Hallo dames, Ons zoontje is nu 4 maanden en we hebben hem gisteren voor het eerst een paar hapjes wortel gegeven. Dit gaan we nu dagelijk rond een uurtje of 18.00 doen omdat we dan allebei pas thuis zijn.. Wanneer begin je met ook een paar hapjes fruit in de ochtend? Ik lees dat dat na zo'n 2 weken is? Dat hij dan dus 's morgens fruit en 's avonds groente krijgt? (Allebei uiteraard nog maar een paar hapjes iig tot 6 maanden). En dan heb ik een vraagje over een papfles. Ik heb gelezen dat je vanaf 4 maanden ook pyjamapapje mag gaan geven als laatste fles zodat hij ook went aan nieuwe smaken en substanties.. Nu krijgt hij om 19.30 zijn laatste fles. Deze fles is 210+7 en is een combinatie van Friso 'standaard' en 'extra'. Hoe moet ik deze gaan vervangen voor de papfles? Ik denk namelijk dat hij dat wel lekker vind en er wel aan toe is.. Moet ik zo'n pyjamapapje gaan geven in plaats van de fles, of moet ik het combineren met de 'standaard' voeding.. En hoe groot moet die fles dan zijn? Gewoon net zo groot als nu (210+7?) Sorry voor mijn vragen hoor.. Eerste kindje he alles is nieuw en spannend!
Alles op zn eigen tijd, dus er moet niets. Wij zijn met 5 maanden begonnen met groenten maar ging nog van geen kanten, nu is hij 6 maanden en eet hij een paar hapjes groenten of fruit. Net hoe het uitkomt. Het is extra en niet nodig dus we hebben geen vaste tijden of hoeveelheden. Wbt papfles; ik zou geen pyamapapje geven, maar rijstebloem toevoegen aan zn fles. Maar groenten en fruit en papfles binnen 2 weken zou ik zelf niet doen, erg veel nieuws voor zn buikje! Als hij doorslaapt, zou ik ook geen papfles geven want dat heeft weinig meerwaarde, zn darmen moeten ook al wennen aan de groenten 's avonds!
Wij geven vanaf 6 maand bambix als pap. En dan de "zonnige ontbijtpap", daar hoef je alleen water aan toe te voegen, dus het vervangt een flesvoeding. In het begin deden we een halve portie en dan nog een half flesje erbij, nu krijgt ze een hele portie ipv een flesvoeding. Die pyjamapapjes zit heel veel suiker in! Wij hadden zo'n proefverpakking nou het ziet er nog eens heel goor uit ook, dus dat heb ik direct door de gootsteen gespoeld. Bambix ziet er gewoon uit zoals Brinta maar dan met fijnere granen. Wij begonnen met 6 maanden met een fruithapje of 's morgens tussen de voedingen in of 's middags. En na een paar weekjes de groentehap erbij rond 18.00. Nu krijgt ze elke ochtend rond 10 uur fruit, 'smiddags ook een beetje en dan 's avonds groentehap. Voglens mij maakt het niet zoveel uit waarmee je begint en op welk tijdstip, het gaat eerst toch om het wennen en dan bouw je het langzaam op.
Die pyjama papjes zijn pas vanaf 6 maanden en bovendien zittten daar veel suikers in (onder een andere naam) waardoor het niet zo gezond is. Vanaf 4 maanden kan je rijstebloem in de laatste fles doen maar echt een toevoeging heeft het niet, ja voller zitten! Maar als je kleintje al dooslaapt is het eigenlijk niet nodig. Ik heb het toen hij 5 maanden was op advies van cb gegeven twee keer maar toen kwam hij ineens snachts weer, daar zijn we dus mee gestopt... De meningen over wanneer fruit geven lopen nogal uiteen. In princiepe mag je ook starten met fruit dus ja... Maar ik zou in jou geval gewoon na een week of twee gaan beginnen met fruit erbij. Geef dan savonds in ieder geval groente die je al hebt geprobeert zodat je kan zien of ze op het fruit reageerd. Wij geven overigens in de laatste fles 210 forte en dat is nu nog zo. Als je er rijstebloem doorheen gaat doen kan je die fles gewoon zo groot laten en het aan je kindje laten hoeveel ze op drinkt. Ik geef sinds een paar dagen een papfles smorgens en ik merk dat hij daar minder van op kan omdat het meer vult. Ze geven het zelf aan....
