Dromen en uitleg

Discussion in 'De lounge' started by niva, Dec 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Ik ben een fanatieke dromer..zowel overdag als 's nachts :)

Dit topic gaat vooral over de dromen van 's nachts.
    Persoonlijk vind ik het leuk om dromen te analyseren, op zoek te gaan naar een uitleg of betekenis. Op zoek te gaan naar een boodschap of er lering uit te trekken..wat kan ik hier mee, wat wil deze droom me vertellen.

Het leek mij dus leuk dat je in dit topic je droom verteld (noem vooral de details die je nog weet) zodat anderen hier op kunnen reageren en je misschien iets kán met je droom.

2. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Oh leuk dit! Ik vind dromen ook super interessant en heb weleens een dromendagboek bijgehouden.

N.a.v. de marathon uitzending van afgelopen zaterdag van Mooi! Weer de Leeuw, droomde dat ik op mijn oude school in de banken zat en met Paul de Leeuw zat te praten. Heel maf, maar als ik op mijn oude school ben in mijn droom, geeft dat meestal aan dat ik wat ga leren/ een leerfase in mijn leven afsluit. Maar wat Paul de Leeuw daar dan deed :rolleyes:

Een andere bizarre droom van een jaar terug. Een vriend van mij had nogal wat gezondheidsklachten. Hij nam die niet zo serieus en zat niet goed in zijn vel, dus merkte ik dat het slecht ging met hem. Hij zocht telkens de confrontatie met mij op, op allerlei vlakken en ik was dat spuugzat. In de zomer was ik jarig en ik hoorde helemaal niets van hem die dag. Ik was het toen zo spuugzat dat ik vertikte om hem te bellen. Na dit voorval droomde ik dus dat ik mijn voicemail afluisterde en dat die vriend van mij huilend om hulp smeekte. Ik werd toen ook wakker met een heel naar gevoel. Een paar dagen later belde zijn moeder met de mededeling dat die vriend van mij een week in coma had gelegen. Ook tijdens mijn verjaardag. Ik was daar enorm van geschrokken. Mijn droom had me eigenlijk al verteld dat het niet goed zat en na die droom wist ik dus ook zeker dat er iets was. Ik vraag me af of die maat van mij onbewust via mijn droom om hulp heeft gevraagd of iets. Heel bizar.

3. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    Ik zal dus zelf ook meteen de spits afbijten..

Ik heb eergister een hele nare nachtmerrie gehad. Ik heb váak nachtmerries en meestal gaan deze over reuzachtige insecten. Dit keer niet, en ik heb eigenlijk géén idee wat ik met deze droom aan moet..Ideeen/analyses/tips zijn dus welkom.

Ik droomde dat ik met mijn dochtertje wandelde. Zij in de buggy, ik erachter. We liepen een heuvel af naar beneden en aan het eind van het wandelpad stond een wit met glazen gebouw (droom vaak ook over glazen gebouwen) We hadden geen keus en gingen naar binnen. Daar stonden we inn een hele grote hoge ontvangsthal-koepel, met allemaal lagen. (drie verdiepingen-balkonnen')
    We volgden een gangetje en aan de zijkanten van het gangetje waren allemaal ramen, dóór die ramen heen zagen we allemaal kindjes liggen. peuters/ dreumessen/peuters en baby's. Deze kindjes lagen aan de beademing, maar waren al 'dood'
    Er werden proeven met de kindjes gedaan. Euhm..'chemische'proeven zeg maar. Een kindje had bijvoorbeeld een staart, andere kindjes hadden 4 armen of verwrongen gezichten. Echt héél akelig. Sommige kindjes dreven in een soort aquarium.
    Mijn dochtertje (16 maanden) zag dit ook natuurlijk.
    We waren opgesloten in dat gebouw, en omdat ik niet wilde dat mijn dochtertje er trauma's aan over zou houden of bang zou worden, probeerde ik het positief te benaderen: "kijk daar zijn ook allemaal kindjes, leuk he? " <- op die manier.
    Ondertussen knapte mijn hart van binnen en huilde ik in mijn hoofd. paniek, angst.
    Aan het einde van de hal was een kamertje waar mensen/schimmen bezig waren met een kindje die op een grote chirurgentafel lag.
    Het was me wél duidelijk dat dit een geheim iets was.
    Ik liep de hal weer door terug naar de '' ontvangstruimte' Daar zweefden allerlei zieltjes van kindjes die daar lagen. De zieltjes/ geesten waren boos. Het waren een soort demons geworden.
    Een van die kindjes-geesten kwam op me af 'vliegen'bleef vlak voor mijn gezicht hangen, deed haar mond open welke veranderde in een grote duivelse 'bek' en probeerde zo mijn 'leven'uit me te zuigen..
    Ondertussen bleef ik praten tegen mijn dochtertje "klijk eens anar buiten, zie je die bloemetjes daar? Mooi he? "in de hoop dat ze niks zou meekrijgen van wat er allemala gebeurde..

