Bij onze dochter hebben we de volledige uren kraamzorg afgenomen. Vaak rond de middag had ze al weinig meer te doen. Nu ben ik ruim 25 weken zwanger van ons 2de kindje en zit er over te denken om nu 3 uur per dag af te nemen. Maar ik twijfel, stel dat het na de bevalling tegen valt en we toch de volledige uren willen afnemen, kun je dat dan nog aanpassen? Stel we vragen nu toch volledige uren aan, maar achteraf hebben we toch maar 3 uur per dag afgenomen, moet je dan toch over de volledige uren eigen bijdrage betalen? (helaas zijn wij niet aanvullend verzekerd en is de eigen bijdrage voor eigen rekening. Vertel, wat zijn jullie ervaringen met uren kraamzorg bij een tweede kindje? Wat raden jullie aan?
Ik had bij de eerste ook volledige zorg bij de tweede en derde drie uurtjes, En persoonlijk waren die mij al te veel Ik temperatuur zelf, was niet uitgescheurd oid waardoor ze me van onder moesten bekijken, wassen en in bad gebeurd bij ons in de avond, Huishouden doen ze niet, kinderen vermaken niet, en ze wist bij de derde niet meer wat te doen dat ze me maar ging uitleggen hoe je een luier voor moet doen ?? Oke ze moeten de douche en wc's doen ivm infectie gevaar en ze moeten de baby controleren, mijn baarmoederstand en mijn algehele gesteldheid, prima, maar ik stuur ze na een uurtje fijn weer naar huis als er bij de bevalling geen complicaties optreden
ik denk dat 3 uur genoeg is, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik ben zwanger van de eerste, maar heb gelezen dat sinds dit jaar een wettelijke eigen bijdage van 4,20 verplicht is. dus dat betaal je per uur.. dus heel veel meer uur wil ik zelf ook niet af gaan nemen.. er is altijd wel iemand bij me in de buurt qua familie
Ik heb het bij de eerste wcht nodig gehad en ga nu bij nummer 2 ook weer de volledige aantal uren nemen. Ik heb een chronische ziekte, waardoor ik de eerste week na de bevalling weinig tot niets kan!
Die eigen bijdrage bestaat al langer dan dit jaar hoor Ik zou voor volledige uren gaan, minderen kan altijd nog maar meer aanvragen is vaak lastig. Ze is er ook voor je oudste kindje, die kan zij vermaken en verzorgen zodat jij kan slapen enz.
De wettelijke eigen bijdrage is inderdaad al langer, maar er zijn verzekeringen (cz familiepakket bijv) die ook deze vergoeden. Had ik bij ons eerste kindje. Had net verzekering gewijzigd toen ik er achter kwam dat ik onverwachts zwanger was van nr 2. Nu moet ik deze wel zelf betalen. Vind het zonde als ik die uren achteraf voor niks betaal, daarom twijfel ik of ik die extra uren aan moet vragen. Het klopt dat Na de bevalling meer aanvragen vaak lastig is. Wel is mijn man de eerste paar weken na de bevalling thuis, dus daarom nijg ik naar 3 uur per dag. Meer ervaringen en adviezen zijn altijd welkom!
Wij hebben bij alle 3 de volledige uren genomen,ik kreeg ook de eigen bijdrage vergoed,maar ben wel van mening dat die uren niet nodig waren. Ik heb bij alle 3 een ks gehad en ik had wel ml en fam die kon helpen en hier deed ze niks aan de zorg voor onze andere kinderen,alleen voor mama en baby. Dus tempen,wond bekijken en de wc en de was maar vooral heeeeeel veel kletsen! . Als ik ooit nog eens een kindje krijg dan sla ik de kraamzorg helemaal denk over...
Ik bij mijn tweede flinke complicaties na de bevalling en het herstelde duurde dan ook lang. Ik had een hele drukke dreumes en mijn man ging na een weekje alweer op zakenreis. Ik was blij met alle hulp die ik kon krijgen.
Ik heb bij alle kids alle uren genomen die ik kreeg. Bij de 4de was dat volgens mij zelfs 60 uur. Het is mij alle keren goed bevallen. Tijdens de kraamdagen gaat manlief vaak nog een paar uur per dag werken. En is de week erna dan zo veel mogelijk thuis. Als je nog een kind rond hebt lopen is het gewoon fijn als je 's middags kunt gaan rusten en er op je andere kind gelet wordt. Ik heb geen familie in de buurt wonen die wat kunnen doen, dus moet het echt van de kraamverzorgende hebben. Ik heb alle keren een fijne hulp gehad. Ze deden mijn hele huishouden hoor. De was, eten koken etc. En er was ook altijd tijd voor de andere kinderen. Een van de dames bleef zelfs een keertje wat langer (in haar eigen tijd) want ze had een van de kinderen beloofd om nog even te ballen samen. Een ander maakte aan het eind van de kraamweek nog de strijk af. Ze had alle bedden verschoond ('zo dan heb jij daar de eerste week geen omkijken meer naar') En die boel wilde ze nog even wegstrijken. Mijn man zei nog dat het tijd voor haar was. Hij kreeg als antwoord: 'Als jij mij beloofd dat jij deze boel strijkt voor je vrouw dan ga ik weg'. Tja toen bleef het stil, manlief heeft nog nooit gestreken En daarom bleef ze om het af te maken. Bij de laatste (nummer 6) vond de kraamverzorgende het eigenlijk best jammer dat ze er geen stagiaire bij had. Want meestal probeert ze in de kraamweek ook iets leuks te doen met de broertjes of zusjes. Koekjes bakken ofzo, maar daar was ze nu niet aan toe gekomen. Als jij denkt dat je aan 3 uurtjes per dag genoeg hebt moet je dat doen, maar ik denk dat je het beste volledige zorg kunt aanvragen. Want als je nu aangeeft dat je maar korte zorg wil, houden ze daar met de planning rekening mee en krijg je een hulp die bijv. 2 gezinnen op 1 dag doet. En of je dan makkelijk meer hulp kunt aanvragen als je meer nodig blijkt te hebben weet ik niet. Minderen kan volgens mij altijd wel.