Ik zou zeker in het begin eerst groenten geven en zien hoe hij erop reageert. Al aan gedacht om 's ochtends/tussen de middag groenten te geven? Dan heeft hij ruim de tijd om het te verwerken. Fruit kun je dan rustig aan mee beginnen wanneer het goed gaat. Daar staan geen vaste tijden voor. Als je zelf fruit eet, geef hem dan ook eens wat gepureerd fruit... Wij zijn pas met bijna 6 maanden met bijvoeding gestart, maar inmiddels eet mijn dochter echt behoorlijk fruit, groenten (met aardappel, rijst of pasta en soms wat vlees) en brood. We hebben alleen de warme hap en de broodmaaltijd omgedraaid. Dus om 12.30 of 13 uur krijgt ze haar warme maaltijd en rond 17.30, 18 uur een broodje met als toe wat fruit. Dit hebben we gedaan omdat ze erg reageert 's avonds en 's nachts als ze warm gegeten heeft (onrustig slapen, veel dromen, opeens huilend wakker worden, veel dorst).
Hier ook begonnen met 6 maanden en dan ook met groenten. Denk eraan dat je eerst 3 dagen achter elkaar dezelfde, pure groenten geeft. Op die manier kun je er achter komen of je kindje ergens (allergisch) op reageert... Toen we een groente of 5 hadden geïntroduceerd zijn we rustig aan (op dezelfde manier) begonnen met fruit geven. Pyjamapapjes mag je sowieso nog niet geven voor de 6 maanden, want daar zijn granen aan toegevoegd. Áls je al pap wil geven zou ik starten met rijstebloem in de laatste fles, maar wat anderen ook al zeggen: als je kindje al goed door slaapt voegt het niks toe (qua voedingswaarde) en veel kindjes worden er juist onrustig van 's nachts... @ikkie97: ik hoop dat je die zonnige ontbijtpap van bambix gewoon aan je opvolgmelk toevoegt en niet alleen met water?? Net zoals je brinta ook aan melk toevoegt en niet aan water.
Bedankt voor de reacties! Wij merkten wel dat hij wel zin had in wat anders dan melk. En het gaat erg goed. We geven hem nu één keer per dag een paar hapjes groentepotje.. Idd is het misschien wat veel om gelijk ook een papfles te introduceren, dus daar wachten we nog even mee.. Heb wel Bambix rijstebloem met vanille gekocht ipv pyjamapapje, bedankt voor de tip En met een week of 2/3 zullen we hem 's morgens een paar hapjes fruit gaan laten proeven. Bedankt voor alle tips en adviezen! Spannend hoor, dat hij nu wat meer mag gaan eten (iets anders dan melk).. Wel erg leuk!
Hij is nog zonjong! Het hoeft niet zo snel allemaal hoor. Als jullie op werkdagen laat thuis zijn, dan is het echt niet erg om eens een dagje over te slaan. Wij zijn met 6 maanden begonnen met groente. Gewoon vers, geen prut. We gaven een aantal dagen hetzelfde, dan voor we iets nieuws gaven even een rustpauze en dan iets nieuws op dezelfde manier. Toen ze 4 groenten met smaak aten kregen ze af en toe fruit in plaats van groente. Toen dat goed viel mochten ze allebei, dat was zo rond 8 maanden. Qua pap: hoe simpeler de naam, des te beter...hoe meer fantasie in de naam des te meer zooi zit er in die je kind niet nodig heeft...dus vermijd onzindingen als pyamapapjes, buikjespapjes, zoonige papjes etc. Zonde van je geld en zonde van je kinds gezondheid.
Tja.. nog zo jong.. daar zijn de meningen ook wel over verdeeld denk ik.. Veel vinden het te jong.. Maar er zijn er ook een hoop die wel beginnen met 4 maanden.. En wij zijn daar ook eentje van omdat we denken dat ons ventje er wel aan toe is.. En hij vind het wel wat volgens mij Over de tijd dat hij het nu krijgt.. Dit zal niet gaan veranderen.. We zijn altijd allebei pas rond die tijd thuis, en het gaar prima als we het rond 18.00 / 18.15 geven. Rond 19.30 / 19.45 krijgt hij zijn laatste fles. Dat is gewoon de ritme van het gezin waar hij nu in zit en dat zal natuurlijk ook voor hem wel wennen in de loop der tijd. Over de papjes.. Ja, dat is misschien wel waar ja.. Ben ook eens een beetje gaan lezen over pyjamapapjes en de inhoud enzo.. Ben toch blij dat ik Bambix heb gekocht Thanks!
Ja mensen die pas met 6 maanden beginnen zullen roepen dat het nog zo jong is maar ieder zn ding toch? En over het en keer overslaan als je werkt: prima dat kan natuurlijk maar ik ben er altijd een voorstander van geweest om ieder nieuw ding meteen in het dagritme te doen. Je hebt er tich niks aan als je met oefenen eerder geeft ennop de dag dat je werkt niet? Als je kindje dan ouder is dan moet je dar weer wat voor verzinnen.... Wij zijn er ook voor om tijdens ons eten de groentehap te geven. Is misschien niet zo makkelijk voor ons maar ik vind het belangrijk meteen aan de gewoonte van met zn allen aan tafel te wennen. Maar goed, ieder zn ding natuurlijk....
