Hallo, Mijn dochter krijgt sinds 1,5 week groentehapje en sinds 4 dagen een fruithapje. Best handig zo'n potje maar wil het liever vers gaan maken. Maar oke, nu heb ik dus hulp nodig . Hoe maak ik een fruit/ groentehapje? Ik lees koken, pureren, staafmixer, prakken. Ben echt een leek op dit vlak dus kan alle hulp gebruiken. Misschien heb je ook een 'succesreceptje' die je wil delen? Kortom alle info is welkom!
fruit maak ik altijd vers, de groente wil onze kleine jongen alleen maar uit een potje tot nu toe. ik doe het met de staafmixer, dan kan je het zo fijn/grof maken als je wilt. peer vind hij lekker. en soms maak ik een mixje van geperste sinasappelsap(zelf sinasappel geperst) met appel en een halve liga. en dat allemaal bij elkaar in de staafmixer. of appel met kiwi ( dan de zaadjes van de kiwi eruit )
Dank je wel! Ik vraag me namelijk af wat ik het beste aan keukenaparatuur kan aanschaffen, vindt het zonde om iets te koken wat ik nooit gebruik.
Ik heb het boek: 'opperdepop' gekregen en al veel aan gehad... Staan heerlijke recepten in, hoe lang je wat moet koken en wat je allemaal nodig hebt om een lekker fruit of groentenhapje te maken! Vindt het wel een aanrader... Ik heb trouwens van Philips-Avent de stomer/maler (weet eigenlijk niet precies de echte naam). Ideaal aparaat! Alles in blokjes in doen, wordt het gestoomd, als het stomen klaar is draai je de kan om en kun je malen. Klaar is je hapje!
Ik heb hier alleen appel geraspt en banaan in het begin geprakt. Verder eet ze alles vanuit het vuistje, soms een prakje met aardappel en groente.
Hier in 't allereerste begin regelmatig een potje of een banaan. Ik vond 't ook erg moeilijk in 't begin. Ik heb opperdepop pas gekocht toen ze bijna een jaar waren, maar daar staan inderdaad hele goede suggesties in. Vond het jammer dat ik 'm niet eerder had gekocht.
worteltjes doen het goed, peer, banaan, bloemkoolhapje. later bij de groeten een aardappeltje toevoegen. verder witlof, bonen, gewoon de groenten die wij ook eten. Zelf ben ik helemaal verkocht aan de babycook. Een apparaat waar je mee kunt stomen, ontdooien, verwarmen en pureren. Momenteel stoom ik er nog veel mee, hij begaf het van de week, heb direct een nieuwe gekocht.
Ik zal eens kijken voor dat boek, bedankt! @ Red: doe je verder iets met die appel of geef je die kleine stukjes op een lepel? Wat betreft die geprakte banaan, doe je daar nog iets doorheen van melk ofzo? En wat betreft het vuistje, je geeft haar een stuk fruit en dat eet/ sabbelt ze? Wat geef je bijvoorbeeld? (vast bedankt voor je reactie) Iemand anders nog een suggestie? Mag ook een recept zijn ofzo want weet echt nog te weinig....
ik prak gewoon alles met een vork of geef het mijn kindje uit het vuistje. Met 6 maanden hoef je echt niet meer alles te pureren hoor! Ik vond het boek opperdepop van de Ah ook eenrader, kost maar 9 euro! Wat ik tot nu toe geprakt heb: banaan, peer, pompoen, broccoli, bloemkool, courgette, aubergine. Mijn kindje vind sperziebonen uit het vuistje ook geweldig
@ Cowgirl: bedankt voor je reactie! Dus je prakt gewoon een banaantje waar denk ik nog wel stukjes in zitten en die geef je? Ik ben zo bang dat er iets blijft hangen. En wat betreft die sperzieboon. Je kookt die boon en die geef je aan haar zodat ze kan sabbelen/ happen?
