Baby 9 maanden nachtfles afleren

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Hommel82, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hommel82

Hommel82 Niet meer actief

Hoi,

Onze kleine meid is eigenlijk best een slaapkop. Overdag slaapt ze goed en ook s'avonds gaat ze na een papfles tussen 19:00 en 20:00 naar bed en wordt ze de volgende dag rond 7 / 8 wakker.

Wel wordt ze altijd 1 keer wakker s'nachts maar na een flesje slaapt ze gelijk weer door tot de volgende dag. Maar nu is ze bijna 9 maanden en heeft ze nog maar 3 keer echt doorgeslapen. Tijd om af te bouwen vinden wij want we verlangen naar een goede nacht rust.

Zo gezegd zo gedaan denk je.. helaas.. niet dus. Rond 2 uur wordt ze wakker (soms eerder, soms later) en dan begint ze zachtjes te murmelen (haar honger geluidje vinden wij).. laten liggen.. maar na een half uur wordt het echt brullen en is ze helemaal overstuur. Dan pakken we haar op en krijgt ze wat water (ze valt echt aan en stopt dan omdat ze geen water wilt.). Na veel gestoei, 50 cc en veel zingen/knuffelen valt ze uiteindelijk na anderhalf uur in slaap en kan ik haar voorzichtig wegleggen. Wel zonder voeding maar ook 2 uur later.

Laten liggen hebben we geprobeerd, maar dan is ze echt te overstuur, aai over de bol en weggaan = heel overstuur, pakken en troosten werkt nog het beste maar goed.. dan went ze daar weer aan.

Wij willen een consequente aanpak maar weten niet zo goed welke er bij ons en haar past. Liever niet de 2 uur laten huilen methode en niet de elke 5 minuten aai over de bol. Het even troosten werkt dus wel maar wanneer dat dan weer afbouwen? Ik denk nu: eerst fles afwennen en daarna troosten afwennen..

Wat vinden jullie? Tips? Herkenning?

Hoop zo graag een goede manier te vinden

2. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Wellicht toch honger.

Hier heben wij dit ook gehad hij was met 3 maanden volledig van de nacht voeding af. Maar toen hij 4,5 maand was kwam hij elke naar opeens weer. Wij hebben toen de avond fles weer in het leven geroepen en toen ging het weer goed.

Krijgt ze al vaste voeding?

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou het gevecht echt niet aangaan op deze leeftijd. Een nachtfles geven is toch niet zo erg? Met 9 maanden is dat ook best normaal. Bovendien snapt ze nog niet waarom ze niet mag drinken als ze honger heeft.

Hier raadt het CB aan nachtvoedingen af te wennen vanaf 12 maanden. Dan zouden ze zogezegd het echt niet meer nodig hebben. Ik ben dat zelf niet van plan, overigens. Maar 12 maanden is natuurlijk een ander verhaal dan 9 maanden.

Je zou ook kunnen proberen of ze overdag wat meer naar binnen kan krijgen en ik zou die papfles van 19 uur eens weglaten en gewoon een normale fles geven. Sommige kinderen worden juist actiever en hongeriger van een papfles voor het slapen.

Mijn dochter sliep vanaf 3 maanden door tot 6,5 maand (bv), toen we startten met vaste voeding is de nachtvoeding weer in het leven geroepen. En ze komt niet 1 keer, maar 3 of 4 keer. Ik ga haar dat niet 'afwennen', ik geloof daar niet zo in. Ze zal het op een gegeven moment niet meer nodig hebben en tot die tijd maar gebroken nachten.

4. Hommel82

Hoi, hier zeggen ze bij cb juist dat ze het echt niet nodig heeft en fat het gewenning is en dat het zo nog heel lang door kan gaan. Ze krijgt overdag erg veel. 4 flessen, potje fruit, boterham, potje avondeten en soepstengel tussendoor.. Mag niet baten dus haha. Maar die pap vervangen door gewone is misschien een idee.. Thanks in ieder geval.. Vooral het twijfelen vind ik zo lastig..

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Als je twijfelt, niet doen. Dat is een goede graadmeter, want je moet er echt zelf achterstaan. Het CB kan wel makkelijk praten hebben, jij zit straks met een meisje met honger dat niet gaat slapen.