En dan zou ik van Rijstebloem de pure variant nemen, en niet die met vanillesmaak. Is ook toegevoegd dat niet nodig is. Verder is 18 uur best laat voor zo'n kleintje. Als je merkt dat hij er niet op reageert is het natuurlijk prima, maar hier gaat mijn dochter enorm onrustig slapen en dromen als ze 's avonds warm eet. We wisten eerst niet hoe het kwam, maar sinds ze 's avonds haar brood krijgt is het echt verbeterd. En ik zou eens proberen vers te geven in plaats van potjes...
@Justy, idd iedereen doet het op z'n eigen manier. En gelukkig kan dat ook! .. @Nescio, Ja, 18.00 is misschien wel een beetje aan de late kant, maar dit zal de komende jaren niet gaan veranderen dus hier zal hij toch ook aan moeten gaan wennen. En hij is rond die tijd gewoon gezellig wakker tot zijn laatste fles en hij slaapt (tot nu toe) gewoon nog prima erna.. Dus we gaan het in ieder geval eerst zo proberen zodat hij gelijk een beetje aan dat 'ritme' van eten kan wennen.. Ookal is het nu alleen nog maar proeven Vers.. Ja dat moeten we nog even bekijken.. Dat is natuurlijk altijd beter. Maar die potjes zullen ook echt niet slecht zijn... En over de bambix.. Ik had juist gelezen dat het beter was om hem aan andere smaken en vast voedsel te laten wennen?..
6 ur zou hier ook te laat zijn omdat hij om half 7/7uur zn fles al weer krijgt (hij is dan ook echt moe) maar als je kindje het wel vol houd en het er goed op doet zou ik zeker meteen je eigen ritme aanwennen voor in de toekomst ook.... Dat van die bambix weet ik niet.... Ik heb wel voor naturel gekozen omdat het smaakje gevoelsmatig niet goed voelde, dacht meteen er zitten vast veel toevoegingen in en geen tijd om het uit te zoeken dus neem maar naturel, hahaha. Maar aan smaken wennen is denk ik meer door groente en fruit. Zoet schijnen ze al gewend te zijn vanuit de fles... Ik maak hier meestal vers maar geef zo nu en dan een potje om te wennenvoor de vakantie. Gezien hij vers gwoon geprakt eet neem ik potjes voor 12/15 maanden omdat daar pas stukjes in zitten maar ik heb het idee dat hij de potjes lekkerder vind. Rete irritant dus!!! Haha maar goed ik blijf doorzetten met vers omdat die echte smaken de smaken zijn die hij de rest van zn leven ook zal eten.
Potjes zijn zeker niet slecht maar van vers voedsel leert hij verschillende smaken en structuren goed kennen (geprakt of zelf gepureerd is toch anders). En vanille is gewoon een smaakjestoevoeging (zoet) die niet per se nodig is. Zoet kennen ze inderdaad van de fles.
Dit dus. Waarom zo snel al willen beginnen met hapjes? Het hoeft in principe pas met 6 maanden. Darmpjes zijn nog zo teerbaar, daar moet je stap voor stap rustig aan mee doen.
Dit is dus onzin!!! Tegenwoordig is het advies starten met 4 maanden. Als mensen willen wachten tot 6 maanden prima maar waarom dan niet de mensen respecteren die wel met 4 maanden willen beginnen??? Dat je stap voor stap rustig aan moet doen is overigens een feit maar dat kan dus al vanaf 4 maanden. Ieder zn keus.....
Ze respecteert het prima toch, uit de quote komt toch echt naar voren dat het pas hoeft vanaf 6 maanden. En dat is niet meer dan de waarheid toch? Dat het ook mag/kan vanaf 4 maanden is wat anders.
Waarom zo aanvallend? Misschien moet je mijn tekst eens nogmaals lezen. Er staat nergens moet! En wat ik opmaak uit de tekst van ts, is dat zij teveel ineens wil proberen, en daar moet je dus voorzichtig mee doen!
Nee hoor ze vraagt waarom zo vroeg beginnen, dat impliceert dat het fout is in mijn ogen maar goed, dat is nog discutabel, kan ze ook niet zo bedoeld hebben. Ook geeft ze aan dat de darmpjes er nog niet aan toe zijn (in net andere woorden) en dat is dus gewoon verkeerde info.
Ik doe niet aanvallend... Ik vraag me gewoon af waarom er niet gerespecteerd kan worden dat sommige mensen beginnen met 4 maanden.... Door je stukje over de darmen lijkt het alsof het fout is met 4 maanden te beginnen, dat bedoel ik! En als je mijn stukje goed leest kan je lezen dat ik aangeef dat rustig aan beginnen (wat jij ook zegt) inderdaad altijd geldt, of je nou met 4 of met 6 maanden begint. Door de vraag: waarom haasten impliceer je dat iedereen die met 4 maanden start haast....