Wij kwamen er hier altijd vanzelf achter als het nog niet fijn genoeg was geprakt. Dat kwam meteen retour, mijn mannen houden niet van stukjes, hihi. Ik haal het fruit meestal nog steeds door het keukenmachine. Lekker makkelijk, een stuk of 3 stuks fruit door elkaar en soms nog een liga er doorheen ook. Met het ouder worden, merken wij hier vanzelf dat ze steeds groffer eten kunnen hebben. Vanaf vandaag krijgen ze bijvoorbeeld tussen de middag een halve boterham in hun handen, ipv in kleine stukjes gegeven door mama. Gewoon uittesten en kijken hoe dingen gaan....
ja en ja Banaan kun je echt heel fijn prakken hoor.. eventueel een scheutje water erbij. Over eten met hele stukken: je kindje moet wel goed rechtop zitten zodat hij zelf stukjes weer terug kan kokhalzen als er iets verkeerd schiet. Maar mijn zoontje heeft daar nooit zo'n last van. Kijk anders eens bij het topic over de rapley-mama's die eten allemaal stukken uit het vuistje!
Ik deed er verder niks door heen. Alleen als ze avondeten geprakt krijgt, gaat er wat melk en boter/olie door heen. Het hoeft ook echt niet fijn te zijn voor je kindje. Met 6 maanden kreeg ze sperziebonen vanuit het vuistje. Ze at er 1,5 op. Gewoon de groentes goed gaar koken. Qua groente kreeg ze: sperziebonen, wortels, bloemkool, broccoli, courgette, doperwten Fruit: appel, banaan, meloen, mango (peer reageert ze op) Vanaf 10 maanden krijgt ze ook citrusvruchten. Vanaf 7 maanden gaf ik er aardappel, pasta of rijst bij.
Nou, ik heb mijn vriend op pad gestuurd om peren, appels, bananen en mango te halen. Kan je de mango ook koken als die nog niet rijp is of kan je die beter laten rijpen? Kan je de peer het beste prakken of ook raspen? Zal dan een stukje achterwege laten zodat ze daar op kan sabbelen. Voor groente zal ik van de week ook eens kijken, lijkt me toch moeilijker als fruit. Maar als je groente vers maakt hoeveel moet ik dan maken? Bijv. 2 stukjes bloemkool of is dat te weinig? En binnenkort dan een aardappeltje er doorheen prakken en dan een druppel boter erdoor? Doen jullie ook vis/ vlees of ei er doorheen? En wederom bedankt!!
Je kunt het beste je kindje 3 dagen hetzelde aanbieden. Dan kun je zien of ze ergens op reageert. Wij zijn hier begonnen met groente omdat dat wat milder is en na 3 groentes is er fruit bij gekomen. Andersom kan ook wel. Ik zou de mango gwoon laten rijpen, is ie ook lekkerder. Peer zou ik haar lekker wat op laten sabbelen. Als ie rijp is, is het voor haar makkelijk eten. Als je m even dept met keukenpapier, is het minder glibberig. Prakken kan ook. Ik heb hier vaak diepvriesgroente in huis. AH heeft een biologische mix van bloemkool, broccoli en wortel. Ik kook er wat penne bij en heb zo snel wat eten op tafel. Eet ze hier ook graag. Spinazie en sperziebonen heb ik vaak ook. Hier vind je een voorzichtig schema wat de kans op allergieen verkleind. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Ik zou als je begint met bloemkool, dit gewoon ook zelf eten en een paar stronkjes voor haar neerleggen. Dan kan zij het van jullie afkijken en verder moet je er dan niet teveel aandacht aan schenken. Haar gewoon zelf laten ontdekken wat ze ermee moet. Als ze in het begin niet zoveel eet, moet je je geen zorgen om maken hoor! Hier duurde het een maandje voor ze meer begon te eten en nu eet ze zo'n plastic kinderbordje vol. Als wij hier iets prakken, dan zit er idd een aardappel doorheen en best wel wat vloeibare boter. Als je kindje wat aan de lichte kant is, kun je het beste roomboter gebruiken. Je mag haar ook een broodkorst gaan aanbieden. Deed ik hier meestal als ze wakker was en wij ook aan een boterham toe waren. Die ging er al vlot in. Met 7 maanden kun je dit uitbreiden naar een boterham met boter. Vlees, vis en ei vond ik nog niet zo nodig. Vanaf 10 maanden krijgt ze af en toe vis en ei proberen we haar soms een stukje te geven maar dat vindt ze nog niet lekker. Ze krijgt soms een stukje kip door de rijst ofzo als wij dat ook eten. Nu ze 1 jaar is, wil ik haar wel vaker vlees en 2x per week vis geven. Als wij haar hier iets van een lepel geven, is de kans vaak groot dat ze het weer uit haar mond haalt en er zelf weer in stopt. Alles zelluf doen
Dank je wel! Ze krijgt al groentehapjes maar nu nog uit een potje en dat wil ik ook vers gaan maken. Had haar zondag een broodkorst gegeven maar die had ze binnen 2 tellen in tig stukje gebeten. Had ze een stukje in haar mond en begon te kokhalzen. Ik weet dat dit een reflex is maar vond het zo eng dat ik het uit haar mond heb gehaald. Binnenkort maar weer proberen. En de peer dan in kleine stukjes snijden neem ik aan?
