Wanneer doe je het goed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door misa, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Iedereen denkt er vast wel eens over. Doe ik het goed? Ben ik een goede moeder? Wanneer doe je het goed?
    Daar had ik het van de week over met mijn vriendin en ze had er een mooi antwoord op:

Je doet het goed, als je het met de beste intenties doet.

Mooi toch? Wilde ik graag met jullie delen...! :):)

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Inderdaad.
    Ik geloof ook niet dat de perfecte opvoeding bestaat. We gaan allemaal fouten maken.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Compleet mee eens

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens..
    Je kunt met de beste bedoelingen je kind hele foute dingen laten doen. Bv veel light producten omdat je bang bent dat ze te dik worden. Dat kan met de beste bedoelingen zijn, maar IS niet goed.

Of met de beste bedoelingen een hele dag door je kind de hemel in prijzen. Is vast goed bedoelt maar niet het beste voor je kind..

Dus ik mag hopen dat iedereen de opvoeding met de beste intenties doet, maar dat wil nog niet zeggen dat we het allemaal goed doen.

Het is wel een mooi begin. Maar ;

Met kennis van zaken en de beste intenties dan .. dan vind ik het al beter klinken.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De beste intenties zijn helaas niet altijd goed genoeg. Je best doen is nou eenmaal niet altijd genoeg (dat geldt overal).

Ik geloof er wel in dat kinderen die blij, tevreden en gezond zijn over het algemeen prima ouders hebben. Het tegenoverstelde is trouwens niet waar. Kinderen die niet gezond zijn of ontevreden hebben zeker niet per definitie slechte ouders!

"Een goede ouder" kan je pas achteraf bepalen... maar tussentijds kun je de thermometer er wel even in steken door naar het kind of de kinderen te kijken!

6. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Vergeet ook niet dat niet alleen je kind happy hoort te zijn maar jijzelf ook!
    Het goed doen voor je kind betekent ook voor jezelf zorgen, een happy mama heeft een hele positieve invloed.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

heel waar!!

8. Krissiefeur

Krissiefeur Bekend lid

27 nov 2010
    811
    0
    16
    Oncologieverpleegkundige
    Haarlem
    Als je kindje 's avonds zegt je bent lief mama:D! Ondanks af en toe een standje en een huilbui of driftbui

9. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Een lastige...

Ik zou zeggen: als iedereen gelukkig is.

Daarmee bedoel ik niet dat je nooit verdrietig kunt zijn. Maar meer in zijn algemeenheid.

En daarbij in acht houden dat jouw rol is je kind begeleiden op weg naar zijn/haar volwassenheid. Dat icm met gelukkig zijn. Dat is wat wij willen.

De invulling kan voor iedereen anders zijn.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel dit een heerlijke boodschap is, is het helaas verre van een bewijs voor goed ouderschap. Kinderen houden vaak onvoorwaardelijk van hun ouders.. ook wanneer deze overduidelijk geen goede ouders zijn...:(

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als jij als ouder écht voelt dat het goed is.

'Met de beste intenties' is vaak een drogreden.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou, ben t er ook niet mee eens dat 'de beste intenties' altijd genoeg is..
    Vrees dat achteraf pas te bepalen is of je het echt goed (genoeg) hebt gedaan.

Gezondheid vind ik niet echt een goede graadmeter. Een kind dat (overal) goed in zijn vel zit is denk ik wel een aanwijzing dat je op de goede weg zit, maar wil ook niet zeggen dat je alles goed doet. Sommige kinderen zijn nu eenmaal veel makkelijker dan andere.

13. misa

misa Niet meer actief

Ooh nee natuurlijk is dit niet de enige graadmeter. Dat besef ik ook wel. Ik heb ook genoeg situaties gezien waarin mensen alles deden wat ze konden... Niet genoeg nee. Maar voor een soms even onzekere moeder is dat echt wel even heel fijn om te horen.

Maar geluk, gezondheid, evenwichtigheid, gelijkwaardigheid, respect, en vast nog veel meer, horen er natuurlijk allemaal bij.
    En ja wat iemand schreef over dat je zelf ook gelukkig moet zijn. Dat zeg ik ook vaak: je moet eerst goed voor jezelf kunnen zorgen voor je voor een ander kunt zorgen. :)

Deel Deze Pagina