Ik zou ook beginnen met vers fruit en groente te geven, dit vult veel beter dan potjes en zo leert ze verschillende smaken en structuren goed kennen.

Dus ongeveer dit schema (tijden kunnen verschillen natuurlijk, je kiest wat bij jouw gezinsritme past):

7.30: ontbijt (boterham met boter en daarna een fles, of een bordje pap)
    10 uur: 2 stukken fruit (bijv. een peer en een stuk banaan, een kiwi)
    12 uur: lunch (boterham met boter en evt. gezond beleg) Een fles als ze die nog lust, of een stuk fruit toe
    15 uur: fles en/of stuk fruit (ik zou als tussendoortje eerder fruit geven dan een soepstengel)
    17/17.30 uur: warme avondmaaltijd. Verse aardappelen/pasta/rijst en groenten, evt. met een stukje vlees, een half ei of een vleesvervanger (linzen bijv.) Dan een toetje: volle kwark of yoghurt of fruit.
    19 uur: avondfles

6. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Goed schema zo deden wij het ook.... maar ons krielkippie had toen nog honger en werd geregeld snachts wakker daarom nog een late fles (rond half 11) gehad tot hij ongeveer 11 maanden was.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Gewoon die nachtvoeding geven, ze zal t nodig hebben...

En je word moe van de hebroken nachten.. Dan is 1x een fles toch een beel beter oplossing dan 2 uur troosten..

Hoeveel moeite is die nachtvoeding nou.. Fles maken, opdrinken en verder slapen das max een half uurtje

Tsjaa het hoort er nou eenmaal bij
    En gewenning op deze leeftijd is bullshit ;)
    Gewoon kijken wat je kindje wil en t cb laten kletsen

8. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Misschien de laatste fles wat groter maken. Mijn kindern sliepen met 9 weken beide door en op een enkele keer na nooit meer een nachtvoeding nodig gehad.

MissDonna vindt dit leuk.
  9. Hommel82

Ons muppie heeft eindelijk best een goed ritme te pakken, daar zijn we ook erg blij om, ook overdag slaapt ze nog veel. Ik heb heel lang zonder moeite de nachtfles gegeven, totdat ze ineens een 'sprong' kreeg en zelf snachts niks wou.. toen merkte we dat ze dus ook zonder drinken de nacht door kwam.. sliep ze 2 nachten door.. en dat is het gevaar... Jeetje wat voelde we ons uitgeslapen! Ze heeft met 4 maanden het RS virus gehad en in het ziekenhuis gelegen, daarna chronisch verkouden en laatst de buikgriep, dus ik dacht ook: ik heb liever dat ze wel drinkt dan dat ze niet drinkt. Maar er is iets veranderd de laatste week.. ik heb echt het gevoel dat ze 'troost' wil. Want na een liedje zingen, heel stevig vasthouden en lieve kus en knuf valt ze zonder fles in slaap, kan ik haar wegleggen en slaapt ze door tot de volgende morgen half 8 en dan krijgt ze netjes haar fles en zit er een goed ritme in overdag. Voorheen dronk ze s'nachts een volle fles maar wou ze s'ochtends niks. Daarom heb ik het 'gevoel' dat we voor haar even door moeten zetten. En wanneer ze een half uur huilt en we horen dat het erger wordt, dan piep - pap en mam erbij! Maar wanneer we haar te snel weg leggen is het heeeeeel hard huilen. Dus vanacht pak ik haar maar meteen uit bed, even heel stevig knuffelen en dan hopelijk weer lekker verder slapen. Wens me succes meiden! En idd we gaan nu echt eens beginnen met goed koken voor der, nu ze ineens steeds meer wilt proven en ontdekken! Heerlijk he!

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Succes! Als ze inderdaad met een goede knuffel de nacht doorkomt is het waarschijnlijk behoefte aan troost.

En niet laten huilen he... een half uur is voor een baby van 9 maanden (die in de periode van verlatingsangst zit) echt te lang.

