Een uur per voeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door lima, 10 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lima

lima Actief lid

10 jan 2007
    173
    0
    0
    Hallo,

Ik geef mijn zoontje (nu 7 weken oud) vanaf het begin borstvoeding. Hij doet een uur over 1 voeding. Dit vind ik toch wel erg lang en vraag me af of ik hier iets aan kan doen. Soms zuigt hij wel gewoon echt een uur lang, maar soms valt hij ook in een diepe slaap en krijg ik hem niet wakker. Dan wordt hij uit zichzelf 10 minuten later wakker en wil dan weer drinken. Je begrijpt dat een voeding dan helemaal lang duurt!
    Hij groeit goed volgens het consultatiebureau en heb verder ook niks te klagen. Ik heb zelf al wat geprobeerd met borsten en houdingen afwisselen en met en zonder tepelhoedje, maar dit helpt niks.
    Nog een andere vraag:
    Ik gebruik bijna altijd een tepelhoedje. Soms doe ik dit een dag niet en dan krijg ik meteen weer last van mijn tepels. Kloven zie ik niet echt, maar zo voelt het wel. Ik gebruik ook Bepanthen om kloven te voorkomen, maar dit helpt ook niet.

Ik hoop dat je wat tips voor me hebt!
    Alvast bedankt,

Groetjes Lima.

p.s. hij komt om de 3 uur, 's nachts slaapt hij wel door.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Lima,

Ik kan me voorstellen dat de voedingen je gaan opbreken wanneer ze steeds 1 uur of langer duren.

Wanneer ik je mail zo lees dan komt direct in me op: aanleggen verbeteren.
    Dat baseer ik met name op twee dingen.
    Als eerste, jou melding dat je voeding een uur duurt. Dat heeft vaak te maken met niet effectief drinken. Niet effectief in jou geval betekent waarschijnlijk niet optimaal aanhappen.

Gezien zijn groei en de tijden waarop hij komt krijgt hij wel voeding maar het kan veel efficienter.
    Wanneer een kindje goed aanhapt kan hij met 10-20 minuten klaar zijn.

De andere reden waarom ik aan het aanleggen denk is dat je eigenlijk vanaf het begin al kwakkelt met aanleggen (wel/geen tepelhoedje, wel/geen pijn). Pijn met aanleggen betekent vrijwel altijd niet perfect aanhappen.

Maar goed hoe dan wel! Dan kom ik direct bij de beperking van de mail.
    Ik post na dit bericht wat punten waar je op kunt letten. (Heb ik eeder geschreven maar daar kan ik nu niet bij)Kkijk of je daar zelf al wat mee kan. Lukt dat niet dan raad ik je aan een deskundige bij jou in de buurt te vragen samen het aanleggen eens grondig door te lopen. Vaak is het iets
    heel kleins, maar wanneer dat is opgelost geeft dat heel veel plezier.

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel hem door de bovenlip te strelen met je tepel
    Als refelx zal hij gaan zoeken en zijn mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Thomas naar de borst. Laat eerst zijn kin contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat hij een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen wanneer hij niet te hongerig is.

Wanneer hij beter hapt dan zal de voeding efficenter verlopen. Hij zal eerder klaar zijn en niet steeds in slaap vallen.

Hopelijk kan je hier wat mee,

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina