was niet van plan om nu ineens alles vers te gaan eten. Gelukkig denkt hubbie er precies hetzelfde over, dat scheelt een berg discussies thuis (denk ik zomaar)

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Denk dat dat ook niet haalbaar is, de voeding van je kind moet gewoon zoveel mogelijk passen in je eigen leefstijl anders wordt het zo'n gedoe.

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wij zijn ook geen groente-eters, en inderdaad altijd uit een potje gegeten. Wij kookten dan apart verse groente voor Simone, echt te gek voor woorden :) Tegenwoordig eten wij sommige groentes vers (broccoli, bloemkool) en ong. 2 keer per week nog uit een pot en dan eet Simone gewoon mee. Gelukkig heeft HAK er nu minder zout in gedaan, dan voelen we ons minder schuldig haha!
    Ik maak tegenwoordig zelfs macaroni met verse groente zodat Simone kan mee-eten, wie had dat ooit gedacht :)

11. babyproject

babyproject Niet meer actief

@MamavanSimone: Wat je niet allemaal over hebt voor je kindje ;)

@Jorietje: Ik ben een beetje jaloers dat jij fruit allemaal wel lust, maar vrijwel niet eet. Ik ben DOL op fruit!! Maar heb in mijn pubertijd een fruit (en rauwe groente)allergie ontwikkeld, dus ik kan het niet eten :(

Ik hoop trouwens dat je voldoende potjes kan vinden met slechts 1 fruit of groente erin, ik vond het aanbod behoorlijk karig. Wat ik ook een gemis vind, is meer keuze in vegetarische potjes. Vanaf 6 maanden zijn er maar 1 of 2 verschillende en ik geef liever niet elke dag vlees of kip... Dat was vaak 1 van de redenen om toch minder lui te doen en zelf iets klaar te maken zonder vlees...

Ze hebben van de meeste merken overigens ook van die fruitbakjes (per 4 verpakt) ipv potjes. Hier zit minder in qua hoeveelheid, dus ideaal voor de eerste dagen/weken.

12. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Nou wij zijn gister begonnen met de fruithap een potje olvarit banaan (ja zeer ongezond, vers is beter ik weet het ;)) Hij zat er echt van te smullen (en mama ook hihi). Eerste 2 hapjes moest ie wennen, daarna ging z'n mondje bij het zien van het lepeltje al open en het was bijna huilen toen we na een paar hapjes al stopten..
    Vanmiddag weer n paar hapjes, dus dat wordt weer smullen :D

13. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    wij zijn begonnen met groente, op het cb raadden ze ons dat aan.
    waarom?? het was iets als smaak ontwikkelen?? (oh, die dementie zit er nog steeds in..)
    Chloe vind de worteltjes helemaal geweldig, bruine bonen met appel ook en van doperwtjes gaat ze huilen als ze de lepel aan ziet komen...
    vanmo potje fruit geprobeerd (banaan) en ze vond het niet zo lekker!

Deel Deze Pagina