Hallo. Ik ga zaterdag naar een verjaardag van een kindje met waterpokken. Nu lees ik dat het voor de20 wkn gevaarlijk kan zijn maar ook dichtbij de bevalling. Maar wat is dichtbij. Gezien het feit dat het een incubatietijd van 3 wkn kan hebben en m'n dochter meegaat die het nog niet gehad heeft zit je rond 35 wkn of later. Mocht m'n dochter het namelijk overnemen en die kans is groot. Dan zou ik het later natuurlijk ook van haar over kunnen nemen. Ik denk het risico maar niet nemen. Wie weet hier meer over.
Risico is er alleen als je zelf nooit waterpokken hebt gehad. Alleen een primaire infectie is gevaarlijk voor moeder en kind. Mocht je zelf geen waterpokken hebben gehad, dan is het aan het einde van de zwangerschap alleen gevaarlijk als je na infectie binnen 5 dagen gaat bevallen. Loop je een besmetting op voor die vijf dagen, dan maak je voldoende antistoffen, die via de placenta ook bij je kindje komen (waardoor het dus geen gevaar meer loopt). De risico's voor jou lijken me dus niet zo groot, maar dat is natuurlijk aan je eigen oordeel. Weet je niet zeker of je ooit waterpokken hebt gehad, dan zou je eventueel je antistof-titer kunnen laten bepalen. Keerkant van het verhaal is wel, dat mocht je idd zelf nooit waterpokken hebben gehad, je besmet raakt en je met 32 of 34/35 weken bevalt (dus rond die verjaardag, of een besmetting via je dochter, beetje vroeg, maar kan natuurlijk wel) dan is de kans iets van 30% dat je kindje een infectie niet overleeft. Maar nogmaals, er is alleen een risico als je zelf nooit waterpokken hebt gehad! Anders kun je rustig gaan!
Bedankt merah voor je uitleg. Mijn moeder weet idd niet zeker of ik het gehad heb. Vandaar. De kans is idd klein maar mocht ik idd vroeg bevallen dan zou het dus een risico kunnen zijn mocht ik het niet gehad hebben.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met 11 weken zwangerschap. Heb toen de Gyn gebeld en deze heeft mij geprikt op antistoffen (mijn ouders wisten het ook niet meer of ik ze wel of niet gehad had). Zo heb je zekerheid. Maar naar die verjaardag ben ik ook niet geweest (die was een dag later al, toen waren de bloeduitslagen er nog niet). Wilde niks riskeren..