te weinig borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sizzel, 17 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    Hoi Ilse.

ik geef nu bijna 10 weken borstvoeding wat eigenlijk heel goed loopt.

vorige week merkte ik dat mijn dochtertje Nora weinig plasluiers had. soms maar 3 op een dag. Ze was verder wel hardstikke tevreden vrolijk, wakker en alert en sliep zelfs de nachten gewoon door. (22.00-06.00). overdag moet ik haar wakker maken om de 4 uur want ze meld zich al vanaf de geboorte eigenlijk zelf niet en anders komt ze niet aan haar 5 voedingen. we zitten nu dus op een schema van 06.00-10.00-14.00-18.00-22.00
    op het cb hebben we haar toen gewogen. ze was 200 gram aangekomen in 4 weken.. niet echt om over naar huis te schrijven, maar volgens hen voldoende.
    ik zou deze week terug komen om weer te wegen. Dit gisteren dus gedaan en nu blijkt dat ze 40 gram is afgevallen. Dit terwijl ik zelf wel het idee had dat ze goed dronk. Je ziet ook echt aan haar buikje dat ze afgevallen is. Niet meer zo rond en mollig. ze is overigens nog steeds erg blij en tevreden. Niets wat erop lijkt dat ze tekort komt. spugen heeft ze ook nog nooit gedaan, zelfs nog nooit een mondje terug gegeven.
    wel viel op dat ze de afgelopen 2 weken veel zuigbehoefte heeft. we geven haar dan haar fopspeen en dan is het ook weer goed. Soms spuugt ze deze zelf ook weer uit.

Ik geef haar altijd 1 borst en die drinkt ze eigenlijk altijd leeg. ze is dan ook verzadigd en valt zelfs vaak in slaap. De andere kolf ik dan af. (zo'n 30-50 cc per keer, 's ochtends eenmalig zo'n 70-100cc)
    cb heeft nu aangegeven dat ik de 2e borst ook moet aanbieden en dan niet moet kolven. Maar ik kan nu al zeggen dat ze deze niet zal pakken omdat ze dan slaapt. Ik ga het wel proberen hoor.
    ik merk dat ik na gisteren erg onzeker ben geworden of Nora nog wel genoeg binnen krijgt. Ik heb altijd gezegd dat ik niet wil dat ze honger lijd en als dat wel het geval is dat ik dan over zou gaan op flesvoeding. Maar ik geniet zo van de borstvoeding dat ik dit eigenlijk nog niet op wil geven.
    Ik heb nu met het cb afgesproken om over een week weer terug te komen om te wegen.

Heb jij misschien nog tips? Ik wil het niet te snel opgeven, maar wil ook zeker niet dat Nora tekort komt.

oja.. de borstvoeding geef ik trouwens mbv een tepelhoedje. Nora heeft de tepel nooit te pakken kunnen krijgen, ook als ik het nu probeer lukt het niet. met tepelhoedje gaat dit prima en de melk schiet echt meteen toe gelukkig. Het was voor mij of zo borstvoeding geven en anders niet.

alvast bedankt.

Groetjes Sizzel

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sizzel

Ik lees in je bericht dat je best bezorgd bent of Nora voldoende voeding binnen krijgt.
    Ik zal punt voor punt reageren op wat je allemaal schrijft. Je bent goed bezig, super dat je doorzet maar helemaal geweldig dat je je vraag hier stelt.
    Bij het lezen van jou verhaal (ik baal dat ik het pas 's avonds lees) gaan bij mij wel alle alarmbellen rinkelen!

Je vertelt dat Nora weinig plasluiers heeft, 5 voedingen op een dag krijgt, voor de voedingen wakker gemaakt moet worden en dat ze in 4 weken 200 gram is aangekomen. Het CB vind dat goed. Wie ben ik als lactatiekundige dan om het CB af te vallen maar ik vind 200 gram in 4 weken erg weinig. Een borstgevoed kindje moet wanneer hij voldoende voedingsmomenten heeft (de eerste periode zeker 8-10 per etmaal) rond de 90-200 gram per week aankomen. Is het minder dan moet je gaan twijfelen of er voldoende voeding binnen komt.

