vraagjes over voeding

Discussie in 'Voeding' gestart door juffie roos, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik had wat vraagjes over voeding.

Ik geef nu tussen de middag een broodje met appelstroop.
    Wat zou ik nog meer kunnen geven op brood?
    Heb nu smeerkaas voor kinderen en smeerworst voor kinderen (van bob de bouwer) mag dit?
    En jam bijvoorbeeld? en moet dat dan halvajam zijn?

Hij krijgt 's avonds soms een potje maar meestal zelf gemaakt eten.
    Maar eigenlijk alleen nog groente met aardappel erdoorheen.
    Nu zeiden ze op het CB dat hij ook pasta, rijst, vlees en vis mag.
    Wat zou ik dan kunnen maken?
    Kan ik ook bijv. groente met pasta doen ofzo?
    en bak je dan de gehakt en hoe zit met met kip?

Vind het best lastig allemaal....

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ broodbeleg: Jam mag, halvajam ook, al doe ik dat hier niet overigens. Als je kindje wat ouder wordt, kun je ook pindakaas gaan geven (ik geloof vanaf 9 mnd indien er geen allergieën zijn), honing (vanaf 1 jaar). Een geprakte banaan of iets anders van fruitmoes kan ook lekker zijn op brood. Af en toe een boterham met alleen boter kan ook overigens, je hoeft niet per sé elke boterham te beleggen. Boter is wel belangrijk voor de vetten die je kleintje nodig heeft.
    Smeerkaas en smeerworst kan uiteraard ook, al zou ik daar persoonlijk een beetje terughoudend in zijn. Er zit al snel veel zout en verzadigd vet in. Gewoon een beetje beperken, maar het mag zeker. Er is smeerkaas met minder zout verkrijgbaar, van La Vache Qui Rit als ik het goed heb...

@ avondeten: je kunt eigenlijk alles combineren wat je wil. Aardappelen, rijst of pasta met groente en vlees of vis. Ik maakte het vaak aan de hand van wat wij zelf aten. Dan kookte ik voor Lucas hetzelfde, alleen compleet zonder zout (dus bijv. zonder de sausjes enzo).
    Bijvoorbeeld: aten wij pasta met rode saus, dan kreeg hij gekookte pasta met stukjes courgette en daarbij wat gerulde gehakt of een klein gehaktballetje (ongekruid).
    Of als wij bijv. kip madras aten, dan kreeg Lucas losse kipstukjes, losse rijst en wat losse broccoli gekookt.
    Vlees bak ik meestal in vloeibare bakboter of in olijfolie. Kip kan ook zeker, gewoon goed doorbakken, maar dat geldt voor al het vlees wat je je kindje geeft. Je kunt ook vis geven, dat is een goede afwisseling voor vlees. Als je kindje wat ouder is, kun je ook een keer een eitje geven (ook weer als er geen allergieën zijn!).

Als je kindje goed gewend is aan de pure smaken van de verschillende groentes e.d. kun je ook kruiden gaan introduceren. Eigenlijk praktisch alles (denk bijv. aan knoflook of italiaanse kruiden), zolang je zout nog maar even vermijdt voor het eerste jaar. Zo leert je kindje steeds meer 'met de pot mee' te eten en is de overgang ná het eerste jaar minder groot.

Heb je hier wat aan?
    Succes!

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Overigens ben ik pas met vlees begonnen toen Lucas ong. een maand of 11-12 oud was, voor die tijd vond ik het nog niet zo nodig. Eerst begonnen met af en toe kleine stukjes vis.
    Maar dat is maar net waar je jezelf prettig bij voelt, het kan zeker al wel bij deze leeftijd hoor!

4. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als Ayla jam op brood krijgt geef ik haar jam van Zonnatura, da's zonder toegevoegd suiker. Verder krijgt ze wel eens banaan op brood, en voor wat betreft vleeswaren boterhamworst of naturel kipfilet. En ik geef wel eens van die zuivelspread op brood. Je hebt van Zonnatura ook bijv. appel/peren stroop oid.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Qua jam geef ik meestal de soorten met minder suiker.
    Hero heeft een paar lekkere varianten en er zijn ook altijd wel merken biologische fruitspread die ik heerlijk vind. Minder suiker, meer fruit, lekkerder smaak. (even opletten dat je niet een potje pakt waar zoetstoffen in zitten)

Met smeerworst moet je terughoudend zijn; dat bevat veel vitamine A en dat is niet zo goed voor de kleintjes. 1 boterham per week is het maximum voor kindjes tot 1 jaar, geloof ik. Ze vinden het vaak wel erg lekker.

Sandwich spread vindt m'n dochter (1 jaar) ook erg lekker; zij is gek op alles wat een beetje zurig is.

ipv gewone smeerkaas doe ik vaak iets als creme de brie, of philadelphia. dat vind ik zelf ook veel lekkerder dan de smeerkaas-uit-een-vierkanten-bakje.

En vanmorgen vielen de boterhammen met geitenkaas en honing erg in de smaak. maar ook dat is pas vanaf 1 jaar (ivm de honing). Plakjes kaas en plakjes worst gaan hier goed vanaf ongeveer 11 mnd. Daarvoor at ze het beleg eraf en smeet de broodjes weg. Terwijl ze die heerlijk opat als er niks dan boter op zat... Gekke meid!

7. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Jam doen we hier de rozenbottel variant, van Roosvicee..gewoon dun smeren..Ook hier Dora-smeerworst en appelstroop..

Wat betreft het avondeten..Ik gebruik meestal kip, hamblokjes en kabeljauw om door het eten te mengen..Dus gewoon met allerlei soorten groenten, aardappelen, pasta en rijst..Ik kook alle ingredieënten (ook het vlees of de vis) voor een hapje bij elkaar in een pannetje en als alles gaar is: prakken of pureren maar! Heel simpel eigenlijk! Een tip voor inspiratie is absoluut www.keukenkikker.nl

Succes!

8. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    broodbeleg :

alle soorten stroop, alle soorten jam, smeerboter, gestampte muisjes, smeerworst, smeerkaas.

avond eten : eigenlijk alles wat wij ook vaak eten, als het maar klein is. Hier lust ze nog steeds niet van stukjes in het eten.

rundsvlees, tartaar, kalkoen, kipfilet, wortelen, gourgette, prei, ersten, bonen, broccoli, bloemkool, aardappelen, rijst, macaroni, spagetti, witlof,

9. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    hier ook appelstroop, perenstroop, jam van de natuurwinkel (zonder toegevoegde suikers) bijv. de duindoornvariant.
    En wat ik ook vaak doe is fruit op brood. Bijv. geprakte banaan en dat dan smeren. heerlijk vind hij dat.

Zit er in Halvajam gewoon minder suiker of zit er ipv suiker zoetstof aan toegevoegd? In dat laatste geval zou ik iig geen halvajam nemen.

Ik zou persoonlijk vlees en vis nog even laten staan, en vanaf een maand of 8 kun je idd langzaam aan beginnen met rijst/pasta.

Vlees/vis vanaf een maand of 10 (hier denk ik zelfs dat we vlees pas vanaf 1 jaar geven)

Deel Deze Pagina