hallo dames, ik zit in een dilemma, waarschijnlijk hebben er meerdere ook last van, en graag hoor ik wat jullie hier van vinden en zouden doen of gedaan hebben. ik geef mijn dochter nu 3 maanden bv en wil nu beginnen met afbouwen tot ze 4 maanden oud is. ze is een prematuurtje (geboren met 33wk5d), heeft 2 weken in couveuse gezeten en mocht dus vrij snel naar huis omdat ze zo goed uit de borst drinkt. ze doet het nu ook hartstikke goed qua drinken. heel af en toe krijgt ze fv als ik er niet ben bijv, en dat doet ze ook goed. over een maandje verloopt mijn zwangerschapsverlof en zal ik moeten werken, ook al blijf ik liever thuis bij de kleine. Ik zie mezelf niet kolven op het werk, dus ze zal fv moeten krijgen. tot nu toe geniet ik nog van bv geven, maar aan de andere kant ben ik het ook zat. ik ben erg aangekomen na de bevalling. wil graag me oude gewicht weer krijgen. kan niet sporten wegens bekkeninstabiliteit (nog steeds), dus zal ik moeten dieeten om af te vallen. dat kan naturlijk niet als ik bv geef. verder zit ik met dubbele emoties wat betreft doorgaan of stoppen met bv. ben mezelf beetje kwijt sinds de geboorte v me dochtertje. dont get me wrong, ben een super trotse mama en als het aan me ligt heb ik de kleine in me armen de hele dag, maar aan de andere kant wil ik graag "mezelf" kunnen zijn. kan het niet echt uitleggen, maar hoop dat jullie me begrijpen. Maar goed, vandaag bij de CB geweest, en damn wat zijn die PRO bv!! vrouw gaf me echt schuldgevoelens voor het willen stoppen!!! zei dat het zonde is, ze doet het al zo goed, het is beter voor haar, minstens 6 maanden, ook beter voor mij (tegenborstkanker etc), enz... vond het ERG vervelend! alsof ik mezelf op nr 1 zet en me dochter maar in de steek laat :s. wat vinden jullie hiervan? begrijpen jullie me? ben ik een slechte mama als ik wil stoppen met bv na 4 maanden? wat zouden jullue doen in mijn situatie? alvast bedankt.
BV is goed voor je kindje. Maar er zijn ook tig duizenden kinderen die FV krijgen en het ook goed doen. Jij zelf telt als persoon ook mee hoor! Het blijft jou keuze, niet die van het CB. Misschien een optie om 2 voedingen per dag wel BV te blijven doen (als dat lukt) de ochtend en de avond? Of is dat ook geen optie met je werk?
Allereerst: je bent natuurlijk echt geen slechte mama, of je je kind nou borst of fles geeft! Maar waarom zou je stoppen als het lekker loopt en het jullie allebei bevalt? En het wordt alleen maar makkelijker en leuker als je langer doorgaat! Je mag trouwens ook als je borstvoeding geeft gewoon sporten of bekkeninstabiliteitstraining doen hoor! Is juist heel goed om nu lekker te gaan bewegen. Afvallen mag ook gewoon, als je het maar op een verstandige en rustige manier doet, gewoon iets van een pond per week. Voordeel van kilo's die er langzaam af gaan is dat ze er ook niet zo makkelijk weer aan komen! Waarschijnlijk zul je zonder al te veel moeite afvallen als je gezonder gaat eten (geen snoep, suikers, vetten, lekker veel groente) en elke dag echt regelmatig gaan bewegen (elke dag een uur wandelen met de kleine, onder begeleiding van een fysiotherapeut BI-training). Het is echt niet nodig om jezelf helemaal weg te cijferen als je voedt. Geloof me als dat zo zou zijn zou toch geen enkele moeder haar kindje lang voeden? Kolven op het werk is je recht, maar je kunt het ook op een andere manier oplossen. Het is namelijk geen KOLFrecht dat de wet je geeft tot je kind 9 maanden is maar