slechte eter

Discussie in 'Voeding' gestart door cat2, 13 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Op dit moment ben ik erg geirriteerd.
    Onze dochter is 13 maanden oud. Eten is altijd een probleem geweest. Vanaf het begin spugen, weinig drinken. Reflux, speciale voeding gekocht. Dit hielp wel. Toch blijft eten een probleem. Nu eet ze geen stukjes voeding. Dus geen stukjes fruit, eet niet mee met ons avondeten. Ik geef weleens wat maar meestal spuugt ze het meteen uit. Brood ging eerst iets beter. Nu gaat het helemaal niet meer. Ze eet gewoon geen brood. Gister at ze wel stukjes soepstengel, vandaag spuugt ze die ook uit. Gister at ze wel een stukje fruit, vandaag ook weer niet. Ik weet het echt niet meer. Ik zit al bij pre logopediste. Ze geeft aan dat we geduldig moeten zijn. Eerlijk gezegd heb ik dat niet altijd. Eten is al 13 maanden een probleem. Ik ben straks kwaad geworden. Dat is natuurlijk niet goed. Maar ik trek het niet altijd meer. Het is gewoon elke dag hetzelfde, al 13 maanden lang. Ze gaat 1 ochtend per week naar kdv. Daar eet ze ook bijna niets. Als ik haar ophaal geef ik haar thuis eten. Fruit en poging tot brood. Wat als ik 3 dagen werk. eet ze dan 3 hele dagen niets op kdv? Ik weet het ook niet meer. Zit er een beetje doorheen wat dit betreft. Wat zouden jullie doen?

oh ja ik denk dat ze nog geen 8,5 kg weegt. Ze zat in het begin op -2.5 lijn. Daarna is ze opgeklommen tot -1. Ik heb het idee dat ze nu weer terugzakt. Rond deze leeftijd zou ze nu 10kg moeten wegen voor het gemiddelde. Dat gaat ze echt nooit halen op deze manier.

2. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik vind het moeilijk om te zeggen wat ik zou doen, omdat ik alleen ervaring heb met een peuter die af en toe weken heeft dat ze slecht eet, maar dat is echt een fase en daarna gaat het weer goed.
    Het enige wat je kunt doen is het blijven aanbieden. Je zou bewust samen met haar kunnen eten elke keer, zodat ze misschien op die manier wat meer wil proberen. En je zou het aanbieden kunnen afwisselen tussen gepureerd en stukken eten.
    Waarom is ze bij de logopediste? Bij mijn zoontje is zijn tongriempje geknipt na een week omdat het met de borstvoeding niet wilde vlotten en toen kregen we het advies om het te laten knippen ongeacht de manier van voeden, omdat het gebruik van zijn tong hoe dan ook zijn eetgedrag later kon bepalen. Heeft jouw dochter daar misschien ook last van? Dat ze haar tong en gezichtsspieren beter moet leren gebruiken om daarna ook makkelijker te kunnen eten?
    Ik kan me goed voorstellen dat het geduld opbrengen heel moeilijk is. Het enige wat ik je daarin kan adviseren is om geen verwachtingen te hebben als je eten aanbiedt, elk hapje is mooi. En lukt het niet en voel je de frustratie komen bij jezelf, stop dan met het proberen voor dat moment. Zij zal de stress ook voelen en dat helpt waarschijnlijk ook niet.

Nogmaals, ik vind het moeilijk om te adviseren, want ik weet niet in hoeverre ze wel gewoon gezond is en genoeg heeft aan flesvoeding en hoe urgent het eten met 13 maanden is, maar je kunt het er ook niet induwen en je geduld wordt wel heel erg op de proef gesteld!

3. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Hier 13maanden en eet ook slecht

Ik geef bv en enige wat hij ernaast eet zijn toetjes knijpfruit
    Brood krijg ik niet naar binnen
    Groente aardappel soms

Hij weegt nu9 kilo maar is ook Klein en licht

Vorige keer boog zijn groei curve af

Ik heb geduld

Brood aten mijn andere kids pas met 4 jaar

4. missguit

missguit Bekend lid

17 mei 2011
    886
    1
    16
    Hoi hoi,

Ik snap je verhaal helemaal. Dit hebben wij ook gehad bij m'n oudste zoontje.. Wij liepen destijds bij de kinderarts en wij moesten volle producten gebruiken en eerst alles pureren...juist om de vitamines binnen te krijgen en goed te kunnen groeien.
    (Volle melk,groene groentes rundvlees) gewoon blenderen.. En dan hoeft ze alleen maar te slikken..
    Dat wilde hij ook eerst niet... Maar we kregen als tip: handjes bij elkaar houden, lepel naar de mond,blijven volgen en dit volhouden en het kan kort en lang duren zei ze..maar op een gegeven moment moeten 'opgeven' happen ze.
    Bij mij duurde t een half uur en de broccoli zat nog net niet tegen het plafond maar goed... Hij weet/wist wel ik moet eten..
    Ik heb echt een zoontje die enorm eigenwijs is en de kinderarts zei zulke kinderen hebben een andere aanpak nodig..daar werkt geen 'Eh!! En nu ga je eten'(dat dat afschrikt zeg maar).. En ma een maand of drie gingen we over op geprakt eten..
    Bij vragen pb me gerust..
    Het vraagt doorzettingsvermogen omdat je buiten jezelf moet treden op dat moment maar het werpt écht z'n vruchten af!

Deel Deze Pagina