Hee meiden. Normaal gesproken snap ik die paniek berichten over eten niet zo goed. Maar nu het volgende. Wij houden op de borrelplank wel van een goede droge worst of een lekkere fuet. Ik eet dit dus ook gewoon af en toe maar nu lees ik er op internet ineens wisselende verhalen over. Wat denken/vinden jullie?
Het is gedroogd rauw vlees. Wel gefermenteerd maar rauw. Ik eet het nu niet. Ik vind het zelf een kleine moeite om 9 maanden wat te laten staan maar anderen denken daar weer anders over. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
Hw Het gaat er niet om dat ik het een moeite vind om iets te laten staan hoor. Wil gewoon graag weten of het onzin is of not done.
Ik eet het niet uit voorzorg omdat er verschillende meningen over zijn en ik het risico niet wil nemen.
Ik heb altijd begrepen dat er in die worst zoveel zout is gestopt dat leven voor schadelijke micro-organismen niet mogelijk is. Bovendien is het voor mij als ik zwanger ben wel een grote moeite om die dingen te laten staan. Ik heb cravings naar zoute worst en gerookte zalm dan ook niet kunnen weerstaan. Ik droomde er zelfs van. Ik at het dus wel en het heeft me twee prachtige kerngezonde kinderen opgeleverd.
Doordat de worst idd niet verhit wordt kan er theoretisch gezien toxoplasmose in zitten, het valt dus onder de rauwe vleeswaren. Persoonlijk heb ik salami en cervelaat uit de supermarkt ( broodbeleg) en de worsten van Stegeman gewoon gegeten. De echte fuet en gedroogde worsten uit Spanje etc heb ik laten staan voor de zekerheid.
Ik eet heel af en toe en denk aan 1x in de 1,5 maand ofzo een boterham of broodje met snijworst of cervelaat. De andere droge worsten laat ik toch voor de zekerheid links liggen terwijl ik er heel erg verzot op ben. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik er trouwens wat minder goed opgelet, maar nu lees ik toch teveel wisselende dingen hierover.
Droogworst wordt afgeraden tijdens je zwangerschap dus waarom het risico lopen? Ik zou het lekker laten staan en iets anders pakken.
Nou ik ben mega erg verslaafd aan rauwe zalm. Heb er ook veel over gedroomd en dacht er dagen over na. Kreeg gewoon ontwennings verschijnselen. Toch heb ik het niet gedaan. Ik wil geen enkel risico nemen! Je moet er gewoon de discipline voor hebben. Daarbij iemand die rookt kan ook niet zeggen ja maar ik ben verslaafd. Het is misschien bij jou goed afgelopen gelukkig maar het kan wel voor vroeg of doodgeboorte zorgen. Het is maar net wat je belangrijker vind
De reden dat er verschillende meningen over zijn is dat het nog niet zo heel lang op de "verboden" lijst staat. Bij de oudste (2012 dus) was het nog geen probleem. Bij de 2e (2014) was het niet ok maar mocht het wel als het ingevroren was geweest. Bij mijn laaste zwangerschap was het helemaal not done. Tenzij je het toch verhit zoals bijv op een pizza. Verder zijn de meningen over het prima te eten ipv zoutgehalte en daardoor onschadelijk verdeeld,zeker aangezien ze in het buitenland vaak veel minder streng zijn op het al dan nuttigen van voedingsmiddelen. Hier heb ik niet veel rauwe droge worst gegeten tijdens de zwangerschappen. Op af en toe was cervelaat of salami na.
Ik at het ook alleen in goede restaurants en niet voorverpakt van de supermarkt hoor. Maargoed. Iedereen heeft er altijd een mening over.
Hou even jn je achterhoofd dat ze in het ziekenhuis gewoon cervelaat en salami ‘serveren’ op brood op de zwangeren en kraam afdeling . Als het zo gevaarlijk zou zijn voor zwangeren zou dat ook niet gebeuren
Ik hield aan, wanneer het voorverpakt was, en maanden houdbaar, ik dit mocht eten. Dus de koster worst en salami bijv. Verse fuet, zoals de ah heeft, at ik niet.
In mijn tijd mocht het, mits hij goed gedroogd was. Door het zout en drogen hebben bacterieen niet veel kans (2011).. Nou vind ik verse droge worsten lekkerder, maar die heb ik die periode niet gehad..
Thanks voor jullie reacties. Ik heb een paar stukjes droge worst gegeten. Doe het immers echt niet elke dag. Niet eens elke week.
Jeetje dit wist ik dus echt niet! Dit is mijn 4e zwangerschap maar nog niet eerder gehoord... net alsof dan de voorlichting anders wordt omdat ze denken dat je het weet. En zelf natuurlijk gaat dat net zo. Ik heb geen problemen met dingen laten staan en had het graag geweten. Gisteren nog heerlijke fuet gegeten. Baal ervan! Ik dacht dat het door zouten etc. Gewoon mocht.