VOEDrecht. Je mag 25% van je werktijd in overleg met je werkgever inzetten voor het voeden van je kind. Je zou dus zelfs overdag naar je kind kunnen gaan of je kind naar je toe kunnen laten brengen om te voeden, maar dat is natuurlijk niet altijd handig. Veel vrouwen zetten hun voedverlof in om later op het werk te komen en eerder naar huis te gaan. Dat maakt de tijd die een kindje moet overbruggen zonder borst korter. Bij een werkdag van 8 uur kun je 1 uur later beginnen en 1 uur eerder stoppen, en dan hoeft je kind maar 6 uur te overbruggen. Als je dan aanlegt vlak voor je weggaat en meteen als je terugkomt, dan heb je vaak maar 1 flesje voor je kind nodig (en al snel mag je kind vast voedsel krijgen en kan dat ook gebruikt worden om te overbruggen). Ook als je kind gedeeltelijk kunstvoeding krijgt mag je als moeder nog steeds gebruik maken van het voedrecht hoor! Helemaal afbouwen i.v.m. werk is alleen nodig voor moeders die 24 uur per dag 7 dagen per week van huis zijn voor hun baan. Als je kolven niet ziet zitten dan kun je heel simpel borst en kunst combineren: je legt lekker aan als je bij je kindje bent en als je er niet bent dan krijgt je kindje een fles. Makkelijk zat en op die manier heb je the best of both worlds. Wat je cb heeft gezegd is natuurlijk allemaal waar, maar je moet er geen slecht gevoel over krijgen hoor, want wat je je kind ook geeft; je bent geen slechte moeder.
Sluit me aan bij dirksmama En wilde daar nog even aan toevoegen: je geeft aan dat je jezelf een beetje kwijt bent. Dat gevoel herken ik wel, (ik begin daar -door allerlei vervelende omstandigheden hier- nu net een beetje uit te krabbelen. Maar bij mezelf herken ik vooral dat dat voortkomt uit een stuk vermoeidheid en inactiviteit die daaruit voortvloeide. Sinds we wat beter slapen en ik daardoor ook weer wat actiever kan zijn, is dat aan het opknappen. Dat schrijf ik even omdat ik bij jou een beetje de verwachting bespeur dat als je stopt met BV, dat je dan jezelf weer terug gaat vinden.... En ik weet niet of dat nou helemaal een juiste verwachting is: het krijgen van een kindje is nogal een heftige gebeurtenis, waarbij je er gewoon wel van uit mag gaan dat je leven een tijd op z'n kop staat. Of dat gaat verbeteren door over te stappen op KV is natuurlijk nog maar de vraag. (Dat is overigens niet bedoeld om je 'over te halen' om BV te blijven geven hoor Enkel om je te helpen voor jezelf een helder beeld te scheppen, zodat jij de keuze kunt maken die bij jullie past). Verder is het misschien nog de moeite om eens even op borstvoeding.com het rijtje voordelen van BV door te lezen? Je hebt er namelijk zelf ook veel aan, om (deels) BV te blijven geven Misschien helpt dat ook om een goeie beslissing te nemen? En tenslotte: ik heb hier echt de ervaring dat BV zoveel gemakkelijker werd na 3 maanden. Geen gesleep met flesjes, een kind dat altijd voldoende voeding binnenkrijgt, ook als er niet gegeten wordt van fruit en groente. Als ik dan zie hoe kids die KV krijgen, daar vaak mee lopen te klooien: op andere plekken niet goed willen eten en dan dus chagrijnige kids die niks willen en dan is het voor jezelf dus ook niet leuk meer om op zo'n feestje ofzo te zijn.... Nouja, al met al klinkt m'n verhaal wel erg pro-BV geloof ik Is niet bedoeld om je een schuldgevoel aan te praten, maar ik hoor zo vaak mensen van alles roepen over de nadelen van BV, terwijl ik zelf dus zoveel voordelen zie Succes met je beslissing iig!
