Mijn zoontje is vandaag 6 maand. We zijn al een poosje bezig met fruit en groente en dat gaat goed. Mijn vraag is hoeveel tijd er tussen de flessen mag zitten als hij er tussen door ook fruit en groente krijgt. Vanmorgen heeft hij om 7.00 uur de eerste fles gehad en om 9.30 uur een heel potje 6 maanden fruit. Normaal laat ik er maximaal 5 en een half uur tussen zitten, dus zou ik hem om uiterlijk 12.30 uur de fles geven, maar dan moet ik hem ook wel is wakker maken. Hoelang mag er tussen zitten mag er ook langer tussen zitten nu hij er wat tussendoor krijgt?
Eigenlijk moet je vooral kijken naar de tussenpozen tussen eten en fles. Daar moet altijd een uur pauze tussen zitten omdat de melk de opname van voedingsstoffen belemmert. Fles kun je verder gewoon op verzoek geven, ik zou overdag niet meer dan ongeveer 4 uur laten tussen eet/drinkmomenten.
Wij gingen uit van drie echte eetmomenten per dag plus tussendoortjes. Met 6 - 7 maanden hadden wij zoiets (met 5 maanden begonnen met bijvoeding) - ONTBIJT: 8:00 papfles (of bordje pap met fruit) - tussendoor: 10:00 thee (soms een rijstwafel) - LUNCH: 12:00 1 boterham + fruit - tussendoor: 15:00 melk (150 ml) - WARM: 18:00 groenten / aardappelen - voor het slapen: 19:45 180 ml fles Toen we nog geen boterham gaven zat om het lunchtijdstip de groenten en was de avondmaaltijd gewoon nog een fles. Met 7 maanden ging de middag (15:00) fles er af en vervangen door een tussendoortje (fruit, rijstwafel, soepstengel etc)