toen schrok ik wakker..huilend.

Ik vind hett zo'[ n verschrikkelijk vreselijk nare droom.

Ik kom zelf niet verder dan een aantal kernbegrippen:
    huis staat vaak voor je zelf/ je lichaam
    glazen huis = dan dus een breekbare 'zelf '?
    Het afleiden van mijn dochter spreekt voor zich denk ik

Misschien ben ik bang dat haar iets overkomt..maar dat vind ik te makkelijk, de droom had zoveel méér te vertellen..

wie helpt?

4. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    Je laatste droom is inderdaad echt heel bizar. Ik geloof er ecth vol overtuiging in dat we op een 'ander level'contact kunnen hebben met andere mensen, dus wie weet heeft hij je echt aangesproken inderdaad in je droom. beangstigend, maar tegelijkertijd ook heel bijzonder lijkt mij. Heb je hem over die droom verteld?

(effe off topic..ik hoop voor je dat het nu goedmet hem en jullie vriendschap gaat)

5. pauly

pauly Bekend lid

Nov 9, 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben ook een hele erge dromer...droom ook de stomste dingen. Meestal weet ik het nog wel maar kan nu even op niets komen :(

6. melloncollie

@ niva: jahoor het gaat inmiddels een stuk beter met hem en de vriendschap. Komt er op neer dat hij geen alcohol meer mag. 1 druppel en hij is dood. Best heavy; hij had dat jaar ook veel meegemaakt dus ik begreep hem wel maar ik kon niet om gaan met zijn gedrag. Nu sta ik wat steviger in mijn schoenen en kan ik ook beter zeggen dat ie moet kappen met vervelend doen als dat het geval is. Maar gek genoeg trok hij altijd heel erg naar mij toe, ook toen hij zo vaak ruzie met mij zocht en mijn manier van doen en laten zo 'fout' vond. Hij heeft zeg maar niet zo heel veel thuis en ook geen partner. Dus ja het zou me niet verbazen als hij daarom naar mij toe zou komen, in die droom. Want direct laat ie nooit zoveel merken; is heel gesloten en al maar ik weet niet, o de 1 of andere manier heb ik altijd wel gemerkt dat ie niet goed in zijn vel zit.

Dromen zijn vaak angstaanjagender dan ze lijken...zoals jouw droom. Creepy hoor. Maar er worden natuurlijk veel symbolen gebruikt en daar kan je enigzins doorheen prikken. Waarom wordt er op zo'n heftige manier je iets duidelijk gemaakt? Misschien begrijp je de boodschap niet helemaal. Je zegt ook dat je vaak over glazen gebouwen droomt. Blijkbaar heb je iets nog niet helemaal begrepen. Probeer eens met behulp van (online) droomwoordenboeken te bekijken wat een glazen gebouw voor jouw symboliseert. Die droomwoordenboeken geven je een beetje een idee, maar geen 1 ding symboliseert voor iedereen hetzelfde in een droom. Die school bij mij bijv. betekent een nieuwe levensfase of eentje afsluiten. Maar bij een ander kan een school weer iets heel anders betekenen.
    Je kan ook kijken, als je dat eenmaal weet, op welk deel van je dagelijks leven het betrekking kan hebben.

