Hoi, mijn dochter is van 1 september, dus ongeveer 4,5 maand. Ze krijgt 5 flessen van 180/6. Sinds zondag zijn we aan het proberen om 4 flessen te geven, 3 van 180/6 en de laatste 210/7. En een fruithapje. Overdag lukt dit goed, maar de 1e nacht (laatste fles kwart over 9) kwam ze om half 5, en gisteren (laatste fles 22 uur) kwam ze om half 6, dat heb ik gerekt tot 7 uur en nu de fles gegeven. Maar als ik mijn dochter om 4 uur 's middags de fles geef slaapt ze niet (heel raar) doe ik dit om 7 uur dan slaapt ze super goed en moeten we haar wakker maken om half 10 / 10 uur 's avonds voor de laatste fles. Maar zou ze nog niet toe zijn aan 4 flessen omdat ze nu niet meer slaapt tot 7/8 uur ? Kan ik beter teruggaan naar 5 flessen en dan de laatste steeds eerder gaan geven zodat de laatste uiteindelijk rond 9 uur is? Maar hoe pak ik dit dan aan? Want dan is de eenerlaatste fles om 18 uur (ongeveer) en dan slapen, moet ik haar dan om 21 uur al wakker maken voor de fles? Ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken? Of nog doorgaan met dit te proberen (dus 4 flessen) en gewoon rekken, ook overdag dan. Want om 4 uur 's middags de fles geven lukt niet, dan is ze wakker en lastig tot 9 uur. Ze drinkt de flesjes overdag niet uit en slapend uit, heel raar. Ik had dit schema van het cb: tussen 7 en 8 fles tussen 10 en 11 fruit tussen 12 en 13 fles tussen 16 e 17 fles tussen 20 en 21 fles. En dan redt ze het niet van 21 tot 7 uur. Snap je mijn probleem? Wat adviseer jij? Ze weegt trouwens 7100 en is 62,5 cm lang.
Kinderen kunnen zelf heel goed aangeven of ze al aan minder flessen toe zijn. Dat ze bij schema verandering uit hun ritme zijn is ook wel logisch. Hun structuur wat ze dagelijks hebben wordt doorbroken. daar moeten ze aan wennen en dat kost tijd. Je kan ervoor kiezen om de laatste fles langzaam af te gaan bouwen. Minder aanbieden en steeds wat eerder. Ilja
Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken want nu is het van een hele fles naar niets. Ik gaf de laatste fles altijd om 22.30 uur. En de fles daarvoor om 19.00 uur. Nu werd ze wel altijd standaard om half 5 wakker en is ze erg vervelend, net of ze nog wel moe is of dat ze al honger heeft. Ik kan dan de fles wel rond half 7 gaan geven want die fles moet natuurlijk ook eerder of niet? Of hoe moet ik dat gaan doen? Alle flessen gaan verschuiven? En dan de laatste fles van 22.30 steeds een half uur (of kwartier) eerder? Want de fles van 19.00 uur moet dan naar 17.00 uur? Of zie ik dit verkeerd? Eerst was het nl. zo dat als ik de fles om 1500 uur geef word ze om half 5 vervelend wakker en is het jengelen tot 1900 uur. Nu ik 4 flessen geef gaat het overdag wel beter, ze krijgt dan om half 5/5 uur de fles en moet ik haar om 22 uur wakker maken. Maar als ik wil afbouwen hoe gaat dit dan? De laatste 2 flessen moet ik verschuiven? Zucht...of doe ik nu zo moeilijk?
Je moet inderdaad niet te moeilijk doen. De fles van 19.00 kan je gewoon zo laten. De laatste fles die ga je dus steeds iets (tijd een beetje mee spelen) naar voren schuiven. Omdat die twee flessen korter op elkaar komen kan je dus ook steeds minder aanbieden. Totdat je die laatste fles laat vervallen. Vervolgens geef je uiteindelijk de laatste fles dus voor het naar bed gaan. Rond de klok van 19.00. Is de fles van half elf er helemaal af kan je er ook nog voor kiezen om dan in de fles voor het naar bed gaan wat nutrix te doen. Dat maakt de voeding een soort papvoeding. Dus zijn ze meestal verzadigder. Smorgens hoef je echt niet de fles eerder te gaan geven. Het is maar net waar je ze aan went. Ilja
Ok dank je wel. Dus dan zou ze gewoon moeten slapen tot 7 uur/8 uur als ik dit langzaam naar voren schuif die fles. Dan hoop ik wel dat ze tussen 3 en 7 uur goed slaapt. Want normaal is dit dus best wel een moeilijk punt. Vanaf half 5 is het dan huilen. Daarom vond ik dit schema zo fijn dat je om 5 uur die eenerlaatste fles geeft en dan sliep ze tot wij haar wakker maakten (meestal 10 uur) doen we trouwens pas sinds het weekend. Eerst sliep ze ook goed tussen 3 en 7 uur maar sinds 1 maand niet meer. Als ze dan op is huilt ze ook. Misschien is dit wel een sprongetje.
Ik ga nu weer 5 flessen doen en dan de laatste langzaam afbouwen. Maar hoe kan ik dit dan het beste doen, ik geef hem nu om 22.30 en dan steeds een half uur eerder en dit dan een paar dagen doen en als het goed gaat weer een half uur eerder? En als ze dan ook weer eerder wakker wordt? Gewoon rekken tot die tijd ? En als ik nu 5 x 180/6 geef en het fruithapje is dit dan te veel? Ik wou het fruithapje pas geven als ik op 4 flessen zit en ik ben daar dus toen mee begonnen, maar omdat ik nu weer terug ben naar 5 weet ik niet of het anders te veel is (niet dat ze zoveel fruit eet, ze moet nog wennen en de helft komt er weer uit). Maar ze zit qua gewicht een beetje boven het gemiddelde. Wat kan ik dan het beste doen? (ze heeft nu 3 dagen fruit gehad, niet veel maar toch).
Hoe die laatste fles af te bouwen hen ik al hierboven omschreven. Fruit is als extra dus dat mag je best blijven aanbieden. Ilja