dag karin. ik heb misschien een rare vraag: is er een methode om borstvoeding te stimuleren om meer te maken? ik kolf alles af en geef het dan met de fles omdat onze stijn de borst absoluut niet wil. alleen begint de produktie nu wat terug te lopen waardoor ik 1 voeding niet heb (stijn krijgt dan poeder melk). ik heb gehoord dat warme melk met anijs zou helpen, heb ik geprobeert, helpt niet. vaker kolven werkt ook niet. hoe zit het met donker bier, is dat een methode? alvast bedankt voor de tijd. toontje en stijn
anijs, donker bier enz. zijn allemaal praatjes die rond gaan waarvan beweerd word dat het de melkproductie zou verhogen. echter de waarheid hiervan is nooit bewezen, maar dat het niet werkt ook niet. om de melkproductie te verhogen zijn meerdere manieren. ten eerste zou vaker kolven de productie kunnen verhogen maar ook de manier van kolven kan helpen. tijdens 1 kolfbeurt kun je de borst extra stimuleren, namelijk: - wanneer je begint met kolven is het belangrijk om een rustige ontspannen omgeving te hebben. - neem een foto van je kind erbij. - masseer je borsten voor het kolven zodat je makkelijker een toeschietreflex krijgt. - leg eventueel een warm washandje op de borsten. - begin met kolven. - kolf iedere borst af, totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 5 a 10 minuten). - stimuleer opnieuw het toeschietreflex door massage en warmte - kolf weer iedere borst totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 3 a 5 minuten) - stimuleer nogmaals het toeschietreflex door massage en warmte. -kolf weer iedere borst tot melkstroom afneemt, (ongeveer 2 a 3 minuten). verder is het afhankelijk wat voor kolf je gebruikt een handkolf of een elektrische en of je bij je kolf de zuigkracht in kunt stellen. soms kan je door tijdens het kolven de zuigkracht iets op te voeren nog iets meer kolven.