Een week later ben je terug gekomen en is ze 40 gram afgevallen. Je had ondanks dat je dacht dat alles goed ging toch wel opgemerkt dat haar buikje minder dik was. Haar zuigbehoeft wordt met en speentje gestopt.

een kindje kan op twee manieren communiceren, huilen en met lichaamstaal.
    Wanneer het kindje slaapt zal tijdens de slaap zijn bloedsuikerspiegel dalen, als reactie daarop gaat zij lichter slapen. Meer bewegen. even later volgen er smakkende geluids, tongetje naar buiten, happen in dekens of op het knuistje als dat toevallig langs komt. Is het knuistje gevonden dan wordt daar driftig op gezogen. Dat zijn allemaal voedingssignalen, een roep van haar, mama leg mij aan, ik wil drinken! Worden deze signalen niet opgemerkt of niet herkend dan is huilen het allerlaatste signaal.

Wat gebeurt er wanneer je op dit moment een fopspeen geeft, het zuigen wordt bevredigd en sommige kindjes vallen zelfs wel weer in slaap. Een half uurtje later worden ze wakker, en willen dan echt eten. Of ze hebben al een hele lage spiegel en slapen weer heel lang verder.

Op deze manier worden er voedingen uitgesteld.

Je geeft aan dat je 1 borst per keer geeft. He tCB zegt dat 2 borsten beter zijn. Daar kan ik het helemaal mee eens zijn.

Je zegt dat dat niet gaat lukken omdat ze in slaap valt. Laat haar 1 kant drinken, valt ze in slaap, losmaken, en wisselen van kant, evtenueel rechtop of uit balans brengen, luiere verschonen en aanleggen. Valt ze in slaap, losmaken, wisselen. Zo leert ze allert te blijven.

Wanneer ze wel wat voeding binnen heeft uit borst 1 dan zorgt een bepaald hormoon ervoor dat ze slaperig wordt. De piek van dat hormoon is na ongeveer 20-30 minuten voorbij en dan zal ze weer wakker worden om verder te drinken.

Ik denk dat jou eigen intuitie helemaal goed is, Nora moet snel gaan aankomen.
    Je geeft zelf al aan dat je enorm van het borstvoeden geniet.

Ik zal je in een paar punten proberen een paar handvaten te geven om mee verder te gaan.

Er zullen twee dingen moeten gebeuren.
    5 voedingen per etmaal vind ik in deze situatie te weinig. Probeer Nora elke 3 uur te wekken voor een voeding. 1 maal mag er 6 uur tussen zitten. Op die manier kom je op in elk geval al op 7 voedingen.

Biedt beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje.
    Probeer om de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.

Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg is gebleken is de melkproducutie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creeer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar Nora goed op kan groeien.
    Ik heb nu met het cb afgesproken om over een week weer terug te komen om te wegen.

Ik ben nog wel erg benieuwd naar Nora haar gewichten geboorte gewicht, en daarna tot nu.

Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een ounbt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult.

Ondanks het verloop vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje, je merkt veel dingen op maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik ben bang dat ik diegene moet zijn en ik hoop dat mijn reactie je niet te zeer van streek maakt, ik schrijf het redelijk kort door de bocht op, ook in het belang van Nora!

Lieve groet en heel veel succes!

Ilse

3. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    Hoi Ilse

hardstikke bedankt voor je reactiel. Hier kan ik zeker iets mee.
    al vraag ik me nu aan de hand van jouw verhaal wel af of het niet gevaarlijk is voor Nora dat ik nu zo aanmodder met de bv... vooral die daling van haar glucosespiegel vind ik een beetje een eng idee..

gistermiddag had ik voor het eerst het idee dat Nora gewoon echt honger had. Ik had haar om 14.00 uur gevoed (beide borsten, ging goed nadat ik haar echt wakker had gemaakt) en ze dronk toen 40 min! vind ik overigens echt lang! daarna was het alleen maar huilen, (teveel binnen gekregen, of nog steeds honger?) in ieder geval heb ik haar om 17.00 uur weer aangelegd. ze dronk toen ook weer erg gretig en daarna haar weer om 19.00 uur aangelegd omdat het nog alleen maar huilen was.. Hierna heeft ze lekker bij mij gelegen tot 22.00 waarna ik haar een flesje afgekolfde melk (150cc) gegeven heb wat ze zonder problemen opdronk. Vanmorgen meldde ze zich weer om 05.00 uur. Haar toen weer beide borsten laten drinken, daarna beide afgekolfd en kwam net 20 cc nog uit. Dus dat is ook niet echt geweldig. Ook pakt ze na de bv meteen haar vuistje waar ze op gaat liggen sabbelen.. ook al heeft ze net 150cc op!

