Hematoom 1 cm?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Female, 9 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female

    Female Niet meer actief

    Ik ha ma 1x en di 1 x een beetje licht rozig verlies (tijdens ontlasting).
    Ik maakte me na de MK in dec. toch wat ongerust dus mocht eerder komen voor een echo.

    Ik ben net terug en het hartje klopt! (zó opgelucht). Ben 7.1 zwanger en het is nu 1.04 cm.
    Eigenlijk perfect op schema dus.

    Het beetje bloed komt van een klein hematoom/ bloeduitstorting dat hij op de echo zag.
    Het hematoom is 1 cm groot.
    Ik hoefde me geen zorgen te maken, ik zou daarvan nog wat bloed kunnen verliezen maar had grote kans dat het vanzelf zou oplossen.

    Maar op internet lees ik dat veel mensen ook (platte) rust moeten houden etc? Daar heeft mijn gyn niks over gezegd?

    Heeft iemand dit ook gehad, een klein hematoom? En wat waren je ervaringen?

    Groetjes Female
     
  2. Female

    Female Niet meer actief

    Is het zo onbekend wat ik heb...? :(
    Ik denk er al de hele dag aan. :(

    De gyn deed het echt overkomen alsof ik me nergens zorgen over moet maken, maar ik lees overal dat ze platte rust adviseren.
    Is dat mss alleen als het hematoom (heel) groot is? Of pas als je echt begint te bloeden? :(

    Zucht.... wat kun je je soms nu al zorgen maken over zo'n klein pruts zeg....
     
  3. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV

    He Female,

    Ik heb geen ervaring hiermee maar wil je toch even een hart onder de riem steken!
    Probeer uit te gaan van wat je gyn heeft gezegd, op internet lees je wel meer nare dingentjes die helemaal niet zo hoeven te zijn.
    Om je ongerustheid en onzekerheid weg te halen, zal ik als ik jou was gewoon ff je gyn of assistent bellen!

    Helemaal niet raar dat je je ongerust maakt, er groeit wel een nieuw leventje in je! ;)

    Proficiat met je zwangerschap!
     
  4. 1988

    1988 Niet meer actief

    hoi,

    er is ook een verloskundige in dit forum misschien moet je het daar even vragen dan kan ze gelijk antwoord geven !

    gefeliciteerd met je zwangerschap!

    groetjes
     
  5. Female

    Female Niet meer actief

    @ Aatje; dankjewel voor je lieve berichtje. Je hebt ook gelijk over intenet, het is handig en uitgebreid, maar soms ook gekmakend...

    @ 1988; goed idee, nooit aan gedacht, ga ik doen. Dankje!
     
  6. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Graag gedaan! Internet is heel handig, maar afentoe ook bangmakende onzin ;)

    Hopelijk kun je hier een vraag stellen aan de vk of bel je je eigen gyn, igg niet met je onzekerheid blijven zitten hoor!

    Succes!!
     
  7. Maybe01

    Maybe01 Actief lid

    30 aug 2010
    408
    0
    0
  8. Female

    Female Niet meer actief

    Heb het de vk gevraagd... ;)

    Herma; dankje voor de link, die had ik al gelezen, heb vanmiddag al een beetje de zoekfunctie hier gebruikt ;)

    Maar bijna alle verhalen gaan over óf een groot hematoom, óf hevig bloedverlies of een combi.

    En die van mij is heel klein en ik bloed niet......
     
  9. Huismus

    Huismus Fanatiek lid

    5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik had het ook, waarschijnlijk van de innesteling en kon dus met ongeveer 10 weken wat oud bloed verliezen. Dat was inderdaad zo, maar het stelde weinig voor.
    Je hoeft je echt geen zorgen te maken, als de gyn zegt dat het nergens voor nodig is. ;)

    Geniet van je zwangerschap!

    Liefs Huismus
     
  10. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hi, ik heb een groot hematoom gehad en mijn NLse gyn zei dat ik niet plat hoefde (het zou hoe dan ook mis gaan) terwijl mijn DL'se gyn zei: PLATLIGGEN dan blijft het misschien goed gaan. Maar goed, ik had een groot hematoom en vreselijke krampen en bloedingen.


    Het beleid van de meeste NLse gyn's is niet plat liggen. Jouw hematoom is idd niet al te groot. Mijn advies (maar ben geen gyn) is dan ook denk ik om rustig aan te doen, niet te zwaar tillen, niet te actief sporten maar wel normaal doorgaan. MAAR als je ook maar een beetje kramp en rood bloedverlies krijgt het WEL extra extra extra rustig aan te gaan doen EN plat te gaan.

    Succes meid!!
     
  11. Female

    Female Niet meer actief

    @ huismus; dankje voor je geruststellende berichtje.
    hoe groot was jouw hematoom?

    @ Maartje;
    Dit ben ik ik idd precies zo van plan, had het al bedacht...
    Ik heb trouwens gewoon een Belgische gyn, maar mss was hij niet bezorgd omdat het zo klein is en ik geen bloed/ kramp heb...

    Is het bij jou wel allemaal goedgekomen?
     
  12. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Hoi Female,

    Voel je je al wat beter vandaag en heb je antwoord op je vraag gekregen van de vk ??
     
