voedingspatroon baby 6,5 maand

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door juultjeT, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Hoi,

Mijn zoontje is nu 6,5 maand oud. Ik heb tot 6 maanden borstvoeding op verzoek gegeven, maar omdat hij op een gegeven moment zo vaak de borst weigerde en vervolgens 's nachts alleen maar wilde drinken en dat me zo veel stress en onrust opleverde zijn we (helaas) bij 6 maanden overgestapt op flesvoeding. We zijn er allebei rustiger van geworden.

Hij kreeg direct 4 flessen per dag, 180 water met 6 schepjes. Al gauw bleek dat mijn zoontje 's morgens moeilijk drinkt en later op de dag steeds meer wil. Het schema ziet er ongeveer zo uit (tijden wisselen wel wat):

8:00 1e fles: 180+6. Hiervan drinkt hij ongeveer 100 op.
    10:00 1 stuk vers fruit of een half potje (=100 ml, meer eet hij er niet van op)
    12:00 2e fles: 180+6. Hiervan drinkt hij ongeveer 150 op.
    14:00 fruit of een soepstengel of een stukje tarwebrood
    16:00 3e fles: 210+7. Deze gaat meestal op, maar dat wisselt eigenlijk ook steeds. Soms laat hij van deze fles ook heel veel staan. Vandaag bied ik hem 180+6 aan en laat hij alsnog 50 ml staan. Geen pijl op te trekken dus!
    17:30 paar hapjes beetje groente (vers, potjes wil hij niet). Hoeveelheid is niet noemenswaardig.
    19:15/19:30 4e fles: 210+7+3 schepjes pap. Gaat altijd op!

Het cb adviseerde een paar weken geleden om 's morgens te beginnen met pap (fles of lepel). Maar als we dan doen neemt hij maar heel weinig en wil vervolgens de rest van de ochtend helemaal niets meer eten en drinkt 's middags dan ook moeilijk. Daar komt bij dat als we 's avonds geen pap geven, mijn zoontje dan heel erg veel wil drinken, hij heeft dan aan 210+7 niet genoeg, maar neemt dan 100 ml ofzo extra tot hij verzadigd is.

De gedeelten uit de fles die mijn zoontje laat staan wil hij dan vaak wel weer tegen de tijd dat hij naar bed moet, omdat hij dan honger heeft. Dus de fles van 8 uur drinkt hij niet op, maar gaat hij tussen 9 en 10 naar bed, dan wil hij dan de rest van de fles ineens wel. Gaat dan ook echt niet slapen tot hij weer gedronken heeft.

Ik heb het idee dat we in een vicieuze cirkel zitten, omdat de dag al begint met een fles die niet leeggedronken wordt, waardoor hij dus steeds kleine beetjes gaat drinken om de honger te stillen. Tot het einde van de dag, dan heeft hij veel honger. Als we 's avonds geen pap geven drinkt hij alsnog 's morgens zijn fles niet leeg.

Ik weet alleen niet hoe we dit op moeten lossen. Of moet ik het niet als probleem zien? Heb je advies voor me hoe we deze cirkel kunnen doorbreken en hoe we zijn voedingsschema gezond in kunnen vullen? Mijn zoontje groeit verder goed, hij is zelfs heel groot, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Alvast bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Geen zorgen, hij krijgt voldoende voeding! Het klinkt alsof je zoontje 's ochtends niet zo'n grote eter is en 's avonds wel. Prima! Jij bepaalt wanneer, hij bepaalt hoeveel. Lepel pap hoeft niet perse hoor. Je doet het prima, dus geen zorgen!

Groetjes Linda

3. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Sorry voor mijn late reactie, ik had je bericht al wel gelezen.

Bedankt voor je reactie. Ik lees steeds meer dat kindjes voeding laten staan en dan toe zijn aan minder flessen per dag. Zou dat bij mijn zoontje ook het geval kunnen zijn? Dat hij nog maar 3 flessen hoeft in plaats van 4? Of zou hij dan te weinig binnen krijgen?
    Als hij er inderdaad aan toe is om naar 3 flessen te gaan, hoe pak ik dat dan aan?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

3 flessen zou inderdaad ook kunnen, dat is gewoon een kwestie van proberen. Hij zou dan 3 flessen van 210/7 mogen drinken. Wie weet gaat dat wat beter.

Qua tijden mag je kijken wanneer je zoontje zelf komt voor een fles. Je kan zelf een beetje in de gaten houden of het goed gaat qua tijd. Succes!

Groetjes Linda

5. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Hoi,

Dat wordt lastig. 'Smorgens drinkt hij niet meer dan 120+4, doen we er wel meer in dan spuugt hij heel erg veel.

Is er een minimumhoeveelheid die ze moeten drinken per dag?

Groetjes

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Minimaal 500/600 ml opvolgmelk per dag zou fijn zijn!
    Groeten Angelique

7. juultjeT

juultjeT Fanatiek lid

23 mei 2011
    2.026
    1
    0
    ambulant hulpverlener
    Drenthe
    Ok dankje!

Nog 1 allerlaatste vraag: is er een maximum dat ze per voeding mogen drinken? Kan het geen kwaad als zoo tje 'savonds in 1 keer 300+10 met 3 of 4 schepjes pap leegdrinkt? Daar moet ik even bij zeggen dat het voor de rest van de dag geen verschil maakt hoeveel hij 's avonds drinkt. Hij drinkt 's morgens niet meer als hij 's avonds minder krijgt..

8. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Dat is prima hoor! Verdeel het maar zoals het het beste gaat.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina