Nieuwe richtlijn bijvoeding??

Discussie in 'Voeding' gestart door Flutterby, 17 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Op het cb vertelden ze dat er met 4 maanden begonnen mag worden met bijvoeding, alleen in het geval van allergien wordt nog geadviseerd tot 6 maanden te wachten.

Is dit veranderd? Ik dacht dat je àltijd tot 6 maanden 'moest' wachten. Kan me ook niet voorstellen dat mijn mini over 3 weken al meer nodig heeft/wil als alleen maar melk :)

2. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Na mijn weten is er niks verandert.
    Een kind mag met 4 maanden beginnen aan bijvoeding maar er wordt geadviseert om dit met 6 maanden te doen.

3. Prutske

Prutske Fanatiek lid

9 mrt 2012
    1.352
    1
    36
    Zundert
    je mag beginnen, maar dat hoeft niet!
    Onze man keek het eten echt uit je handen en binnen een week at hij gewoon een heel potje fruit leeg of een heel stuk fruit wat we geprakt hadden.
    Dus het is echt per kind verschillend

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In 2008 zeiden ze dit ook al hoor.. er is volgens mijn beste weten niets veranderd. Bijvoeding kan bij 4 maanden (behalve bij allergieën en wordt niet aangeraden bij volledige borstvoeding ivm de productie) en 'moet' vanaf 6 maanden.

Voor 18 weken (4 maanden) zijn de darmen er echt niet aan toe. Door te wachten tot 6 maanden geef je ze nog meer tijd om te rijpen maar de toegevoegde waarde daarvan staat ter discussie (ook al heel lang..). Vanaf 6 maanden is het verstandig om vaste voeding te introduceren.

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Dank jullie!

Bij mijn oudste (2009) zeiden ze dat je tot 6 maanden moet wachten, wel of geen allergieen. Nu had zij kma dus heb ik sowieso gewacht. Achja we zien wel, zolang ze genoeg heeft aan haar flessen en er geen interesse in toont wacht ik rustig af ;)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die komt dan uit de grote duim van de CB-medewerker. De WHO heeft niets veranderd en in Nederland heeft de Inspectie Vollsgezomdheid (IGZ) ook al sinds april 1999 niets gewijzigd. Advies blijft: bijvoeren met 6 maanden, en in uitzonderingsgevallen als het niet ander kan eerder, maar nooit voor vier maanden.

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    De adviezen van het CB zijn wel degelijk gewijzigd, omdat - zo kreeg ik te horen - inmiddels meer en meer is gebleken dat wachten tot 6 maanden geen echte toegevoegde waarde heeft. Pas vanaf 6 maanden is het nodig om bij te voeden, maar het kan vanaf 4. Wanneer je in die periode tussen 4 en 6 maanden daadwerkelijk start is afhankelijk van jou en je kindje. Alleen bij kindjes die overgevoelig zijn voor allergieën is het advies om te wachten tot 6 maanden.

Onderzoeken over dit onderwerp zijn ook niet meer eenduidig, je kan ze beide kanten op vinden. Dat de WHO een bepaald advies handhaaft is logisch, dit is nu eenmaal niet een organisatie die 'cutting edge' te noemen is, omdat hiermee de hele wereld bediend wordt, van arm tot rijk, en 'revolutionaire' veranderingen sijpelen hier altijd wat langzamer in door. Daarnaast is laat bijvoeden (en zo lang mogelijk bv geven) natuurlijk een goed advies voor het gemiddelde derde wereld land, omdat een kind daar anders minder snel aan de benodigde voeding zal komen.

8. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Het CB advies is idd gewijzigd! Zelfs in het groene groeiboekje staat het nu zoals EdN aangeeft. Had het nog nooit echt ingekeken maar zag het toevallig van de week staan.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is dan verbazingwekkend...het advies van de inspectie is namelijk niet gewijzigd. De afgelopen jaren stond altijd al in de groene boekjes dat het na vier maanden mocht, maar dat de voorkeur was om tot zes maanden alleen melk te geven.

De belangrijkste reden hiervoor is trouwens de lobby van de industrie die, juist in tijden van crisis, in Europa steeds sterker wordt.
    Persoonlijk vind ik de gezondheid van mijn kinderen belangrijker dan banen voor Europeanen en de tantièmes van de aandeelhouders, maar daarover mag iedereen haar eigen beslissingen vind ik.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Tja, de gezondheid van je kindje is dus helemaal niet gebaat bij wachten tot 6 maanden. Ook prima om dat wel te doen, maar specifieke gezondheidsvoordelen biedt het niet. Inzichten veranderen nl wel eens, zo eens in een decennium.

