flesvoeding en tijden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door allstar, 1 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allstar

allstar Actief lid

29 mei 2012
    344
    6
    18
    hallo allemaal,

wij hebben een zoon van 3 weken,was 4000 gr bij de geboorte,

Laatst bij CB geweest en daar zeiden ze deze tijden aan te houden:
    7-10-13-16-19-23-7

En dan met 100 tot 130 cc fles voeding ... Nu komt hij soms niet om de 3 uur overdag . Ook soms pas na 4 uur ... Is het dan verstandig om hem toch dan die tijden te voeden? Snachts red hij het sowieso nog niet om door te slapen dus komt hij tegen 3 uur meestal nog... En soms is "ons schema" iets anders waardoor hij om 21.00 uur de fles krijgt en vervolgens hebben we hem laten slapen, komt hij om 03.00 uur ... of om 08.00 smorgens ipv -7.00

Is dat verstandig !?

wat denken jullie?

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

In het begin voedde ik ook op tijd, zeker de eerste maand. Daarna ging ik afwachten hoe lang ze sliep. Bijv. van 22.00 t/m 04.00 en zo ging het steeds langer, werd de fles wat zwaarder en gingen de tijden verschuiven van 3 naar 3,5 uur of zelfs 4 uur. Nu heeft ze een redelijk vast schema. Maar zoals met Pasen als ze dan een uurtje langer slaapt maak ik er geen probleem van. Als je maar geen flessen gaat "proppen". Kwestie van handigheid in vinden denk ik.

Vind het wel raar dat het CB aangeeft welke tijden jij als moeder moet aanhouden ;)

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon je eigen gevoel volgen en je kindje...
    Dan zit je altijd goed en laat die tijden maar lekker gaan ;)

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Gewoon lekker kijken en luisteren naar je kindje. Hemel zeg, dat cb vind dat hij maar moet slapen van 23 tot 7. :$. Ik heb fv op verzoek gegeven. Gekeken naar mijn meisje en gevoed wanneer ze honger had. En nachtvoeding op deze leeftijd is echt heel normaal. En niet altijd dezelfde tijd tussen de voedingen houden ook. Niet teveel naar deze tip van je cb luisteren, maar naar je kleine.

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik vind voor 3 weken van 23.00 tot 7.00 nogal wat! Dat redt Vajèn (2,5 maand) vaak niet eens!
    Lekker voeden wanneer hij het aangeeft!

6. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Inderdaad gewoon wanneer je zoontje er om vraagt hoor! Snap niet dat je een schema krijgt. Zo maken ze moeder toch alleen maar wanhopig als het schema niet vol te houden is?

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb altijd gewoon op verzoek gevoed. Bij de oudste met Bv, nu met de jongste met KV. Ik zou lekker zijn ritme volgen en hem vooral niet wakker gaan maken voor voedingen, tenzij je dag- en nachtritme wat om wilt draaien en hij zich daar gemakkelijk in laat sturen, ('s nachts om de 4 uur en overdag om de 3 uur is voor jezelf natuurlijk wat aangenamer ;)).

Maar ALS je wakker maakt voor voedingen/z'n schema, dan dat overdag doen en 's nachts lekker laten pitten als hij zelf doorslaapt! :)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb mijn kinderen altijd op schema gevoed (maar nooit laten huilen) en ik vond dat heel veel voordelen aan zitten. Bijvoorbeeld dat ze tussen 6-7 weken doorsliepen van 23:30-8:00 en tussen 3-4 maanden 12 uur per nacht (en altijd goed zijn blijven slapen). Dat ze altijd voorspelbaar waren in hun slaap en eetwensen. Dat ze nooit ziek waren, geen last van tandjes/kiezen

Standaard uitgangspunten:
    de dag ALTIJD op dezelfde tijd beginnen (ook in het weekend)
    's avonds weinig contact maken
    's nachts proberen geen contact te maken
    nachtvoedingen als extra zien

Eerste 3 maanden bv (met beetje kv) en daarna kv

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Jammer dat het cb een schema adviserrd. De flesvoedingsfabrikanten adviserrn tegenwoordig zelfs voeden op verzoek. Ik maak ook echt geen kindjes wakker. We slapen tot ze zelf wakker worden, ik blij, kind blij...