Ik heb ook 3 maanden volledige bv gegeven. En ben gaan afbouwen omdat ik weer moest werken. Heb een andere baan en zag het niet zitten te moeten kolven. Ik geef nu 's morgens en 's avonds bv. Overdag krijgt hij de fles. De dagen dat ik vrij ben leg ik hem regelmatig eventjes aan, gewoon omdat ik het zo gezellig vind. Ik vind het een heerlijke oplossing zo. Misschien kan jij het ook op deze manier doen? Dan geef je toch nog een beetje bv en heb je ook weer wat meer jezelf terug.
dankjewel dames voor jullie verhalen. ergens wil ik ook gewoon doorgaan met BV. het voelt zo goed, en geeft me ook een heerlijk gevoel om te zien dat mijn dochtertje groot wordt uit mij. Zoals ik al eerder zei, zit tussen dubbele gevoelens.... een laatste vraag: Hoe doen jullie het als je bijv naar de stad gaat voor een paar uurtjes en erna nog een terrasje pakt of iets dergelijks. Flesjes meenemen of ga je dan naar een wc om bv te geven ofzo? Dat lijkt mij dus de moeilijkheid...
Hier ook iemand die eerst ronde de 3 maanden af wou gaan bouwen omdat ik mezelf niet zag kolven op het werk. Maar ik kon er geen afscheid van nemen en ben toch gaan kolven op het werk. Had zoiets van ik zie wel hoe dat gaat en ik heb het tot de 6 maanden volgehouden. Het begin was wel ff wennen maar moet zeggen dat het me meeviel terwijl ik er ook echt tegenopzag de eerste dag. Daarna kreeg ik niet meer genoeg gekolfd en had er ook de energie niet meer voor. Toen ben ik af gaan bouwen overdag tijdens werktijden. Nu krijgt ze ochtend, avond en meestal nacht nog, 3 a 4 voedingen per dag.
Hoihoi, Als eerste toppie dat je al 3 mnd hebt gevoed., jebnt zowiezo gee slechte moeder! Van 99% vd cb's kune je je beter nix aantrekken, het lijkt erop dat ze alleen moeders onzeker willen maken ipv helpen. Ik denk dat het voor jou belangrijk is jezelf weer terug te vinden. En gaan bewegen is daarvoor prima. Als je goed aanvullend verzekerd bent zou ik naar een fysio gaan die verstand heeft van bekkenklachten en daar onder begeleiding gaan oefenen/trainen. Dan ga je weer op een verantwoorde manier bewegen. Verder is het belangrijk om ook tijd voor jezelf te hebben. Ikzelf cijferde me in het begin helemaal weg en deed niets voor mezelf. Toen ik dat wel ging doen, voelde ik me veel beter. Ikzelf vond zoals veel dames dat het na 3-4 maanden ineens een stuk makkelijker wordt. Ik weet niet hoeveel je gaat werken? En of eventueel je tussendoor naar de opvang kunt om zelf te voeden ipv kolven? Of dat oppas kindje kan komen brengen om te voeden? Eventueel kun je alleen de ochtend en avondvoeding(en) zelf geven en de rest kv. Of je kolft niet en legt dan op de dagen dat je thuisbent extra aan. Dan kun je voorraad bv of kv geven als je werkt. En 1 ding moet ik echt kwijt! GA NOOIT OP EEN TOILET VOEDEN!!! Als iets vies is... Daar zitten veel bacterieeen enzo. Ook nooit kolven op een toilet als je de melk wilt bewaren. Als je langer wegbent is het makkelijkste om zelf te voeden. Vaak kun je bij een restaurant/cafe ofzo wel ergens rustig zitten om te voeden. En geloof me: je wordt er zelf ook steeds makkelijker in. Ik vond het in het begin ook eng/spannend, zeker omdat vriendlief het niets vond. Maar uiteindelijk heb ik in een restaurantje vd dierentuin zitten voeden. Konde we toch een middagje weg. iig veel suc6 met je beslissing, meid!