Hallo, Ons zoontje is 3 en grote broer van een jongetje van 9 mnd. Hij is verbaal heel sterk, heeft enorm veel energie en een duidelijke eigen wil. Hij gaat 2 dagen naar een KDV, daar komt hij goed mee, maar hoort wel bij het groepje wat veel lawaai maakt en de boel op stelten zet. Over het algemeen zit hij goed in zijn vel, hij luistert matig en trekt zich weinig aan van straf. Ik ben altijd verbaast hoe weinig hij onder de indruk is als ik boos ben of hem straf. Als ik de afgelopen weken evalueer is hij weer erg vooruit gegaan in zijn kunnen, hebben we heel veel gezellige en grappige momentjes mee gemaakt. Heeft hij zich keurig gedragen als we bijvoorbeeld op bezoek waren. Maar tussendoor heeft hij wel meerdere keren per dag streken. Denk aan weglopen, dingen achter de bank of het bed gooien. Dingen op de grond gooien. Zijn broertje pijn doen. Hij kan mij volledig negeren. Echt dramatische buien heeft hij dan weer niet, zoals op de grond liggen te stampen. Hij gaat gewoon zijn eigen gang. Ik weet niet goed wat het negatieve gedrag hem oplevert en ik vraag mij af tot waar het normaal peuter gedrag is. Grenzen verkennen en opzoeken en waar het die grens een beetje over gaat en het toch wel probleem gedrag is. Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop. Moniek
Denk dat alle kindjes wel een beetje stout zijn. Moet alleen niet de spuigaten uitlopen natuurlijk. Net zo als broertje pijn doen... Dat kan natuurlijk echt niet. Ook weglopen (buiten) kan heel gevaarlijk zijn! Is die onder de indruk van de hoek.? Dan zou die daar van mij gelijk in moeten als die "te" stout is of na een waarschuwing niet luistert. Zo niet dan zou het lievelingsspeelgoed inleveren zijn totdat die laat zien wel te kunnen luisteren. Het kan een fase zijn. Maar die zou ik zo snel mogelijk de kop in drukken.
Bij onze dochter heb ik ook altijd het idee dat straf ( op de gang) geen indruk maakt, maar daarna doet ze wel wat ik vraag