  13. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ahaa, zie nu pas dat we een Belgje in ons midden hebben ;)
    Belgische gyn's staan er om bekend dat zij juist vaak wel plat liggen adviseren (dit in tegenstelling tot hun Nederlandse collega's) dus ga er idd maar vanuit dat je hematoom erg klein is.
    Ik weet niet meer hoe groot mijn hematoom was. Weet wel dat mn hematoom ruim 3/4 van de ruimte in mn BM in beslag nam, de vruchtzak had nam het resterende ruimte in. Maar hoeveel cm's dat is geweest?? Zou het over een kleine 2 week wel ff kunnen navragen want dan ben ik weer bij de gyn.

    Rood bloed en kramp maakt het idd gevaarlijk. Je loopt namelijk de kans dat het bloed de BM gaat irriteren en dat je daardoor krampen krijgt en dat het vruchtje dan met bloed en al je lichaam verlaat.
    Bij mij is het uiteindelijk goed gekomen, heb wel een maandje volledige bedrust gehad, maar dat had ik er dubbel en dwars voor over. De angst was vreselijk, maar het wonder in mijn buik doet het nog!! :D :D :D

    Bij krampen dus direct plat gaan liggen!! En dan heb ik het niet over krampen van alsof er een scheetje dwars zit ;) maar echt krampen waarmee je niet kunt lopen, zitten of je omdraaien. In dat soort gevallen: plat liggen!! Niet traplopen en niet opstaan om drinken te pakken maar dat door je man laten aangeven. En niet te veel dan drinken zodat je dan niet te vaak hoeft op te staan om naar de toilet te gaan ;) Dat was mijn werkwijze, met succes ;)
     
  14. Liiaatje

    Liiaatje Actief lid

    8 okt 2010
    214
    0
    0
    Hi,

    Ik ben ook bekend met het zelfde verhaal als jij.

    Ik heb ook last gehad van een hematoom, en erge bloedingen gehad. Vanaf week 9 tot week 13/14 en nog 1 bloeding in week 18. Bloedingen leken op een stromende kraan en heb zelfs 2x stolsels verloren.

    Ik heb elke week een echo gehad, na bloedingen, en ben goed geholpen. Maar bij mij hebben ze ook idd. niets over het platliggen verteld. Wel dat ik rustig aan moest doen en veel moest uitrusten. Het was een verschrikkelijke tijd, omdat de bloedingen behoorlijk erg waren, 2x in de week weer verse bloedverlies dat eindigde in bruin oud bloedverlies, maar week later begon het weer vers te bloeden. Zo bleef de cirkel maar rond gaan tot de laatste (week 13/14) die dikke stolsels er uit kwamen.

    En elke keer was er niks met de baby aan de hand, gelukkig!!
    die zat daar gewoon lekker te spelen en mama in de stress..

    Bij de laatste keer, in week 18, nog 1x bloeding gehad en gelijk spoed echo in het ziekenhuis. En daarop zagen we helemaal niks meer van een hematoom. Waarom het toen bloedde wisten we ook niet precies.

    Nu, moet je zien, ik heb nog 5 weekjes te gaan.. tot nu toe nergens meer last van gehad...

    Misschien heb je wat aan mijn ervaring/verhaal.

    Je moet gewoon lekker veel rusten en goed luisteren naar je lichaam... Maar je gaat en blijft zowieso elke keer weer schrikken als je volgende weer bloed gaat verliezen. En dat is echt vervelend en als ze je goed helpen en daar moet je gebruik van maken.. dan wordt je weer rustig. Dus gewoon aan de bel trekken, daarvoor zijn de verlokundigen. Ik had 1x in de ochtend gebeld, en ze was letterlijk binnen 5 min bij mij thuis en heeft in die middag nog een afspraak gemaakt voor een echo.

    Het gaat om jou en je kleine, en om jou gemoedrust.
    en bij mij was het echt zo na die echo was het weer een opluchting of het hartje horen... Beter er op tijd bij zijn.. ik heb in totaal wel al 8 a 9 echo's pver me hele zwangerschap gehad (incl. 20-weken en groeiecho)

    Veel sterkte er mee !! xx
     
  15. Female

    Female Niet meer actief

    @ Aartje; wat lief zeg dat je een berichtje post om te vragen hoe het gaat.
    Het gaat idd weer beter. VK hier heeft me ook gerustgesteld, ik voel me goed en heb ook helemaal geen rozeverlies meer.
    Ik denk dat het allemaal wel goed zal komen. Ik doe iig wel een beetje rustig aan, iig tot de volgende echo (7 april) ;)

    @ Maartje; Ja dankje ik ben wel benieuwd. Ik heb ook geen idee hoe groot je baarmoeder is (in het begin)

    Wat fijn dat bij jou alles goed is gekomen! En wat goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd en plat bent blijven liggen.

    Nogmaals dank voor je tips; ik weet wat me te doen staat mócht ik echt bloedverlies krijgen

    @ Liiaatje; jeetje zeg wat een verhaal. gelukkig is het goedgekomen en heb je goed naar je lichaam geluisterd.
    Wat zorg betreft kan ik hier echt altijd bellen 7/7, ik mag hier altijd meteen doorkomen voor een echo. Je mag ook altijd naar spoed gaan dan wordt je ook meteen geholpen. Heel fijn dus ;)
    Vooralsnog alles rustig nu...
    Geniet van je laatste weekjes! :)
     

Deel Deze Pagina