Ik merk nu echt dat de bv terug aan het lopen is. Mijn borsten zijn niet meer zo vol (ook niet na 7 uur slaap) en als ik jouw verhaal zo hoor dan heeft Nora echt zo goed als alle kenmerken van een kindje wat te weinig voeding binnenkrijgt.
    dat op haar knuistje sabbelen, dekens pakken, kleding happen, duimen, tongetje naar buiten, dat doet ze allemaal. ze is alleen geen "huilerd" dus moet ik op die symptomen afgaan. En dat is soms best moeilijk!

Ik zit er nu ook hard aan te twijfelen of ik haar niet een combi van fles en borstvoeding ga geven. Ik heb namelijk nog 30 voedingen van 150 cc ingevroren in de vriezer liggen. dan kan ik nog blijven kolven om te kijken of ik nog wel voldoende produceer en deze vervolgens nog aan haar geven of haar bijv 3 borstvoedingen per dag geven en 3 flesvoedingen per dag.
    Ik ga het vandaag in ieder geval nog gewoon proberen maar ga ik me te onzeker voelen dan ga ik bovenstaande doen. Ik ben ervan overtuigd dat Nora precies doorheeft hoe ik me voel wat ook weer een negatieve uitwerking op haar heeft natuurlijk!

Ik merk zelfs dat mijn melk wat doorzichtiger is en niet meer zo "vet"' zoals jij omschreef. Ook dat baart me een beetje zorgen.

de afgelopen week heeft ze overigens wel weer elke keer een goede plasluier. raar..

oja.. haar gewichtenlijstje tot nu toe! (oja.. heb me vergist in die 4 weken 200 gr.. kijk maar hieronder!)

9 februari bij de geboorte : 3742 gr
    na de geboorte ruim 300 gr afgevallen waarna ze op 20 februari weer op 3710 gr zat.
    op 14 maart 4715 gr
    op 26 maart 4890 gr
    op 8 april 5040 gr
    op 16 april 5000 gr

als ik dit lijstje zie dan zie je ook dat ze steeds minder aan komt. Ik vind het toch een beetje eng, dat afvallen. bah.. Toch erg jammer van de bv hoor!

Groetjes Sizzel

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wat goed dat Nora nu wel twee borsten wil!
    Als Nora niet huilt moet je inderdaad letten op de andere voedingssignalen. Ik denk dat je zelf heel allert bent en de signalen van Nora goed oppikt.

De gewichten zijn gelukkig beter dan in de eerste mail deden vermoeden, gelukkig! Dat afvallen geeft dan wel te denken maar ik debk dat je zeker de BV nog niet aan de wilgen moet hangen.

Kijk wat het doet als je volgende week gaat wegen.

Deze week ga je helemaal aan de slag met heel vaak aanleggen, steeds wanneer ze vraagt (voedingssignalen, of huilerig) dan leg je haar aan. Haar manier om meer melk te krijgen (regeldagen) is dehele dag willen drinken, wel elke 2 uur is niet ongebruikelijk.

Laat de fopspeen zeker deze week (liefst daarna ook nog even) even in de kast. Leg haar aan. Wil ze geen voeding, dan merk je dat want dan hapt ze echt niet. Je kan haar niet teveel geven!

Kolf de borsten na de voeding extra leeg. Overigens is de kleur die jij beschrijft van de melk heel normaal, Moedermelk ziet eruit al blauwig water met soms (afhankelijk per vrouw, per moment van de dag) een laagje vet. Maak je daarover geen zorgen!

