Wil graag even mijn verhaal kwijt... Kynan is nu bijna een jaar... Ik geef nog steeds BV, zo ongeveer 4 keer per dag. Binnen nu en afzienbare tijd wil ik dit echt terugbrengen naar 2 x, gewoon alleen 's middags en 's avonds. Ik vind bijna een jaar al best lang, en voor mijn gevoel is het wel goed geweest zo... Verder geef ik Kynan sinds kort rond een uur of 10 een boterham/ pap (maak ik met gewone melk.) (Hij slaapt ong. van 21.00u tot 9.0u), om een uur of 12, 1 weer brood, in de middag wat fruit en 's avonds eet hij gewoon met ons mee. Ik bied overdag al een poosje melk of thee aan of soms heel lichte roosvicee... In een flesje of zo'n rietjesbeker.. Dat drinken daaruit gaat opzich wel goed... Maar het lastigste is... Het boeit Kynan gewoon zo weinig! Hij heeft sowieso nog nooit om drinken/ eten gevraagd, ik moest het altijd zelf aanbieden. Als ik bijvoorbeeld overdag wat minder BV geef, drinkt hij niet perse meer uit zijn fles. Een paar slokken en dat is het... Ook eet hij lang niet alles op wat we gedurende de dag aan eten aanbieden, maar hij lust wel alles. Hij heeft dan gewoon geen honger en begint vrolijk te spelen met zijn eten... (Hij is dan ook niet echt mollig, hij weegt ongeveer 8,5 kg.) Wat betreft dat eten maak ik me niet zo druk, dat gaat over het algemeen gewoon goed... Maar ik vraag me ook af hoe ik nu in vredesnaam de BV kan afbouwen. Want als ik alleen 's morgens en 's avonds BV geef, krijgt hij de rest van de dag natuurlijk nooit genoeg vocht binnen ... Kan ik het dan gewoon op zijn beloop laten? Fles/ beker drinken blijven aanbieden? Ervan uitgaan dat hij vanzelf komt als hij dorst heeft? Of is dit te 'risicovol' ? Als ik doorblijf gaan met alle borstvoedingen kan ik voor mijn gevoel nog wel een jaar doorgaan met zoveel BV maar dat wil ik dus niet.... Iemand tips...?
(PS mod: voor mijn idee gaat het topic niet specifiek over BV dus daarom heb ik het bij Voeding algemeen geplaatst. Daarnaast zou ik gewoon wat algemene meningen/ adviezen krijgen, niet enkel van Borstvoedende mama's )
Ik zou andere dingen blijven aanbieden, maar als hij echt niet wil niet de borst weigeren. Het is echt een kwestie van interesse wekken, en je boft, het gaat warmer worden, en dan worden andere dingen, zoals lekkere ijsjes (kun je zelf maken), fruit (dat bevat ook al veel vocht), en dingen als smoothies veel interessanter. Het werkt vaak het beste als je samen er echt voor gaat zitten om te snacken of te drinken. Als jullie allebei een 'kopje koffie' (jij de echte hij iets dat er op lijkt) voor je neus hebben zal hij ook minder geneigd zijn op de borst te springen, want je bent iets samen aan het doen, het lijkt dan geen moeten voor hem, maar gewoon iets gezelligs. Troost: borst drinken, ook als het vaker dan 2x per dag is, gaan ze vanaf deze leeftijd vaak veel sneller doen. Vaak is het even een minuut een powerslokje, en alleen bij het slapengaan lekker lang bij mama liggen.
Dirksmama dankjewel voor je antwoord. Een goede tip ook over dat 'creatief met fruit', dat ga ik zeker doen. Ook het samen doen is een goed plan. Met eten enzo doen we dat al wel. Had toch wel op wat meer antwoorden gehoopt Ik stel mijn vraag binnenkort wel op het CB Deze mag wat mij betreft op slot...