Zomaar even een gooi: je kindje kan ook voor het kind in jou staan....

Zo doe ik dat altijd met mijn dromen, misschien werkt het voor jou ook!

Enge droom van pas geleden: droomde dat mijn tante voor de zoveelste keer een nieuwe vorm van kanker bleek te hebben; haar gezin was in tranen. Ze zou niet lang meer te leven hebben. Ik hoop natuurlijk niet dat deze droom een voorspellende waarde heeft. Het kan ook te maken hebben met haar broer die onlangs is overleden aan dezelfde ziekte.
    Heb ook eenmaal gedroomd over mijn overleden oma en volgens mij ging het wel goed met haar nu ! :)

7. pauly

pauly Bekend lid

Nov 9, 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
  8. melloncollie

Ja dat is een leuke site!

Een literatuur suggestie: Helder gezien, met gesloten ogen van Ronald Pino. Daar staan veel praktijkvoorbeelden in (R. Pino is psychotherapeut), van zowel hemzelf als clienten. Zijn dochter is namelijk op een dag verdwenen en omgekomen en hij verteld over hoe hij dit te weten kreeg via zijn droom; dat zij dood was. In dit boek wordt ook goed duidelijk dat een symbool niet statisch is en voor iedereen weer iets anders betekent.
    Achterin ook een lijstje met algemene droomsymbolen. Het boek heeft een christelijk tint en dat zie je dus ook terug in de verklaring van die droomsymbolen.

9. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    Ja alleen het nadeel van die online dromenwoordenboeken vind ik inderdaad dat het zo'n voorgekouwd iets is en je vaak erg moeilijk linken kan vinden..dus het gebouw had gangen, was van glas en bezat een grote ontvangsthal in de vorm van een koepel.
    Al die dingen bij elkaar vormen het geheel...Als ik op bijvoorbeeld die tip van Pauly kijk, zie ik drie opties bij gebouwen: oude geboeuwen, een klein huis, of een nieuwbouwhuis met gazon ervoor ...<- tja..daar zit dus niks bruikbaars tussen.
    Zo loop ik online vaak vast, vandaar dat het me leuk leek om hier 'persoonlijker'op dromen in te gaan.

Je droom over kanker kan overigens ook betekenen dat je iets dwars zit mbt je tante..In mijn dromen waren/zijn kanker vaak een symbool voor iets wat iik weg wil hebben..heel voor de hand liggend, maar in mijn geval klopt het vaak wél.

Dat verhaal van je vriend kan ik me erg goed in vinden. Zoals ik in mijn droom heel 'eng'over die zielen droomde..geloof ik in werkelijkheid ook wel in 'zielen'en dat die op meerdere manieren contact kunnen maken dan alleen via praten of mimiek..dus misschien is de ziel van je vriend wel echt even bij je komen shoppen om aan te geven dat ie je nodig had en dat je dus niet juist afstand zou moeten nemen..
    Cool toch?

Ik ben het met je eens dat dromen vaak enger lijken/ voelen dand at de bedoeling is..Ik denk zelf wél hoe enger je droom, hoe belangrijker/ hoe hoger de prioriteit om er iets mee te doen.

Je tip over dat mijn dochter ook t kind in mezelf zou kunnen zijn vind ik een goeie..daar ga ik eens even mee verder rommelen.

10. melloncollie

Ja hoe belangrijker je droom, hoe meer geweld er wordt gebruikt om de boodschap je duidelijk te maken ;)

Ik ben ook niet zo van de droomwoordenboeken, maar ze helpen me soms een eindje op weg. Die boekentip is heel nuttig, daarin leer je echt naar je eigen dromen te kijken en te ontdekken wat ze zeggen.