Je geeft aan dat je het idee hebt dat je borsten nu helemaal niet meer vullen. Vergeet niet dat je nu al een paar keer meer hebt gevoed als dat je normaal deed. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je hele week op deze manier bezig gaat dat je productie omhoog gaat. En het gewicht van Nora ook.
    Dat je na de voeding niet zoveel kolft is te verwachten. Zij drinkt (leeg) jij kolft dan nog meer eruit. Het doel is om jouw lichaam extra aan te sporen meer melk te produceren. Wanneer er meer melk is dan zal zij ook meer drinken (dat merk jij dus niet direct zichtbaar aan het volume in je flesje. Als je wilt kan je ook elke voeding nakolven (ik stelde voor om de voeding om wat meer armslag te houden over de dag)

Ik zou nog niet direct gaan combineren met flesvoeding.

Er bestaan ook middeltjes die kunnen helpen bij het verhogen van de BV maar laten we daarover hebben na het weekend. Ik denk dat je op tijd bent en ontzettend goed bezig bent!

Grote pluim en ga zo door!

Succes
    Ilse

5. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    hoi ilse

bedankt nog voor je snelle antwoord vanmorgen.
    Ik heb haar inmiddels dus vanmorgen om 05.00-08.00 en 11.15 uur gevoed.

nu heb ik nog een paar vraagjes

ik leg haar nu dus om de 3 uur aan. hoe lang mag ze drinken. ik bedoel, ze kan met gemak 40 min drinken (of een poging doen tot) dit is naar mijn idee een beetje overdreven. Dan ben ik echt de hele dag alleen nog maar aan het voeden! Dat breekt mij dan op den duur weer op. En mijn borsten zijn dan al zo leeg als wat!

hoe lang moet ik nakolven. Straks ook al 2 keer gedaan (5 min) en beide keren helemaal niets meer gekolfd. Nora heeft wel aan beide borsten gedronken.

en net heeft ze ook weer ruim 30 minuten gedronken en dan valt ze in slaap, maak ik haar wakker wil haar aanleggen maar dan houd ze haar mond stijf dicht. Maar zodra ik haar dan vastpak of in de box leg begint ze meteen op haar handje te sabbelen! Moet ik ze dan weer aanleggen of dat niet? want het lijkt gewoon een automatisme van haar.. of zou het toch echt honger zijn? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Wat is jouw mening hierover!

groetjes Sizzel

6. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    Hoi ilse

als eerste hoop ik dat je een fijn weekend gehad hebt!

even een update na het weekend!

Ik heb Nora dus elke 3 uur aangelegd en alle keren heeft ze beide borsten helemaal leeggedronken.
    's avonds gaf ik de laatste voeding om 22.00 uur. vrijdagnacht kwam ze om 02.15 uur weer , zaterdagnacht om 5.00 en vanmorgen om 06.30 uur. dan voed ik haar weer en hou die 3 uur er tussen aan. wel duren de voedingen erg lang. vaak tussen de 30 en 40 min. Ik heb zo wel het gevoel echt de hele dag alleen aan het voeden en kolven te zijn.
    ze heeft overigens dus nog helemaal geen flesvoeding gehad en ook aan mijn afgekolfde voedingen ben ik niet geweest, eerst maar eens zo proberen.

Ik heb van de 6 á 7 voedingen op een dag minimaal 5 voedingen nagekolfd, maar ze heeft ze zo leeg gedronken dat ik vooralsnog niets meer nakolf!
    ik kolf trouwens zo'n 5 á 10 min per borst na.

verder heeft ze wel voldoende plasluiers en is ze naar mijn idee tevreden en vrolijk!

wel sabbelt ze nog steeds de hele dag door op haar vingers, ook direct na de voeding. ze sabbelt dan zo'n 5 min en valt dan uitgeteld in slaap.

Groetjes Sizzel

oja.. Nora drinkt nu sommige voedingen ineens zonder tepelhoedje!

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sizzel,

Ja hoor, mijn weekend was heerlijk!
    Je vraagt in een eerder bericht hoe lang de voedingen moeten duren. Je kan niet echt een tijd angeven maar een regel die jek an vasthouden is als de pauzes in het effectief drinken (hoorbaar slikken) langer gaan duren dan het drinken zelf, Dan is ze klaar. Alle kindjes blijven heerlijk liggen en zuigen af en toe eens wat, ook wanneer je ze beweegt, dan gaan ze ineens hard zuigen. Dat is geen voeden.

Als ze na de voeding (borsten voelbaar leger dan voor de voeding) in haar box op de vingers zuigt, geen probleem.

