Sam zit vanaf 3 maanden oud 1,5 dag per week op een KDV en dit gaat prima! Hij heeft er er erg naar zijn zin. Nou lees ik dat veel kindjes van rond de 2 jaar naar een PSZ gaan. Moet ik 'm nou op het KDV laten of toch laten overstappen naar een PSZ?? En wat zijn eigenlijk de grootste verschillen tussen een PSZ en een KDV?? En hoe zit dit met de kosten? Poeh.... Wat een vragen weer.....
Voor de kosten hoef je het niet te doen, hier iig niet. PSZ is maar 2 dagdelen van 2 en een half uur. En op het KDV zitten ze de hele dag. Op PSZ worden ze meer voorbereid op de "basisschool". Maar als ik mijn buurvrouw spreek waarvan haar zoontje op het KDV zit doet dezelfde dingen als mijn zoontje op de PSZ. Dus tja ... ik weet het niet. Zal ook wel weer verschillen per regio denk ik.
Een PSZ is echt een voorbereiding op school en heeft een pedagogische functie. Een KDV heeft echt een verzorgende functie waarbij de leidsters niet altijd tijd hebben om alles te signaleren. KDV is goedkoper.
Mijn kinderen gaan/gingen uitsluitend naar kdv en niet naar psz. PSZ is inderdaad meestal maar 1a2 dagdelen per week op een KDV kunnen ze gedurende langere tijd terecht. Ik ben het niet eens met de stelling van Bosi333 dat KDV goedkoper is. PSZ komt welliswaar volledig voor eigen rekening, maar de kosten zijn lager dan het KDV tarief. Wat je uiteindelijk betaald aan KDV is afhankelijk van je belastingteruggave. Hoe de verhouding in kosten tussen KDV en PSZ is ligt helemaal aan je eigen situatie (lees hoogte tegemoetkoming kinderopvang). Sorry Bosi333, maar ook in het door jouw opgegeven verschil tussen PSZ en KDV kan ik mij niet vinden. Op het KDV waar mijn kinderen naar toe gaan is een heel pedagogisch ontwikkelplan aanwezig (vanaf 3 maanden tot 4 jaar). De kinderen worden er regelmatig getest en voorbereidt op de basisschool. Wel is er op een KDV natuurlijk meer dan op een PSZ sprake van een verzorgende functie. Kinderen kunnen al vanaf 2 maanden terecht op een KDV en ze verblijven er vaak ook hele dagen (eten/slapen e.d).
Hier gaat Manolito 3 dagdelen naar de psz/voorschool. Heb geen ideen hoe het op het kdv werkt. Dus kan je ook niet echt helpen.
Ik heb de opleiding gedaan en er is wel degelijk een verschil tussen de functies van een KDV en een PSZ. Maar als jij tevreden bent over hoe je het doet dan is het toch prima? Voor 3 dagdelen KDv betaalde ik zelf 30 euro per maand. Voor een halve dag PSZ betaal ik 25 euro. Maar dat kan inderdaad wel liggen aan de teruggave.
ik heb ook spw 3 gedaan (kinderopvang) en er is een groot verschil tussen een psz en een kdv. psz is gericht op leren en spelen (voorbereiding op school) en een kdv is gericht op het overnemen van de opvoeding kinderdagverblijf is wel goedkoper ik betaal voor 3 dagdelen 45 per maand nadeel van een kdv vind ik dat ze hier minimaal 3 hele dagen moeten. ik werk zelf maar halve dagen en wil me dochter geen hele dag missen
An sich heb je gelijk. De oorspronkelijke functie van een kdv is anders dan die van de psz. Steeds meer kdv's gaan echter aan de gang met de voorschoolse educatie, waardoor het verschil tussen de functie van kdv en psz wegvalt. Kortom, op een beetje goed kdv worden ze tegenwoordig net zo goed voorbereid op de basisschool als op de psz.
Ook hier op het kdv doen we precies hetzelfde als bij de psz. Ik denk dat veel kdv nu ook een voorbereiding zijn op de basisschool. Hier is het iedergeval heel veel meer dan verzorging (en ik denk eerlijk gezegd dat het overal wel zo is). En wij moeten hier ook altijd de ontwikkeling van elk kind volgen en problemen signaleren en er dan ook iets mee doen.
Ik werk op een kdv en vind wat bosi zegt niet helemaal waar.. ja wij zijn voor het verzorgen maar hebben zéker een pedagogisch (beleids)plan/functie en bereiden ze voor op school door oa zelfredzaamheid te stimuleren, omgang naar anderen toe, kindgesprekken en letten zeker op wat een kind kan (of juist nog niet) etc etc etc. Naar mijn idee is juist een psz alleen om contacten op te doen en stimuleren van vaardigheden (wat ook op een kdv gebeurd). Een kdv is vele malen uitgebreider.
En wij signaleren zeker dingen (wat soms erg moeilijk is) maar mogen hier geen uitspraak over doen! Het komt wél in een 'dossier' te staan en we hebben kindgesprekken met de ouder(s), het dossier is vd/bij de gemeente en hier kan een basisschool evt info opvragen.
nadeel van een kdv vind ik dat ze hier minimaal 3 hele dagen moeten. jeetje, dat is best veel, zoveel werk ik niet eens..
Bedankt voor al jullie reacties, ben weer iets wijzer . Gelukkig kan Sam hier 3 dagdelen (1,5 dag) naar het KDV. En aangezien ik het idee heb dat dit ook een KDV is met méér dan alleen een verzorgende functie, denk ik dat ik 'm hier nog maar even op laat zitten...