Het zou kunnen hoor....maar mijn tante heeft al voor de 3e keer de ziekte en mijn oom is eraan gestorven en nog 2 andere tantes hebben het/hebben het gehad. Dus ik denk meer dat dit direct is ipv symbolisch....ik weet nog niet zo wat ik er mee moet.

Maar ja het zou goed kunnen dat hij ff langs kwam shoppen haha. Sindsdien laat ik hem ook niet meer zo los....al had ik wel een poos zoiets van ik laat het contact maar doodbloeden...maar dat doe ik nu niet meer.

11. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    Is er verder niemand die dromen boeiend vinden en hier mee wil schrijven?

12. pauly

pauly Bekend lid

Nov 9, 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    ik had laatst gedroomd dat mijn zoontje ineens zijn hele mondje vol tanden had....ik ben er onbewust toch mee bezig met het feit dat hij er nog maar 7 heeft ahahha. Waar kan een mens wel allemaal niet over dromen? Ook droomde ik dat ik collega's op bezoek had en ik snap nog steeds niet waarom zij langs moesten komen....vaag! Overigens waren het wel leuke collega's...vriendelijk enzo

13. Germpie85

Germpie85 Niet meer actief

Pff.. Vannacht om 5 uur schrok ik wakker.
    Had een heftige droom, dacht toen nog.. Dit moet ik onthouden... Vind dat altijd interessant!

Maar ik kan me weinig voor de geest halen.
    Mensen, namen en gezicht bedoel ik dan.

Wat ik nog wel weet.. Ik was op de vlucht, werd achterna gezeten, moest heel hard rennen, probeerde aan te bellen bij mensen, wilde dat ze me binnen zouden laten.. Was echt bang vermoord te worden.....

:(

14. niva

niva Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    2,300
    0
    0
    he bah alina, da's naar wakker worden inderdaad :s

15. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ik word heel vaak huilend wakker.. :( (niet keihard maar met tranen in mijn ogen)..

dan droom ik meestal dat ik dood ben en dan zie ik hoeveel verdriet mensen hebben, en dat ik echt een lange lijdensweg heb naar mijn dood toe.. of ik zie de mensen waar ik het meest van hou sterven :( heel vaag...

16. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Ik heb sinds m'n kindertijd al heel erg vaak dezelfde droom gehad... dan droom ik dat ik op school ben en dat in de gangen allemaal leerlingen staan maar dat ik over hen kan vliegen... heb er eigenlijk nog nooit de betekenis van gezocht en dat terwijl ik die droom al zeker 15 jaar heb.

Heb ook al een paar keer gedroomd of beter gezegd een nachtmerrie gehad waarin mijn man sterft in een auto-ongeluk. :(

17. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Dit is een droom van heeeeel lang geleden (ik was een jaar of 5, 6), die ik ook al heel lang probeer te verklaren, maar wat nog steeds niet goed genoeg lukt :( Ben benieuwd of jullie er iets van kunnen maken:

Ik was samen met mijn moeder en broer bij mijn opa en oma (de ouders van mijn moeder). Die woonden in een flat.
    Het was oorlog in Nederland (weet niet met wie of waarom, hoor; het was gewoon oorlog), en iedereen was heel erg bang.
    In het trappenhuis van de flat van opa en oma zat een man die aanbood mensen te doden, zodat ze niet door ' de vijand' vermoord zouden worden. Het was een heel enge man; veel littekens en zo, en hij gebruikte een mes, dat dus inmiddels droop van het bloed.
    Mijn opa, oma en moeder vonden het een goed idee, en we gingen dus in de rij staan. De hele tijd bleef ik maar roepen en smeken dat het GEEN goed idee was, en dat we weg moesten gaan, maar ze luisterden niet. Toen we aan de beurt waren, moest ik als eerste. Ik was zooooo bang!

En toen werd ik wakker. Afschuwelijke droom, zeker als je nagaat hoe jong ik toen nog was... Ik vermoed dat dit alles te maken heeft met de scheiding van mijn ouders die toen net speelde, maar kan er toch niet echt een goede verklaring aan geven... Help?

Share This Page