Mijn dochter van bijna 2 wordt sinds een paar dagen elke nacht wakker en wil dan niet meer slapen. Ze wil graag knuffelen en daarna wil ze niet meer terug in haar bedje. Als ik niet naar haar toe gaat blijft ze huilen en gillen en schreeuwen. Als ik wel met haar ga knuffelen en haar terug wil leggen dan lukt dat bijna niet. Iemand ervaring en wat is jullie advies hierin? Ik probeer er op te letten wat we die dag gedaan hebben en dat ze daardoor wakker wordt of is het iets wat er bij hoort op deze leeftijd?
Als je haar knuffelt, valt ze dan na een tijdje bij je in slaap of probeer je haar wakker weg te leggen? Heb je de vijf minuten methode al eens geprobeerd of is dat niet je ding? En is het elke nacht rond dezelfde tijd? Dan kun je haar iets daarvoor even wakker maken. Letten op teveel prikkels is inderdaad een goed idee, maar soms komt dit soort gespook ook zonder dat je een reden kunt vinden.
Ze valt niet bij me in slaap. Ik zeg tegen haar dat we even gaan knuffelen en dat ze daarna wel weer kan proberen te slapen. Zodra ik dat zeg is haar antwoord al direct: nee. Wat bedoel je met de 5 minuten methode?
Direct troosten werkt wel het beste, laten huilen raken ze alleen maar in paniek en kun je er van uit gan dat ze helemaal niet meer willen slapen. Gewoon net zo lang troosten als nodig is, maak het niet te spannend allemaal..dus geen licht aan of veel praten.
En als je nou eens niet zegt, maar haar gewoon bij je neemt tot ze rustig Is en dan haar dan weglegt zonder iets te zeggen, hooguit welterusten? Dan jaag je haar niet al bij voorbaat tegen je in het harnas. De vijf minuten methode wil zeggen troosten, weggaan voor hooguit vijf minuten, dan weer terug om te troosten, etc. De bedoeling is om de boodschap over te brengen dat je er voor haar bent, maar dat het nu bedtijd is.
Is ze echt wakker, kun je echt contact met haar maken of heb je t idee dat ze nog slaapt? Toen mijn dochtertje 2,5 was ook ineens elke nacht huilend overstuur wakker, kon haar heel moeilijk troosten leek gewoon niet wakker maar aan t dromen Na 2 nachten heb ik haar bij mij in bed gelegd (ik had mn relatie beëindigd een jaar daarvoor en had 2 persoons bed) en dan sliep ze rustig en als ze begin was ze zo weer rustig. Al met al heeft ze 3 maanden bij mij gelegen, lekker geborgen en veilig. Toen het dromen over was kostte het ook weinig moeite om weer in dr eigen bed te slapen. Ze is nu bijna 5 en echt een supermakkelijke slaper, af en toe wordt ze overstuur wakker maar dan is ze nog in diepe slaap ( is dan tissen 22.00-1.00) en moet ze plassen, ik zet dr dan al huilend en slaand op wc, ze plast even bij blijven en dan slaapt ze weer. Kleine van mn nicht en van een vriendin hebben precies hetzelfde gehad rond die leeftijd.
Jedine, ze is wel echt wakker. We doen het nu een beetje zoals Zohra zegt. Direct heen gaan, troosten en weinig zeggen. Ik zeg ook meer dat ze moet gaan liggen of zo. Het gaat iets beter, niet meer overstuur maar nog wel of elke nacht of om de nacht wakker. We zijn behoorlijk verwend met haar qua slapen waardoor dit even andere koek is.