Ik sluit me aan op adviezen van Red88. Als je wilt dat je kindje snel met de pot 'gewoon' mee gaat eten heb je al die apparatuur niet nodig. Gewoon een pannetje en evt. een vork om te prakken. Wij hebben vanaf 6 maanden geprakt en vanaf ong 9 maanden gewoon alles zelf laten eten. Sommige mama's geven vanaf 6 maanden ook gewoon stukken en dat kan ook prima, als de kleine maar stevig kan zitten en goed vast kan pakken en in de mond stoppen. Een baby verslikt zich niet zo snel. En bijvoeding met structuur (geprakt/ stukken) bevordert de ontwikkeling van de mondmotoriek, kindje leert goed kauwen en dat is een goede voorbode voor goed leren praten. Als ik in die tijd potjes moest geven, gaf ik altijd die van 8 of 12mnd, dat was tenminste niet dat helemaal gladgepureerde massa. Mijn tips: - als je banaan prakt hoef je daar in principe niks aan toe te voegen. banaan is vanzelf smuiig en zoet genoeg. - mango zou ik niet koken maar laten rijpen; - overigens alle fruit die je geeft kun je beter goed rijp laten worden, ook banaan (dan raakt het kindje niet vertopt). Peer wordt dan vanzelf zacht en hoef je niet te koken of zo; - qua groente kun je het beste beginnen met broccoli, bloemkool, boontjes. Zijn heel licht verteerbaar en smelten zowat in de mond. De baby kan zich haast niet verslikken in deze. Wortel deed ik wel goed koken en prakken in het begin, na ong 9 maanden ook in stukken gegeven. - de eerste weken zou ik alleen pure fruit en groente geven. Dus geen combinaties maken, 1 soort fruit of groente per keer en dat 3 dagen achter elkaar. Zo leert je kindje smaken kennen en kun jij in de gaten houden of die ergens op reageert. Probeer te onthouden dat een baby zich veel makkelijeker kan verslikken in eten dat zo doorschiet naar de keel en waar het kindje geen controle over heeft met zijn tong en kaken, dan een stuk eten dat ze zelf vasthouden en vermalen in de mond. Mijn kindjes hebben zich nooit verslikt in stukjes eten (wel gekokhalsd, maar dat is geen verslikken). Zondag heeft mijn dochtertje zich voor het eerst flink verslikt, in een flinke slok water die ze uit een glas dronk. Dus hartstikke vloeibaar, maar toch gevaarlijk.
ik doe banaan ook wel eens mengen met ander fruit. ( in het begin indd. 1 soort fruit, een paar dagen ) maak meestal als ik voor hem maak ook meteen een fruitsmootie voor mij dan heb ik mn portie fruit ook weer gehad. ik doe met de staafmixer en dan pureer ik het niet helemaal glad maar dat er gewoon hele kleine stukjes in zitten. in het begin trouwens wel helemaal glad gepureerd. voor de groente zal ik even goed meelezen, want dat is bij mij nog niet gelukt