Hallo meiden, Ik ben door mijn angststoornis even helemaal klaar met mezelf. Buiten de zwangerschap gaat het goed maar tijdens gaat het minder. Op de pop poli al geweest. Ze zeggen dat ik het goed doe maar de angst gedachten maken me moe. Ondanks de medicijnen. Elke keer gebeurt er wel iets wat ik moeilijk vind. Gisteren zat ik de kat te aaien en vervolgens met dezelfde hand in mijn neus te peuteren. Ik maakte een wondje in mijn neus. Ben nu doodsbang voor toxoplasmose. Ik was 1000x per dag mijn handen en ik eet alleen gekookte groenten, geschild fruit en ik maak alles 1000x schoon. Tot het irritante af. Ik kan mezelf wel voor me kop slaan dat ik zomaar in mijn neus ga zitten na het aaien vd kat. En ook nog een wondje maak. Ik word gek bij het idee dat ik misschien mijn kindje in gevaar breng door mijn stomheid. Het klinkt volslagen idioot maar door de hormonen kan ik blijkbaar niet meer nadenken ofzo. Ben zo bang dat hij nu iets krijgt door mijn schuld. Ik weet eigenlijk niet wat ik wil met dit topic. Zwangerschap is mooi en ik ben heel dankbaar voor dit geschenk. En na mijn zwangerschap knap ik weer op. Dat was de vorige keer ook. Maar nu zit ik erdoorheen. Misschien zoek ik wel herkenning. Meer mensen hier last van? Groetjes
Ik herken het zooooo van mijn eerste zwangerschap! Tussen de 30 en 37 wkn bereikte alles een dieptepunt en heb ik meermalen met tel in mn hand gestaan in te smeken me te laten opnemen omdat ik het niet meer trok. Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad. Hielp soms goed maar lukte niet altijd om het geleerde toe te passen. Is je medicatie wel goed afgestemd? Want daar zou t toch een stuk beter mee moeten gaan. Ik had een psychiater, psycholoog en een ambulant begeleider die ik altijd kon bellen als het "mis dreigde te gaan". Veel sterkte, eind bijna in zicht! Eerste weken met baby heb ik er ook nog last van gehad maar daarna Gelukkig steeds meer weer mezelf.
Ik ben ook erg angstig geweest vanwege verschillende bloedingen, harde buiken etc. Kon mezelf ook zo bang maken; miskraam, vroeggeboorte, handicap. Maakte ook alles 100x schoon, las alles wat er te lezen is over al die onderwerpen dus ik herken het wel. Ik ben er nooit verder mee gegaan, heb wel veel gesprekken met de verloskundige gehad. Nu merk ik dat sinds ik de 24 weken ben gepasseerd ik veel rustiger en minder angstig ben. Ik heb het een heel stuk kunnen loslaten. Soms ben ik nog wel bang maar het blijft binnen de perken en is snel weer over. Je doet er al alles aan dus je bent super goed bezig! En btw, de kans op taxoplasmose is zooooo klein en grote kans dat je immuun bent omdat je denk je kat al langer hebt... Ik ben ook immuuun en heb niet eens een kat 😊.
Dank jullie wel. Wat fijn dat ik niet de enige ben. Maar natuurlijk ook heel vervelend voor jullie! Ik heb er ook geregeld contact over met de vk, de psychiater en gyn. Het is zo lastig om je over sommige dingen heen te zetten. Dan loop ik helemaal vast. De eindstreep is in zicht. Zo fijn dat jullie het begrijpen
Je kan je trouwens laten testen of je immuun bent voor taxoplasmose, ik zag namelijk dat je al eerdere topics hebt geopend over angst voor taxoplasmose. Aan de ene kant kan het een grote geruststelling zijn want de kans is namelijk vrij groot dat je immuun bent en dan kan je dat van je lijstje schrappen als je anti stoffen hebt. Als je geen anti stoffen hebt weet je gelijk dat je het niet hebt en dat je het nooit hebt gehad maar dus ook niet snel zal krijgen. Ik moest me laten testen op o.a taxoplasmose omdat ik op een kinderdagverblijf werk....
Bedankt voor de tip! Ik heb dinsdag weer controle en ga het dan vragen. Hoe lang duurt het voordat je de uitslag krijgt?
Ik werd getest op vijfde ziekte, waterpokken, cmv en taxoplasmose en de uitslag duurde een kleine week... Ik had het bij de ha gevraagt vanwege de vijfde ziekte die heerste op mijn werk en die stelde voor ook op die andere dingen te laten testen.... Was overal immuun voor 👍
Ik had het mijn eerste zwangerschap ook. Nu gaat het wel iets beter dan toen. Maar het is nu de laatste weken toch best moeilijk. Hoe gaat het bij jou met deze zwangerschap?