hallo, ik ben een week geleden bevallen van mijn zoontje met 36 weken zwangerschap nu is mijn vraag eerst dronk hij beide borsten maar sinds twee dagen drinkt hij maar 1 borst ongeveer 10 minuten en dan valt hij in slaap en wil hij zijn mondje echt niet meer openen bij de volgende borst en dan slaapt hij ongeveer 3 uurtjes voordat hij weer wakker word Maar nu wil ik weten is dit wel voldoende en welke borst moet ik geven als hij als laatste de rechter heeft gehad moet ik hem dan weer bij rechts aanleggen of toch de linker. dank je
Hallo, gefeliciteerd met je kleintje. 36 weken, dat is nog maar pietepeuterig! kun je iets vertellen over het geboortegewicht, en hoe het daarna is gegaan met het gewicht? heeft je kindje voldoende plas en poepluiers? in principe heeft hij wel 2 borsten per voeding nodig, maar het kan zijn dat hij nog niet zoveel energie heeft om dit in 1 keer leeg te drinken. Kijk goed naar zijn drinkgedrag, wanneer hij in slaap dreigt te vallen binnen de 10 minuten, moedig hem dan aan, of wissel van borst. je kunt meerdere keren van borst wisselen bij een voeding. hierdoor zullen je borsten in ieder geval voldoende gestimuleerd worden en krijgt je mannetje de gelegenheid om voldoende voeding tot zicht te nemen. Neem bij voorkeur een actieve houding aan bij het voeden, dat wil zeggen dat hij wat rechtop zit , bijvoorbeeld de rugby. Zorg dat de beentjes lager liggen dan het bovenlijf, maar wel goed gesteund. twijfel je of je kindje de borst voldoende leegt, dan kun je kort nakolven, om zeker te zijn dat je voldoende voeding hebt., ook voor de langere duur. succes, Heidi margit
hallo het geboortegewicht van mij zoontje was 2650gr op zich komt hij eleke dag wel een beetje aan heb namelijk een digitale weegschaal in huis het verschilt van 30 tot 50 gr per dag komt hij bij heb nu gemerkt dat als hij toch de andere borst drinkt het dan ook gelijk daarna eruit spuugt dus ik denk dat hij dan wel vol zit hij is nu 2,5 week oud en drinkt nog steeds maar 1 borst ong 10 min en wil wel om de 2 uur weer hij heeft wel voldoende poeplen plasluiers maar met kolven heb ik nog niet geprobeerd ik d8 ik w8 tot hij 4 weken oud is maar ben wel bang dat mijn borstvoeding achteruitgaat. groetjes namy
Hallo Namy, Dat is een klein mannetje. Dat verklaart wel (mede met zijn geboorte termijn) dat hij, wat Heidi ook al schreef best moeite kan hebben om 2 borsten te drinken. Puur omdat hij er de enregie niet voor heeft. Dat hij aankomt is perfect. Houden zo! Omdat hij nog zo klein is kan het goed zijn dat hij nog geen grote hoeveelheden aan kan. Daarom met 1borst voldaan is en vervolgens na 2 uur weer komt. Dat verklaart ook wel dat hij spuugt na de tweede borst. Vaak lijkt het heel heftig maar baby's spugen makkelijk. Als het te veel is of het zit dwars, dan gaat het eruit. Blijf goed zijn plas en poep in de gaten houden. En zijn gewicht natuurlijk. Grote kans dat wanneer hij wat groter is hij wel 2 kanten wil. Blijf het daarom ook wel aanbieden anders kan het zijn dat hij straks tegen een grens aanloopt. Om je productie veilig te stellen is het goed om nu, wanneer hij maar 1 borst drinkt, de andere wel te kolven. Je zult nu dan wat meer produceren als dat hij drinkt maar op delangere termijn helpt het om voldoenden melk te hebben. Nu, in de eerste weken wordt bepaald wat jou producite kan worden. Vraag je veel in de eerste weken, dan kan je wel wat terugvallen in de weken daarna maar dan kan je de hogere vraag na eenpaar maanden opvangne en zal je lijf voldoende produceren. Is je productie in de eerste weken net aan, precies mee met de behoeft op dat moment, dan blijf je een tijdje wel meelopen maar dan zal je naar een paar weken tegen jou eigen grens aanlopen. Hij wil dan meer drinken maar jouw lijf kan niet meer maken. en dat zou jammer zijn. Het is daarom goed om toch nu al vast te beginnen met kolven. De termijn van 4 weken die jij noemt is inderdaad een goede termijn voor als je kindje op tijd was geboren. Dan was het voeden al iets anders verlopen. Neem tniet weg dat jullie het super doen! Ineens met 36 weken zo'n kruimel. Die door jouw melk al wel mooi elke dag aankomt! Gaat helemaal goed komen! Succes Ilse
hallo ilse ik heb een paar dagen gekolfd maar mijn zoontje drinkt best wel weinig uit een flesje heb hem eerst 90cc geboden maar hij dronk maar 30cc en daarna gaf ik hem maaR 60cc maar zelfs dat drinkt hij niet helemaal laat meestal 10cc staan hij weegt op dit moment 3265gr sinds gisteren neemt hij nu wel een kwartier de borst en soms geef ik hem 5 min de andere maar dat wil hij niet altijd Hij is nu in 1 week tijd maar 125gr aangekomen en dat vond ik wel weinig maar het CB vond het niet zorgelijk ik kolf nu alleen als hij de ene borst helemaal niet drinkt ik weet niet of dat wel goed is hij wil wel om de drie uur nu dus nu maar even aankijken weer groetjes namy
Hoi, inderdaad even aan blijven kijken. het gaat enorm goed, je kunt inderdaad je borst die hij niet neemt kolven, zodat je toch op 2 borsten per voeding uitkomt, dat is het idee. Je hoeft datgene wat je kolft niet alsnog aan te bieden hoor, stop het in de vriezer, voor later bijvoorbeeld. Goed dat hij naar een kwartier aan de borst gaat, nu, dat begint al steeds meer op het normale patroon volgens de boekjes te lijken! en ook om de drie uur. Houd vol! jullie doen het geweldig! Heidi Margit