Ik had bij de oudste 9 uurtjes totaal (3 dagen 3uurtjes) Bij de jongste had ik 15 uurtjes (5 dagen 3 uurtjes) Bij de volgende zal het weer die 9 uurtjes gaan worden vind ik genoeg
Of 3 uur per dag voldoende is, is helemaal afhankelijk van hoe je bevalling is gegaan en of je mantelzorg hebt. Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie en uiteraard moeten wij een planning maken voor het personeel. Elke maand bekijken we hoeveel uren kraamzorg er gegeven moeten worden en hoeveel personeel we daarvoor nodig hebben. Natuurlijk komt het vaak voor dat de 1 helemaal geen kraamzorg nodig heeft ( bevallen met 26 weken bijv.) en de ander extra zorg nodig heeft ivm keizersnede, maar dat houdt elkaar redelijk in evenwicht. Om die reden kunnen we het niet zomaar vrij laten aan de client om op het moment zelf te bepalen hoeveel uren kraamzorg ze wil. Bij ons kun je dus niet zomaar zeggen dat je toch maar 3 uur wil, of toch 49 uur ipv 24. Belangrijk om dat dus eerst goed na te vragen bij je inschrijving! Ik heb zelf allevier de keren volledige kraamzorg gehad en vond het heeeeeerlijk! Nu had ik natuurlijk ook wel de allerleukste collega aan mijn bed
Ik heb bij allebei volledige kraamzorg gehad. Bij de eerste omdat wij dat niet meer dan normaal vonden en ik bi kreeg en bij de 2de omdat ik al last van mn bekken had voordat de kraamzorg geregeld was. Deze keer ook weer volledig aangevraagd omdat ik weer bi heb en minder mantelzorg binnen handbereik. Ik zou even bij de kraamzorg organisatie navragen wat handig is als je twijfeld.
Bedankt voor jullie reacties! Ga inderdaad even een mailtje sturen naar de kraamzorgorganisatie wat ik nu het beste kan doen. Als het zo'n vlotte bevalling wordt zoals bij onze dochter dan zou ik voor 3 uurtjes kiezen maar helaas heb je geen garanties he
Lastig, maar ik denk dat je het best kunt aangeven dat je het hele 'pakket' neemt maar dat de kans groot is dat je niet de volledige uren ook echt af gaat nemen, het lijkt me dat het voor het kraambureau handiger is om iemand 'over' te hebben dan te kort. Ik zou bij een tweede zeker weer de totale uren afnemen, ik had geen moeilijke bevalling, maar wel bloedarmoede, en mijn man kan geen vrij nemen (ja... maar dat kost ons een fortuin, eigen bedrijf), ik vond alle hulp enorm fijn. Ook dat ik nog een teruggefloten werd om het rustiger aan te doen zelf. Liefs,
Beide keren volledige kraamzorg gehad en erg blij mee. Manlief werkte die dagen tot 3 uur en dan ging zij daarna weg en kon hij gaan koken. Het waren leuke meiden dus ik vond t wel gezellig. 1 Dag hadden we een dame die echt sacherinig was dn aangaf dat ze eigenlijk niet bij ons wilde komen omdat ze last had van haar arm en niks met onze zoon van 13 maand kon doen. Die mocht van ons lekker wegblijven, daarna kregen we een topper!
Hier een paar weken terug de intake gehad en ik heb recht op 69 uur kraamzorg. Heb echter gezegd dat ik gewoon de normale aantal uren wil hebben (is dat 48 ofzo?) Ze hebben er wel bij gezet dat als er toch weer complicaties blijken te zijn dat ze bij kunnen indiceren tot de 69 uur.
Ik zit in twijfel of ik überhaupt wel kraamzorg wil, is me totaal niet bevallen de vorige keer en achteraf moest ik nog een flink bedrag zelf betalen. Mijn vriend zal bij de volgende ook de eerste week thuisblijven dus daar heb ik veel meer aan dan een vreemde in m'n huis.
Ik had bij dochter volledig kraamzorg en ga dat nu weer doen. Moet er niet aan denken het grootste gedeelte van de dag er alleen voor te staan als ik me net zo voel als de vorige keer. Toen kon ik echt niks.