Hoi dames, Wij zijn dus van plan om een nieuwbouwwoning te kopen. Ik had eerder al een topic geopend over de bouwdepot, maar ik heb nu een aller aller laatste vraag, dit keer over de bouwrente. Ik heb een hele goeie site gevonden met uitleg over de bouwrente. Maar ik wil graag zeker weten of ik het goed heb gegrepen of niet. Op deze site kunnen jullie alles lezen, http://www.homefinance.nl/hypotheek/faq/bouwrente.asp Maar mijn vraag gaat over het laatste gedeelte, namelijk het volgende; Op het moment dat u tijdens de bouw dubbele woonlasten heeft (van de oude en van de nieuwe woning), kunt u een bedrag meefinancieren in de hypotheek waaruit de rente tijdens de bouw wordt voldaan. Dit is een bouwrentedepot. Rente die u betaalt over dit extra stukje lening is weer niet fiscaal aftrekbaar. Klopt dit wat ik hieruit begrijp? Ik ga een rekenvoorbeeld laten zien. Waarde nieuwbouwwoning: 300.000 Bouwrente: 20.000 Wanneer we de bouwrente gaan meefinancieren komt het totale bedrag op 320.000 euro neer. Van die 20.000 euro krijgen we 1 malig een fiscale aftrek, bijvoorbeeld 8.000 euro. Tot zo ver... Maar dat bedrag van 20.000 euro hebben we van de bank geleend en is meegefinancieerd in onze hypotheek. Dus gaan we als het huis klaar is rente betalen over 320.000 euro. Maar we krijgen een gedeelte terug van de belasting (voorlopige teruggaaf). Dat gedeelte wat we terug krijgen van de belasting wordt niet over 320.000 euro berekend, maar over 300.000 euro. Omdat 20.000 euro bouwrente is, dus niet aftrekbaar van de belasting. Bedoelen ze dit met dat laatste gedeelte? Of heb ik het verkeerd begrepen? Hoop niet dat ik vervelend ben met mijn vraag, maar het is echt super belangrijk
Waarom schakel je geen hypotheek adviseur in? Hebben wij toen ook gedaan, wij hadden ook zoveel vragen.
Hey Natasja, Hebben we gedaan, we hebben er zelfs 4 gesproken. De een zegt betaal de bouwrente zelf is fiscaal beter en de ander zegt van niet, maakt helemaal niets uit! We weten het dus helemaal niet meer..
grr dat is irritant! De bouwrente gaat aardig oplopen naar het einde toe, als je dat zelf kan financieren zeg ik doe dat, maar dat zijn echt veel kosten hoor. Wij hebben alles mee laten financieren.
Jaa, dat is zeker irritant. Wij kunnen opzich de bouwrente zelf betalen. Dat is geen enkel probleem. Maar klopt het wat ik hierboven heb uitgelegd? Begrijp ik dat laatste gedeelte goed? Want als dat zo is, dan is het beter om de bouwrente zelf te betalen. Anders betaal je elke maand voor niks rente en je krijgt er niets van terug.
Bouwrente is idd neit aftrekbaar. Indien mogelijk dus gewoon meteen betalen. En anders klopt jouw rekenvoorbeeld idd
Helemaal eens met Lizab. Als je het zelf kan betalen, altijd doen! Vooral omdat het niet aftrekbaar is!
Ik dacht eigenlijk dat de hypotheek over bouwrente wel aftrekbaar was (de bouwrente zelf niet nee, maar als je die meefinanciert is de rente over dat deel van de hypotheek toch wel aftrekbaar?). Wat in de quote in je oorspronkelijke bericht bedoeld wordt, is echter niet de bouwrente, maar de zogenaamde overbruggingshypotheek. Dat is een extra lening die je kunt afsluiten als je een tijdlang zowel je oude hypotheek als je nieuwe moet betalen. De rente op die lening is dan blijkbaar niet aftrekbaar.