Hoi. Ik had even een vraagje: Ik geef dus vanaf begin af aan borstvoeding en het leek zo goed te gaan. Nu begint Esmée de afgelopen 4 avonden na de laatste voeding gewoon te krijsen en schreeuwen en ligt dan te happen naar alles wat maar in de buurt is. Dan geef ik haar maar weer een borst en drinkt ze even en daarna sabbelen om vervolgens weer hetzelfde te doen. Nu begon het vanavond al na het eten. Weer happen enz. enz. Nu heb ik haar bijvoeding gegeven en heeft ze gewoon 100cc op! Vandaag heb ik afgekolfd om haar dat straks te geven, maar over de hele dag heb ik er maar 90 cc uitgekregen. Dit is toch veel te weinig? Heeft het ermee te maken dat ze te weinig binnenkrijgt? Want ik heb het idee dat ze echt NIET tevreden is na de laatste voeding... Ik hoop dat je me begrijpt. Groetjes Wendie
Hallo Wendie, Jeetje wat rot dat ze ineens zo ontevreden lijkt. Ik kan me goed voorstellen dat je daar onzeker van word. Ik kan niet direct zeggen of ze genoeg krijgt. heb je wat gewicht gegevens voor me, geboorte, daartussen in en nu. KAn je vertellen hoe je BV start is geweest, hoe het nu steeds gaat. Hoeveel voedingen je geeft, of je 1 of 2 borsten per keer geeft? Op zich is het gedrag wat je beschrijft wel typisch babygedrag. In de boekjes kom je dat tegen als het huiluurtje (waar veel kindjes zich niets aantrekken van het woord uurtje). Dit begint vaak rond etenstijd (eind van demiddag) en kan doorgaan tot half of eind van de avond. Ze lijken niet verzadigbaar. Willen elk uur wat drinken, drinken dan niet door maar 'snacken' wat. Om dit vervolgens na korte tijd te herhalen. Uiteindelijk drinken ze in een paar uur wel een volledige voeding maar niet op een manier die je van de rest van de dag gewend bent. Ze lijken niet goed te weten wat ze willen. Zijn wel moe maar gaan niet slapen, etc. Als het met haar verder goed gaat, ze 90-200 gram per week aankomt, voldoende plas en poep luiers heeft (4-6 zware wegwerp plasluiers en minsten 1 keer maar liefst vaker een poepluier. Geef 2 borsten per keer zodat ze over de dag 1 borst goed leeg kan drinken en de andere als toetje, dan heeft ze de kans meer te drinken als ze dat wil. Als je echt twijfelt over dehoeveelheid dan kan je 1 of 2 keer op de dag nakolven of een kolfmoment extra inbouwen. Als je dit een aantal dagen doet dan neemt jouw productie toe. Ik hoop dat je hier al wat mee kan, Succes, Ilse
Esmée was bij de geboorte 2835. Na 2 dagen was ze 2580. Na 7 dagen 2890 en vorige week woensdag was ze 3340! Dus lijkt me dat ze wel genoeg krijgt. Ze krijgt elke keer 2 borsten aangeboden en drinkt ook uit beide redelijk goed. Alleen 's avonds is het echt om het uur, half uur soms en dan drinkt ze 2 minuutjes om vervolgens te stoppen... Plasluiers heeft ze elke voeding wel en 1 keer per dag meestal een hele volle poepluier.. Maar is het niet erg dat ik maar 90 cc over de hele dag eruit krijg gekolfd? Ik zal eens kijken hoe het vandaag verder gaat met kolven. Ik ben begonnen met het drinken van Venkelthee. Dit schijnt bv op gang te helpen? Groetjes Wendie
Hallo Wendie, De groei is geweldig! Goed zeg! Was die 3340 rond 2 weken? gemiddeld komen kindjes na de kraamperiode tot 3-4 maanden ongeveer 90-200 gram per week aan. Als ze daarboven zitten dan is dat meestal omdat moeder meer dan gemiddeld melk heeft. Kijk eens wat haar gewicht nu doet. Je bied beide borsten aan, kan niet beter. Je schrijft dat je over de hele dag maar 90 cc kolft. Leg je haar dan ook wel aan of kolf je dan alleen maar. Als je haar ook nog aanlegt dan is het niet gek. Je bent al even bezig met voeden en het vraag en aanbod begint redelijk op elkaar afgestemd te raken. Dat wil zeggen dat jij niet veel meer produceerd dan dat zij nodig heeft. Als je dan tussendoor of na de voeding gaat kolven dan zal het sprokkelen worden en dan is 90 cc niet gek. Heb je niet aangelegd en alleen gekolfd dan is het een ander verhaal. Dan vraag ik me af of je met kolven wel een toeschietreflex krijgt. Blijkbaar met aanleggen wel anders was ze op jou melk niet zo super gegroeid. Als ze zo goed aankomt hoef je haar geen bijvoeding te geven. Het patroon wat jullie over de avond beschrijven is o zo herkenbaar. Het is heel vervelend en onzekermakend gedrag maar wel heel normaal babygedrag. Ik zou niet overdrijven met de venkelthee. Dit is niet echt BV verhogend. Sommige mensen gebruiken het bij darmkrampjes maar onze ervaring is dat het meer kwaad dan goed doet. Als je de productie echt wilt verhogen dan kan je beter wat vaker aanleggen of een keer extra kolven. Succes Ilse
Ok dank je wel.. Ze doet het volgens mij ook wel supergoed op de bv. Nu had ik nog 1 vraagje: Ik geef haar nu 's avonds afgekolfde voeding uit de fles. Heb het idee dat ze daar langer op slaapt ofzo.. Maar hoeveel moet ik haar geven? Want 90cc heeft ze niet genoeg aan en 110cc ook niet. Mag ze nog meer? Groetjes Wendie
Hallo Wendie, Jullie moeten kijken hoe je dame het doet. Het is niet aan mij om te zeggen of iets teveel is of niet. Volgens mij groeit ze genoeg dus heeft ze het niet extra nodig. Zoek een weg waar jullie blij mee zijn. BV kan je in principe niet teveel geven. Succes Ilse