Beste Heidi, Ik kolf fulltime. Onze dochter is 9 weken (4,8kg) en drinkt sinds twee weken opeens veel meer dan daarvoor. Ik dacht eerst dat dit misschien te maken had met de 2de sprong maar sinds gisteren drinkt ze nog veel meer. Ze drinkt nu 170-230cc per voeding, krijgt over t algemeen 5 voedingen, soms 6. Ik bied haar iei 150cc aan maar dan is ze niet verzadigd, gaat huilen. Kan ik haar overvoeren met moedermelk? Of moet ik een fles met een smallere speen gebruiken? Ze drinkt soms erg gulzig namelijk. Of is mijn melk niet voldoende voedzaam meer? Alvast bedankt voor je reactie, Groetjes Suzanne
Je melk zal voldoende voedzaam zijn, het kan wel zo zijn dat het te snel gaat en ze nog zuigbehoefte had. Daarnaast kan het zijn dat ze door groei wil gaan regelen. Dat betekent dat ze de productie iets wil opvoeren. Hiervoor gaan kindjes vaker drinken en in jouw geval betekent dat: een paar keer kort extra kolven gedurende een paar dagen. Zo zal je productie weer omhoog gaan en na een dag of 3 tot 5 kunnen jullie samen weer verder. Een normaal verschijnsel dus. Daarnaast willen kindjes vaker een slokje tussendoor met dit warmere weer. Je kunt niet teveel geven van moedermelk: ze zal uitspugen of poepen wat ze niet kan gebruiken. Gebruik je een goede dubbelzijdig elektrische kolf? Succes!
Hoi dank je wel voor je reactie. Ik kolf met medela swing maxi, een professionele kolf was voor mij niet betaalbaar en ik red me goed met deze. Ze drinkt inmiddels weer minder, max 170 per fles, 5x. Om 23:00 maken we haar wakker (advies van t CB) maar is ze zooo moe dat het hangen en wurgen is om de fles leeg te krijgen. Vaak drinkt ze uiteindelijk in drie kwartier maar 80cc. Ze heeft denk ik twee lange slaapperiodes, waarvan 1 vanaf 20:00. Zouden we ervoor kunnen kiezen om haar te laten slapen en dan maar voeden als ze midden in de nacht komt? Als we om 23:00 voeden komt ze tussen 06:00-07:00 voor de ochtend voeding. Ze laat zich goed horen als ze honger heeft en wij kunnen dan gewoon gaan slapen om 22:00. Een voeding als ze echt honger heeft gaat n stuk sneller en ik vind het geen probleem om die in de nacht te geven. Alvast bedankt voor je reactie, Groetjes Suzanne
Waarom adviseert CB haar te wekken om 23 uur? Ik zou haar gewoon volgen. Je kolf is prima! Wanneer je denkt dat je net dat beetje meer stimulatie nodig hebt kun je na het kolven nog even met de hand stimuleren.
Nou omdat ze er dan aan blijft wennen om midden in de nacht voeding te krijgen. Nakolven met de hand doe ik sowieso inderdaad om te voorkomen dat ik harde plekken krijg. Gisteren begonnen met werken, hoop dat mn productie nog n tijdje op gang blijft. Groetjes Suzanne
Het is heel normaal dat kindjes op deze leeftijd nog voor een nachtvoeding komen. Vaak zie je dat kindjes iets minder vragen in de nacht, en dan weer wat vaker willen. Dit heeft onder andere te maken met groei, ontwikkeling, en het moment dat ze een andere daginvulling gaan krijgen (mama weer aan het werk bijvoorbeeld). Ik zou gewoon je kindje volgen, zeker wanneer jij er geen probleem mee hebt. Het willen veranderen van ritme mondt vaak uit in frustratie omdat het of niet lukt of je kindje juist vaker gaat komen. Geniet gewoon lekker van je meisje, ze doet het goed op jouw melk! Ook 's nachts!
Hoi, ik geef haar nu wanneer ze komt, ze slaapt dan om 20:30 (voeding rond 20:00) en komt tussen 05:00-07:00. Ze is dan niet suf oid dus ik neem aan dat t geen kwaad kan voor haar om zo lang zonder voeding te doen? Ik geef vijf voedingen per dag allemaal op verzoek (maar er zit nooit langer tussen dan 4 uur). Groetjes Suzanne