Als je het idee hebt niets extra te kolven na de voeding kan het goed zijn dat je productie al wel hoger is maar dat Nora nu wel meer uit de borst drinkt.

Super trouwens dat ze nu af en toe zonder hoedje pakt, daarbij kan ze beter de leeg drinken.

Ik ben erg benieuwd, na al je goede investeringen (vaker aanleggen en nakolven) wat haar gewicht doet. Heb je een idee of zie je kans vandaag of morgen haar te gaan wegen?

Je schrijft ook dat ze geen flesje en geen gekolfde melk heeft gehad. Als het verder met haar lekker gaat dan zijn jullie op de goede weg. echt geweldig!

Laat je nog even haar gewicht horen? Als ze nu is aangekomen kunnen we het nakolven wel achterwege laten of misschien nog maar 1-2 keer per dag.

groetjes,

Ilse

8. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    hoi ilse!

morgen ga ik haar laten wegen op het cb! je hoort dan natuurlijk van me!

groetjes sizzel

9. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    Hoi Ilse!

al je adviezen hebben geholpen! super bedankt!

Nora is in een week tijd 325 gram aangekomen! helemaal super dus! Ze stonden ervan te kijken op het cb!

Ik mag nu gewoon weer 6 voedingen gaan geven zeggen hun.. wat vind jij? om de 4 uur?
    Zijn er nog dingen waar ik nu specifiek op moet letten?

in ieder geval nogmaals super bedankt! ik ben helemaal blij! mooiste verjaardagskadootje gekregen vandaag! en dat is dat Nora aangekomen is!
    Ik ga gewoon door met borstvoeding geven!

Groetjes Sizzel

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Sizzel,

HIEP HIEP HOERA!

Wat een geweldig cadeau moet dat zijn geweest! 325 gram in 1 week! Daar zou ik een strikje om doen!

En wat het mooiste is, jij hebt het helemaal zelf gedaan! Pluim daarvoor.

Als je de eerste berichten leest, waarbij je zelfs overwoog te stoppen.

Ik zou even (en dat mag in eigenlijk niet zeggen) niet direct dit advies van het CB volgen om terug te gaan naar 6 voedingen. Het gaat nu lekker. Ga gewoon door zoals je bezig was. Ze had wat in te halen, laat haar lekker bijtanken. Als jij haar de gelenheid beidt te drinken, (dan zou ik het nakolven laten voor wat het is en het fopspeenjte nog even weghouden.) dan regelt ze zelf of ze genoeg heeft. Misschien drinkt ze dan nog even heel veel (om gewicht bij te trekken) en past daarna haar eigen drinkpatroon aan. Ze komt dan zelf op minder voedingen of drinkt minder per voeding.

Nogmaals gefeliciteerd, jij met je verjaardag en Nora met haar mooie cadeau.
    Ik moet zeggen dat ik me na je eerste bericht best zorgen maakte. Ik had echt iets, van als dat maar goed afloopt. Gelukkig ben jij er ook hard mee aan de slag gegaan,. dat blijft immers altijd moeilijk via de mail. De aftand is groot. Dat is vaak makkelijk om dingen te vragen maar soms heel moeilijk om adecuaat te kunnen begeleiden.

Ga zo door!

Ilse

11. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    Hoi Ilse!

Ja echt helemaal super! Ik ben helemaal blij en trots op ons meisje! en jij natuurlijk echt super bedankt voor je adviezen! helemaal top! Kan me voorstellen dat het echt moeilijk is om zo over de mail advies aan mensen te geven! Maar je ziet dat het dus wel kan helpen!

en ja.. ik overwoog echt om te stoppen! Nu dus helemaal niet meer! Lekker doorgaan met die bv! heerlijk genieten!

Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik nu toch nog regelmatig zal komen met vragen..

Ik zit nu namelijk een beetje in dubio met de voedingen. gisteravond bijv om 22.00 de laatste voeding gehad. ze was echt helemaal op! en vanmorgen heb ik haar maar wakker gemaakt om 06.00 uur om haar te voeden. Anders komt ze al niet meer aan haar 6 voedingen! wat zou jij doen?
    zo heeft ze dus wel een nacht waar 8 uur tussen zit en voed ik ze overdag gewoon om de 3 uur. Is dat een optie? Of is die overbrugging van 8 uur gewoon te lang?
    Ik neig er zelf naar om overdag om de 3 uur te blijven voeden en dan haar 's nachts zelf te laten bepalen hoe en wat...
    (ze zat de afgelopen dagen aan de 6 á 7 voedingen per dag. 1 x 8 voedingen)

ze gaf net overigens wel een mondje melk terug na de voeding van 06.00 uur. Is dat een teken dat ze genoeg heeft? ze heeft dat namelijk echt nooit eerder gedaan!

