Kolven voor flesje borstvoeding, wanneer?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Blij ei, 18 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blij ei

Blij ei Fanatiek lid

20 aug 2008
    1.719
    0
    0
    Binnenkort ga ik beginnen met kolven om Boaz te leren ook uit een flesje te drinken. Ik geef per voeding 1 borst.
    Nu heb ik gevraagd hoe dat moet aan iemand van het CB en zij vertelde dit:

Tussen 2 voedingen in 1 borst kolven, beste moment in de ochtend, ongeveer 100ml.

Alleen nu vraag ik me af welke borst ik dan moet kolven, de borst die al is geweest of de borst die de volgende voeding aan de beurt is?
    Verder las ik ergens anders dat ik beter meteen na een voeding kan kolven.

Graag jouw advies hierover.

Bedankt.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo.,

Op zich is er niet echt een regel wanneer je het beste kan kolven. Veel moeders hebben in de ochtend wat meer melk "over" om het maar zo te noemen. In de nacht is de productie wat hoger. Na de ochtendvoeding slapen veel kindjes wat langer maar zijn de borsten vaak nog niet helemaal leeg. Je kan dan direct na de ochtendvoeding wat afkolven. Je kan ook wachten tot ergens tussen de ochtend en de volgende voeding in. Na het voeden moet je immers nog van alles met je kindje. Kies dus een moment waarop het jou uitkomt om even rustig te gaan zitten. Kolf het liefst niet direct voor een volgende voeding. NIet dat er dan geen melk meer is maar de melkstroom is dan wel veel minder.

Het CB geeft aan 100 ml.......dat kan als je dat "over" hebt.
    rond 4-6 weken stelt zich het vraag en aanbod op elkaar af. Je zult dan niet ineens 100 ml over hebben.Je lichaam was immers niet gewend om ineens bijna een hele voeding tussendoor extra te hebben. Je kan ook steeds een beetje kolven en dat bij elkaar doen. MM kan je in de koelkast max 5 dagen bewaren en om te oefenen hoef je ook niet een volledige voeding te hebben.

Op www.borstvoeding.com kan je veel lezen over kolven en bewaren van MM.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina