Kan dit? (frituren)

Discussion in 'De lounge' started by Miranda81, Dec 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

Jun 22, 2012
    1,423
    125
    63
    Onze frituurpan heeft het begeven na 10 jaar trouwe dienst.

Omdat ik het altijd zo'n rotklus vind om een frituurpan schoon te maken, bedacht ik mij dat het toch ook in een pan op het vuur kan. Kan dat?

Ik heb een gietijzeren braadpan. Kun je daar bv zonnebloemolie indoen en dan patat e.d. bakken? Als de olie dan is afgekoeld kun je de olie weer in de flessen doen met een trechter. Braadpan afwassen en klaar is het weer. Of ben ik nu te optimistisch aan het denken?

Alvast bedankt voor de reacties.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja dat kan! Het enige lastige vind ik zelf om de olie op constante temperatuur te houden. Opwarmen is geen punt maar daarna is het echt spelen met vuur ;) om de olie niet te heet te laten worden maar ook niet teveel te laten afkoelen.

3. DNJ

DNJ Actief lid

Oct 21, 2012
    336
    0
    0
    NULL
    NULL
    De moeder van mijn ex deed dat wel altijd zo.. Maar voor al die moeite zou ik gewoon lekker een nieuwe frituurpan kopen voor 15 a 20 euro :) Vond het ook een stuk minder lekker en het duurt zooooo lang voor het heet is!

4. sprits

sprits Fanatiek lid

Feb 21, 2011
    3,917
    376
    83
    Kan gewoon hoor. Ik doe dat hier ook wel eens in zo'n zwarte braadpan.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,231
    6,693
    113
    Zo werd het 'vroeger' ook altijd gedaan. Het is alleen lastiger om de temperatuur in de gaten te houden.

6. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Wij doen dat altijd. En heb totaal geen problemen met op temp houden.
    Wel dat je de olie vaker moet verversen zoiezo als je kroketjes kaassoufle en die dingen bakt

7. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Je had daar vroeger speciale pannen voor die op het vuur konden met een gazen ding erin. Zo bakten wij vroeger ook patat.

Overigens kun je net zo goed ovenfriet nemen ;)

8. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Het lijkt me een verschrikkelijk zwaar karwei om die olie weer terug te doen in flessen met een trechter. Dan maak ik liever de frituurpan af en toe schoon.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat heet een frituurpan ;) :D . Zo'n elektrisch geval is een friteuse.

Die verkopen ze nog steeds bij de Blokker enzo. Wij frituurden daar thuis vroeger in.

10. Gism0w

Gism0w Bekend lid

Nov 15, 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Lijkt mij ook geen pretje. Werk van werk maken als je het aan mij vraagt. Als je de frituurpan schoon wilt maken kun je er ook water met een vaatwassertabletje indoen op net iets minder dan 100 graden even laten pruttelen en hij is weer schoon.

11. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Tips om hele makkelijk je frietpan schoon te krijgen:

om schoon te maken: leeg gooien > vullen met water tot de max streep > vaatwasblokje erin, en aanzetten. Weekt vanzelf los.

Om hem redelijk schoon te houden:
    Na elke frietuur beurt even als de pan nog heet is, een ei wit erin gooien. 30 sec erin, klontert alles samen, inclusief het vuil wat van je snacks af komt en je schept het er zo uit. ( dan gaat je frietvet een aantal keer langer mee)

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je vindt het vervelend om de frituurpan schoon te maken maar op deze manier moet het na elke frituurbeurt. Je moet sowieso oppassen dat het niet te heet wordt want dan is de kans groot dat het vlam vat. Mijn broer zit bij de brandweer en dat gebeurd echt heel regelmatig. Voor mij dus gewoon een friteuse.

13. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

Jul 10, 2012
    1,715
    0
    36
    De oplossing, ovenfrites en alles van mora aan snacks kan in de oven! Geen vieze frituurpan, pannen etc, gewoon in de oven op een vel bakpapier en voila. :D (Mora is mss wel iets duurder maar heb het er graag voor over dat ik geen troep heb :D)

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Goeie tip, wist ik eigenlijk niet. Ga ik ook weer eens kroketten halen :) Ik gebruik de ovenfriet van Aviko en daarnaast gril ik gewoon aardappelstukjes in de oven. Lekker met wat paprika en champignons.

15. Mama van Shaun

Mama van Shaun Fanatiek lid

Oct 17, 2011
    1,820
    0
    0
    Spijkcity
    Het is alleen giftig voor dieren die walm die daarvanaf komt

16. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    je heb toch tegenwoordig ook frituurpannen met uitneembare binnenpan volgens mij kunnen die zelfs in de vaatwasser, zou dat handiger vinden als een pan op het vuur.

17. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

He bah, die frituursmaak is juis zo lekker:p

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Of flink inspuiten met dasty!

Is ie ook zo schoon mee :D

Daarna wel met water goed afnemen anders heb je dasty frituurvet

19. yj81

yj81 Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,183
    8
    38
    Friesland
    Hier de airfryer!daar kunnen ook alle mora snacks en idd overnfrites in.Ik ind het zelf echt veel lekkerder.En t is nog veel gezonder ook!

20. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik gooi m'n frituurpan altijd weg als hij te vies is geworden.. :)

Share This Page