Nogmaals echt super bedankt voor alles!
    Jij verdiend ook zeker een pluim hoor! :thumup: =D>

Groetjes Sizzel

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sizzel,

Bedankt! en vragen stellen mag natuurlijk.

Jou eigen gevoel is zeker goed.
    Overdag ongeveer om de 3 uur, 's nachts kijken hoe het loopt, ze is immers al wel 2,5 maand.

Als ze behoefte heeft aan extra voeding, laat haar dan extra drinken.

Een mondje teruggeven is niet erg. Soms zitten ze vol, soms zit er even een beetje lucht onder het laatste beetje melk, als je dan boert dan komt het eruit. Geen zorgen over maken.

Ga gewoon lekker zo door en ga elke week even wegen. Voor je eigen gevoel goed om te zien dat het goed blijft gaan.

Fijne dag.
    Ilse

13. sizzel

sizzel VIP lid

26 mrt 2007
    9.547
    0
    0
    Hoi Ilse!

eerst wil ik je nog een keer super bedanken voor je adviezen! afgelopen week weer gaan wegen en Nora was 300 gram in 2 weken aangekomen! prima dus!

's nachts slaapt ze heerlijk door van 22.00 uur en dan meld ze zich weer tussen 05.00 en 07.00! heerlijk moet ik zeggen!
    Overdag drinkt ze nog wel steeds om de 3 uur waardoor ze dus op 6 voedingen uitkomt!

Nu is mijn vraag, als ik wil gaan proberen of ze het met 5 voedingen red, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik merk dat ik het erg "eng" vind om dit nu te gaan proberen omdat het nu zo goed gaat.
    Of zou jouw advies zijn gewoon doorgaan met die 6 voedingen overdag? En ja.. moet ik dit gaan proberen met dit warme weer.. kan denk ik beter wachten of niet?

En als laatste vraag. Als ik Nora een flesje geef met afgekolfde melk, hoeveel mag ik dan geven. Op het cb zeggen ze dat kindjes van Nora's leeftijd zo tussen de 120 en 150 cc zitten per keer. Maar dat lijkt me zo weinig....

als je niet meer kan beantwoorden dan wens ik je in ieder geval alvast een superfijn pinksterweekend toe! geniet van het mooie weer zoals de rest van Nederland waarschijnlijk ook zal doen!

Alvast bedankt!

Groetjes Sizzel

14. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Sizzel,

heb inderdaad heerlijk genoten van het mooie weer.
    Wat goed zeg dan Nora weer zo lekker is gegroeid.

Je vraagt hoe je over kunt gaan naar 5 voedingen. Zelf heb ik altijd het idee dat het zich vanzelf regelt als de tijd er rijp voor is.

Nu met het warme weer zal je het juist fijn vinden een extra slokje te nemen.

Als ze zo lekker blijft groeien, en de nachten doorslaapt, dan zal ze straks vanzelf overdag ook een voeding minder nemen. Als je het echt witl proberen kan je proberen de tijden tussen de voedingen overdag zo lang mogelijk uit te stellen. Het gevaar krijg je dat wanneer ze echt nog behoefte heeft aan meer voeding dat ze dan weer 's nachts wakker wordt. Of je daar dan op zit te wachten......

De hoeveelheid in een flesje kan je berekenen door haar gewicht in kg x 150 ml = totaal volume per 24 uur. Stel ze is 5,7 kg * 150 ml = 855 ml in 24 uur. Als ze 6 voedingen krijgt dan zal er ongeveer 140 ml per fles in gaan. dit is een richtlijn en het kan dus goed zijn dat ze meer of minder drinkt. Dus tussen de hoeveelheden van het CB kloppen prima.

Voor zover weer,

groet en succes
    Ilse

Deel Deze Pagina