Hoi allemaal, Mijn dochter van vier jaar heeft sinds dinsdagnacht last van haar oortje. Woensdag met de huisarts gebeld, doktersassistente adviseerde 3 dagen af te wachten en paracetamol te gebruiken. Vandaag toch maar naar dokter gegaan i.v.m. weekend en koorts. Dochter heeft inderdaad oorontsteking, maar ook bronchitis, longen blijken vol te zitten. Daarom toch (vloeibare) antibiotica voorgeschreven. Nu is het probleem dat ze dit zo vies vindt dat ze het niet door wil slikken, met spuitje gegeven, gevecht, eindigde ten slotte er mee dat ze alles weer uitgekotst heeft, dus netto resultaat vandaag nul... Wie heeft er tips voor ons voor morgen, Groetjes, Damar
Tip van mijn apotheek: 1 ml pure ranja optrekken met het spuitje, dan de hoeveelheid antibiotica(niet schudden of mengen! dan werkt het trucje niet meer). De eerste keer vond ze het vreselijk, maar had bij de tweede keer al door dat het niet vies meer smaakte, heb er de hele kuur geen moeite meer mee gehad! Uiteraard wel goed de tandjes poetsen!!
Mijn dochter moest vorige week ook antibiotica en hier was de vloeibare variant er niet vanwege leveringsproblemen ofzo.. Dus we kregen gewoon pillen. Vrij grote capsules. Zag de bui al hangen, maar het viel reuze mee ! Ik mocht ze weken in water een paar minuten dan worden de capsules zacht en dan in een lepel appelmoes/ vla/ yoghurt zo in een keer wegslikken. Niets vieze smaak. De eerste keer moest ze een keer goed slikken, maar tegen het einde van de week hoefde we ze niet eens meer te weken en nam ze ze zo met wat appelmoes.. Misschien is dat nog een idee?
Hier paar weken geleden ook antibiotica. Op deze leeftijd kun je ze gelukkig uitleggen hoe en wat. Wij hadden afgesproken eerst de antibiotica en dan een lepel chocoladevla erachteraan. Dan is de smaak ook meteen weg. Als ze echt expres uitspuugt zou ik duidelijk vertellen dat dat echt niet mag, dat.je snapt dat het vies is maar dat ze hier beter van wordt etc. Na een paar keer zijn ze eraan gewend en gaat het probleemloos, zo was het hier in ieder geval.
Pure ranja smaakt echt 10X erger dan AB, hier zouden ze dat juist helemaal uitspugen Ot: ik zou met haar rustig praten, een 4jarige kan heel goed begrijpen dat ze medicijnen nodig heeft. En erken dat het vies smaakt, als zij het zo ervaart. Het is vies, maar het moet nou eenmaal, en zij is geen baby meer die je moet lopen foppen. Geef haar de regie hoe ze het wil innemen, uiteindelijk is ze het snelste vanaf als ze het van een lepel afhaalt en meteen doorslikt.
@adi, het gaat echt om overgeven, niet om uitspugen. De hele avondmaaltijd lag er gisteren ook uit. Het gaat mij erom om de kokhalsreflex te voorkomen. We denken na over de ranja of de appelmoesvariant. Ze is wel een fan van ranja, die kan haar niet onverdund genoeg zijn @kris. De pillen houden wij in ons achterhood, dat is plan B...
Uitleggen dat het moet om weer beter te worden. Ik neem aan dat de pijn aan haar oor toch heus voldoende motivatie gaat vormen om het toch in te nemen. Ze kan dan na de AB iets krijgen om de smaak uit haar mond te krijgen: wat drinken, een koekje, een snoepje: net even naar gelang het moment van de dag en wat je zelf zoal geeft aan extra's Als ze van innemen zo'n drama maakt, is de kans groot dat het kokhalsen daarvan komt. Je kunt haar uitleggen dat hoe rustiger ze blijft, hoe beter het zal gaan.
Hier was het ook drama. E kreeg ook last van buikpijn van de ab dat helpt ook niet. Ik heb gezegd dat als hij het niet neemt we terug naar de dokter moesten voor iets anders. Dat was genoeg terwijl hij de dokter helemaal niet erg vindt.
Nou het is gelukt! Heb haar op mans schoot gezet. Toen de mm pure siroop opgezogen, de oplossing erbij, voor de zekerheid nog wat siroop erbij, wat chocola in de aanslag voor de vieze nasmaak. Voor de tv voor de geestelijke verdoving. Heb het wel wat meer achterin gespoten, omdat je daar de smaak minder proeft schijnt. En ze heeft het doorgeslikt zonder misselijk te worden. Vanmorgen was de koorts trouwens wat gezakt. Misschien gisteren toch wat binnengekregen. Is meteen weer een heel ander kind...
Maar ga je dat zo de hele kuur doen? Die AB is vanzelf toch al mierzoet? Ik denk echt dat zij spuugt omdat ze zo'n drama maakt bij het innemen, beseft ze wel genoeg waarom ze het moet drinken? Heeft ze het uitleg begrepen? Onze kinderen zouden ook kwaad worden als iemand ze een goedje in een spuit wil opdringen. Waarom laat je het haar niet gewoon van een lepel afhappen? Met uitleg wat de gevolgen zijn voor haar gezondheid bij het wel of niet innemen. Waarom moet zij denken dat medicijnen naar snoep horen te smaken?
Fijn dat het gelukt is. Mijn dochter is qua eten/drinken/medicijnen ook echt niet voor rede vatbaar, praten met haar zou niet helpen. Wel werd het na een aantal keren makkelijker. Ze vond het ook niet zo erg meer om in te nemen. Voor een deel zal dit gewenning zijn geweest, maar vooral omdat ze zich beter voelde en dus weer makkelijker at. Hopelijk gaat het bij jullie de komende dagen ook goed!
Ons ukje had ook eerste keer roze AB overgeven bij alles wat ik probeerde huisarts gebeld en heb gewoon andere gekregen (witte) die verdraagt hij wel
Hier mocht het wel, maar het verschilt misschien per soort antibiotica ( Met melkproducten... hier adviseerde de apotheek nl. vla maar omdat ze dat niet zo lekker vind hebben wij appelmoes gebruikt )
@adi Het is maar een driedaagse kuur. Ze heeft 1 keer eerder een antibioticakuur gehad, maar bleek allergisch voor amoxicilline. Nu heeft ze azitromycine (zithromax) gekregen (aanbevolen als tweede keus).Ze begrijpt wel dat ze het in moet nemen, gisteravond vroeg ze of het erg was dat ze het de eerste keer had uitgespuugd. Ik heb gezegd dat ik dat maandag aan de dokter ga vragen. Temperatuur vandaag gedaald tot normaal, dus hopelijk morgen weer gewoon naar school @Evvie, eten en vooral drinken staat onderaan haar prioriteitenlijstje, en worden slechts onder zachte dwang gedaan... Ze heeft nu wel ontdekt dat medicijnen mischien wel interessant maar echt niet lekker zijn, ook niet de "lekkere" sinaspril kauwtabletten waarvan ik las dat sommige kinderen er een heel doosje van opeten...
@Damar; dat over het eten is herkenbaar. Wat mijn dochter niet lust, eet ze gewoon niet. Een hongergevoel kent ze volgens mij ook niet. Eten is niet echt belangrijk. En daarom werken de meeste tips om haar meer te laten eten of in dit geval over medicatie ook niet. Sinaspril krijg ik er ook niet in, als het nodig is pak ik gewoon de zetpillen erbij. Beterschap en hopelijk is ze snel weer helemaal de oude!