Hoi, Ik heb een vraag; ons zoontje van 13 maanden loopt nog niet los, maar wel langs tafel, bank etc. Hij gaat ook nog niet uit zichzelf staan en lopen aan de hand alleen als je met 2 handen vasthoudt. Hij is duidelijk nog niet toe aan het 'echte werk' en dat maakt ons niks uit, komt vanzelf wel. Maar nu merken we wel op dat zijn rechtervoetje vaak scheef staat als hij tegen de bank of tafel staat. Hij staat dan zeg maar op de binnenkant van zijn voet, óf het voetje staat naar buiten gedraaid. Zelf heb ik het idee dat dit niks bijzonders is en dat het gewoon een sta-houding is. Hij kan het voetje immers ook recht zetten. Hij staat gewoon vaak zo, maar het is niet dat hij niet anders kan. Mijn vriend maakt zich toch zorgen hierom. Dus mijn vraag: herkennen jullie dit, dat een kind soms een voetje of beentje beetje scheef neerzet (nog voordat het loopt dus)? En verandert het als een kind eenmaal gaat lopen? bedankt,
Ik herken het wel; mijn dochtertje snapte lange tijd helemaal niks van haar benen! Ze ontwikkelde zich wel, maar zette haar voeten raar neer en was gewoon onhandig. Toen ze eenmaal ging lopen met 15 maanden werd dat snel beter. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken, maar hou het wel in de gaten. Zodat je er op tijd bij bent mocht er wél wat zijn. En je kunt het eventueel eens aankaarten op het cb, zodat ze er naar kunnen kijken?
Toen mijn dochtertje begon met staan stonden haar voetjes dan weer naar binnen dan weer naar buiten, toen ze zelf ging lopen liep ze nog met een voetje meer naar binnentoe waardoor ze er weleens over struikelde nu gaat het alweer stukken beter en staat het voetje steeds beter. soms loopt ze zelfs op haar tenen hahaha. Heb het ook op het CB nagevraagd maar tot het 5de levensjaar zullen de voetjes wisselen dan weer naar buiten dan weer naar binnen ze zijn gewoon bezig met ontwikkelen zou je kindje op zijn/haar 5de nou nog met de voetjes raar staan dan gaan ze pas aktie ondernemen eerder niet.
Geen zorgen over maken, ik vond deze link en dat heeft mij gelijk gerust gesteld. D.O.C. Orthopaedics - Kindervoeten
is normaal. ze moeten ook hun evenwicht nog vinden en zetten dan automatisch hun voeten/benen anders. mijn dochtertje liep als charly chapman met beide voetjes naar buiten gedraaid. na een paar maanden los lopen, loopt ze gewoon.