11. MamaBibi

MamaBibi Actief lid

18 apr 2011
    300
    0
    16
    Werk als begeleider met jongeren met LVG en ernsti
    Overijssel
    Zo tegenstrijdig allemaal! Ik werd door het CB geadviseerd juist wel bij 4 maand te beginnen volgens een stappenschema voor baby's met KMA. Zij verwijs hierbij ook naar de site van stichting voedselallergie. Hier staat het volgende:

Dieetmaatregelen voor zuigelingen:

Bijvoeding (groenten- en fruithapje) vanaf 4 maanden starten en langzaam uitbreiden; Sterk allergene voedingsmiddelen kunnen ook worden geïntroduceerd. Het uitstellen van bijvoeding na de zesde maand, wordt ontraden.

Bijvoeding wordt vanaf 4 maanden gegeven volgens een speciaal opklimschema en onder begeleiding van een diëtist. Het maag-darmkanaal van de baby krijgt hierdoor tot die tijd de kans zich te herstellen en verder te ontwikkelen. Ook allergene voedingsmiddelen kunnen geïntroduceerd worden. Uitstellen van bijvoeding later dan 6 maanden lijkt juist een hogere kans op het ontwikkelen van voedsel allergische klachten te kunnen geven. Dit geldt ook voor allergene voedingsmiddelen.

Fijn toch! Al die duidelijkheid??? :(

12. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook naar de diëtiste geweest ivm KMA van mijn zoontje. Zij zei dat ook met allergiën vanaf 4 maanden mag worden gestart. Eigenlijk juist beter, omdat je dan heel langzaam verschillende soorten kan introduceren.

dus heel dat gedoe dat je tot 6 maanden moet wachten is onzin, tenzij je kindje er nog niet klaar voor is.

13. MamaBibi

MamaBibi Actief lid

18 apr 2011
    300
    0
    16
    Werk als begeleider met jongeren met LVG en ernsti
    Overijssel
    Dank u! Fijn dat het bevestigd wordt! *heeft de peer en abrikoos al in de koelkast liggen*
    Met welk fruit/groente begin jij?!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het rare is dat de onderzoekers van het deelonderzoekuit het Koala-onderzoek in hun conclusies zeggen dat er geen reden is om het zes maanden advies aan te passen. En dit is dus het onderzoek dat de pers haalde en waaruit sommige mensen halen dat 'wachten' tot zes maanden niet nodig was.
    Het raarste is nog dat het deelonderzoek niet eens om gewone bijvoeding ging, maar om koemelk. Bij kinderen die geen verhoogde allergiekans hebben bleek namelijk dat het introduceren van koemelk na vier i.p.v. zes maanden er voor zorgde dat de kans op het ontwikkelen van een koemelkeiwitallergie kleiner was.

Als je langzaam wilt introduceren is zes maanden vtoeg genoeg, dan hoef je echt niet met vier maanden al te beginnen.

En echt, geloof me, ik zit nogal midden in de materie, zowel met Nederlands als internationaal materiaal, er is geen ander onderzoek dat bijvoeren met vier i.p.v. zes maanden rechtvaardigt, al helemaal niet bij kinderen met een KEA.
    CB's en diëtisten die iets anders zeggen hebben een grote duim. Of konden ze toebad dit zeiden je referenties geven van onderzoeksartikelen?

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    bij mijn zoontje zeiden ze dat ook.
    Het mag maar hoeft niet...

Het heeft geen toegevoegde waarde om al met 4 maanden te beginnen.
    Waarom zou je het dan doen?
    Omdat je het zelf zou leuk vindt? over 2 maanden is het nog net zo leuk hoor...

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ohw, jazeker wel! En daar zijn de onderzoeken ook naar.
    Ga maar eens zoeken. Heb ik geen puf en zin in.
    Maar wat jij stelt is een boute bewering.

17. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Onderzoeken zijn er beide kanten op. Niets bouts aan. Maar doe vooral wat jou goed lijkt.

18. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Jeetje wist niet dat mijn topic nog liep... We zien wel wanneer ze er aan toe lijkt te zijn, ik gok over 2 weken nog niet. Mijn mini :)

@Debby: Staat er ergens dat ik met 4 maanden wil beginnen? Ik vroeg me alleen af of de richtlijn veranderd was..........

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    flutter schat... ik bedoelde het tegen mamabi... niet tegen jou :p

20. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    En ze worden al zo snel groot.... tegenwoordig heb ik het idee dat iedereen alles maar sneller en eerder wil :(

Deel Deze Pagina