11. Hommel82

Nee, we laten haar nooit lang huilen.. Het begint als mopperen en dan na een half uur wordt het huilen en dan pakken we haar.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Misschien kun je een fles geven voordat jij naar bed gaat?
    Steeds minder voeding geven in de nacht?
    Maar als je er niet mee zit....lekker laten gaan.

Zit hier ook met een probleem als het om die stomme flessen gaat.
    Madam drinkt wel een nachtfles maar laat dan de eerste fles in de ochtend staan....
    Afijn ritme is dus verkeerd maar hoe krijg ik dat anders.

13. Hommel82

Gisteren is ze om 7 uur in slaap gesukkeld tijdens de laatste (pap)fles en is pas om 6 uur gekomen. Mijn regel is dat ik tot 6 uur geen fles geef maar daarna wel (zit dan 11 uur tussen!) En madam heeft heerlijk de fles leeg gedronken maar is toch nog even gaan tukken haha. Ik moest haar om 8 uur toch echt wakker maken omdat ik moet werken en madam naar het kdv gaat. S'ochtends heb ik haar nog wat brood gegeven en een beetje roosvice. Resultaat: een super vrolijk kindje, klaar voor de dag! En.. een heerlijk uitgeruste mama en papa (gingen al om 22.00 uur naar bed.) Bij ons is het dus echt gewenning en troost uit de fles geweest en niet zo zeer perse moeten eten. Al lijkt het daar wel op maar ze heeft het echt niet nodig. Wij zetten rustig door!

14. babyapril

babyapril Lid

5 feb 2012
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds een week zitten wij ook weer met een nachtvoeding (10 maanden dochter...) Ze werd soms wel eens wakker 's nachts, maar dan was een aai of speen genoeg om verder te slapen.
    Nu is ze echt vanuit het niets aan het brullen, ze overstrekt zich helemaal en gooit haar hoofdje naar achter. Na een fles (180+6) die ze tot de laatste druppel leeg drinkt in haar eigen bedje is ze weer stil en slaapt rustig tot de volgende ochtend verder.

Vind de nachtfles geen probleem, maar wil hem ook niet opnieuw introduceren eigenlijk. Zal het vanzelf weer over gaan en zit ze misschien in een groeispurt? Pff lastig hoor, maar ik blijf even meelezen naar oplossingen.

Hoop voor jou TO op goede nachten vanaf nu!

15. Hommel82

Ik hoop ook steeds dat het vanzelf over gaat en dat zal ook best een keer.. En met n nachtfles en verder slapen heb ik ook niet heel veel moeite maar het is gewoon beter wanneer ze in de ochtend komt.. Ze wilt steeds vroeger naar bed lijkt wel.. Om 1800 u al moe.. Dus wil niet het hele ritme omgooien .. Plus het is heerlijk om weer hele nachten door te slapen vooral wanneer er ooit n volgende aan komt

16. Hommel82

10 maanden sprong denk ik

17. babyapril

babyapril Lid

5 feb 2012
    44
    0
    0
    NULL
    NULL
    En vandaag kwam ze pas om 6 uur voor haar fles. Heb 's middags een keer extra melk gegeven (90cc).
    Ze is 'snachts wel wakker geweest, maar gewoon brabbelen en zelf weer in slaap gevallen.
    Toch een faaaaaaase? (wanneer stoppen fases?)

18. Hommel82

Hier slaapt ze al een aantal dagen aardig door.. ze brabbelt wel eens in haar slaap.. staan wij al bijna uit bed.. maar slaapt weer verder. Soms komt ze om 5 uur, soms om 6 uur en vanochtend om half 7! Dus het komt langzaam uit zichzelf goed! Wel eet ze heel veel overdag: Fruit / groente / boterham / avondeten / toetje / 3 flessen / thee.. Vooral s'avonds voor het naar bed gaan kan ze eten joh! Maar ze ontwikkelt zich ook heel snel ineens.. oefent met kruipen, steeds meer kletsen, etc. Fases duren tussen de 1 en 4 weken...en de een heeft er meer last van dan de ander, plus elk kindje reageert weer anders.. veel eten, slecht eten / veel slapen, weinig slapen.. pff wel vermoeiend voor de ouders haha

Deel Deze Pagina