10. Behappy

Behappy Niet meer actief

Ik maak mijn. Dochter ook niet wakker ofzo maar er zit wel duidelijk een.schema in.
    Niet de ene dag om 8u en dan ineens om 10u.
    7-12:30-16:00 - 20:30 .
    De tijden zijn al weken lang het zelfde ik vind t niet alleen prettig voor ons maar helemaal voor onze dochter.
    Voor haar is echt rust en regelmaat zijn anders raakt ze in paniek.

Dus ik zou n beetje naar je kindje kijken hierin.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je je zoontje zelf laat komen voor de voedingen, wat doet hij dan?

Het is leuk dat iemand een schema bedenkt, maar het moet wel aansluiten op je kind!
    Ik zou zeggen, overdag max 4 uur ertussen laten en verder geven wanneer hij eten wil. En snachts lekker zelf laten komen.
    Tenzij hij dan echt te weinig voeding binnen zou krijgen (richtlijn 150 ml per kg lichaamsgewicht).

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar je denkt toch serieus niet dat ziek-zijn en last van tandjes hebben komt omdat een kind geen vast schema heeft? :(
    Dat ze nooit ziek zijn bij jullie en geen last van de tandjes hebben, is zeer waarschijnlijk juist omgekeerd de oorzaak dat ze zo gemakkelijk ook in een schema pasten en zo vroeg al doorsliepen. Niet andersom... :(

Zie je onderschrift trouwens: gefeliciteerd :)

13. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    De arts bij het CB hier gaf laatst aan dat je met FV gerust kon geven op verzoek. Kun je zien hoe verschillend die CB's zijn wat betreft advies. Hier hebben we op zich wel redelijk een schema met zoonlief.
    Ik maak mijn zoon niet wakker (alleen soms voor de laatste fles voor de nacht, maar is niet echt wakker maken. Ik wacht tot hij zelf een beetje wakker wordt en dan neem ik hem mee naar onder en ga ik rustig de luier verschonen en tegen de tijd dat flesje klaar is, is meneer wakker) maar ook hier is wel een schema te vinden..
    Merk wel dat rust en regelmaat hier ook heel fijn is voor zowel kind als ouders :) (ik doe ook telkens alles met dezelfde volgorde; wakker; spelen / luier verschonen / fles / slapen) Maar dit gaat inderdaad niet bij iedereen, inderdaad gewoon naar je kind kijken.
    Hier zitten we nu op (kan af en toe wat afwijken) 8 / 11.30 / 15 / 18.30-19.00 / 23.00-23.30 en 's nachts meestal net rond half 5, 5 uur.. overdag 5 voedingen en dan 's nachts nog eentje als hij dat aangeeft. Daar kan hij ook echt nog niet zonder merk ik, want hij drinkt het flesje meestal vrijwel helemaal leeg.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste heb ik ook op schema gevoed, maar ik merk dat mijn jongste dat niet prettig vind. Althans, hij wil om de drie uur een voeding en laat er snachts soms iets langer tussen. Omdat ik uiteindelijk wel naar de 4 uur tussen een voeding wil laat ik het hem maar regelen.

De dag altijd hetzelfde tijd laten beginnen is dus bij ons geen optie, maar die onderste 3 doe ik wel, maar deed dat met mijn oudste ook. Niet ieder kindje is gelijk, dus je kan ze ook niet gelijk behandelen...

En uhm nooit ziek lijkt mij onmogelijk, ieder kindje is ooit wel verkouden, 6e ziekte, waterpokken etc... En ook niet relevant aan dit onderwerp.

Deel Deze Pagina