Rookmelders

Discussie in 'De lounge' gestart door Yeuu, 24 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Wij hebben een alarmsysteem inclusief rookmelders.
    Nu hingen er van de vorige bewoners ook op elke slaapkamer rookmelders.
    Vannacht was dus de batterij leeg, op de kamer van de oudste en dat ding piepte elke minuut. Iedereen sliep door ik werd langzaamaan gek! En heb hem er uiteindelijk zonder iemand wakker te maken vanaf gekregen en de batterij eruit gesloopt. Want om middenin de nacht in de vrieskou op zoek te gaan naar een schroevendraaier, zag ik niet zitten.

En nu dacht ik, toen ik toch wakker lag, wie heeft er in elke kamer van huis een rookmelder?

2. Madeliefste

Madeliefste Actief lid

20 feb 2020
    178
    188
    43
    Dat die batterijen altijd ‘s nachts leeg moeten gaan hè...

Wij hebben in iedere kamere een rookmelder, sommige kamers meerderen. En ook twee koolmonoxidemelders.

3. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Ik heb op elke verdieping een rookmelder. Die zijn onderling gekoppeld, zodat alle melders afgaan als er ergens rook/brand is

Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Wij hebben een koolmonoxide melder op de overloop bij de ketel hangen. Verder op alle verdiepingen een rookmelder.

5. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij hadden ze, inclusief koolmonoxide melder. Moet zeggen dat sinds de batterijen vervangen moesten worden we nog maar 2 werkende melders hebben (boven en beneden 1).. Staat wel op de planning om te regelen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Wij hebben in elke slaapkamer 1, op de gang boven. In de bijkeuken en normaal gesproken in de kamer/keuken ook, maar die batterij is leeg.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.791
    9.309
    113
    Gelderland
    Wij hebben er nu nog twee maar kopen tzt bij. We hebben rookmelders van Nest en die zijn super duur :p dus om die reden zijn we gestart met twee melders.

Ze hangen nu wel op logische plekken. Eentje hangt in de wasruimte en de andere hangt in het trappengat op de boven verdieping. Het is ook een nachtlampje als je snachts naar het toilet moet, ideaal! Hij gaat een paar sec aan als je langsloopt.
    Ik wil er nog eentje in de garage/bijkeuken, net voor de slaapkamers van de jongens en in de keuken.
    Ook wil ik nog een keer een vluchtladder aanschaffen en deze in de slaapkamer leggen.

Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Op elke etage een rookmelder, die van de overloop zit in de tocht, die gaat het meeste af. Koolmonoxidemelder bij de ketel.

Zijn niet gekoppeld, zal daar eens op zoeken

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij hebben er 1 in elke ruimte behalve wc en badkamer. Dat raden ze namelijk af.

Elk jaar in november vervang ik van allemaal de batterijen en test ik ze.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Op elke verdieping in de gang/overloop en twee op zolder. CO2 melder bij de ketel.

11. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Hier ook in elke ruimte 1 behalve de badkamer en toilet

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben ze in alle slaapkamers, woonkamer, en op de twee overlopen.

13. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Voor de veiligheid zou ik ze ook wel op alle slaapkamers willen, maar ik vind zelf dat knipperende lampje zo irritant. Heb ik altijd op hotelkamers.

We hebben er nu 3 hangen in huis. Woonkamer, overloop boven en zolder. Er moeten er nog wat bij. In de bijkeuken en garage ook vind ik.
    Ik heb wel bewust voor niet koppelbare gekozen. Die dingen maken zóveel lawaai. Dat hoor je door het hele huis. Of je moet heeeel royaal wonen.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 3; hal, overloop, zolder. Die van de hal en overloop zijn geschakeld en gaan dus samen af als 1 getriggerd wordt. Die op de zolder is een losse.

De gekoppelde zijn 1 keer afgegaan voor niks, precies toen wij een weekend weg waren. De buren lagen 2 nachten wakker als ik hun moet geloven, maar niemand die even ons heeft gebeld ofzo he, dus het viel kennelijk wel mee. Ze hebben gewoon ons nummer en een vriendin om de hoek heeft een sleutel, dus als ze even hadden gebeld, had die vriendin ze uit kunnen zetten (was echt een kwestie van 1 druk op de knop). Verder ook 1x afgegaan toen iets flink was verbrand in de keuken, oeps ;)

Ze maken echt een énorme herrie, in iedere kamer lijkt me dat niet nodig.

15. AvdY

AvdY Niet meer actief

Ja, eindelijk na de geboorte van mijn zoon hebben we ze gekocht en ook nog binnen twee weken opgehangen ;)
    We hebben er 6, een voor elke slaapkamer, de woonkamer, overloop en overloop op zolder (bij de droger).

16. rums

rums Niet meer actief

Wij hebben elke ruimte een rookmelder. Maar we hebben ze niet meer gekoppeld. Want we hebben meerdere keren gehad dat ze afgingen, in de nacht...

Koolmonoxide melders hebben we niet omdat verhalen daar zo wisselend in zijn.
    Moet ik mij nog in verdiepen.
    Als iemand tips heeft..

17. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Bij de bijscholing van BHV, het brandgedeelte heeft onze docent de koolmonoxide meter van fire angel aangeraden. Ik heb die bij Bol.com besteld. Met lithium batterij.... die gaat 10 jaar mee.

rums vindt dit leuk.
  18. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij hebben een rookmelder en koolmonoxidemelder op allebei de verdiepingen. Boven naast de cv in de ruimte waar de kinderen slapen. Wij liggen ernaast met alleen een houten deur en een gipswandje ertussen. Beneden hangen ze dus ook.

Jaren geleden woonden wij tijdelijk (in afwachting van de oplevering van ons nieuwe huis) in een studio in rotterdam centrum op 4 hoog zonder lift. Ik hoogzwanger, met bekkenpijn sliep op een matras op de grond. Gaat midden in de nacht een alarm af, niet normaal. Bleek een brandalarm te zijn dat vriend mee wilde verhuizen. Kregen het ding met geen mogelijkheid uit. We hebben het onder de kraan gestopt, verbrand, met limonade en koffie overgoten en ten einde raad dus uit het raam gegooid... XD Hoorden we het dus nog piepen op 5 hoog. Met dekbed over de oren maar de nacht uitgezeten.

In ons huidige huis konden we een tijdje geleden weer zoeken naar de "uitknop" van de rookmelder. Bleek heel simpel een schuifje waar de batterij in zit, voortaan gaan we daar eerst maar naar zoeken.

19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Ja wij hebben ze in elke kamer. Zo belangrijk! Wij hebben geschakelde.

20. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    In principe heb je 1 melder nodig per verdieping (voor een gemiddeld huis, niet een dikke vette vrijstaande woning).
    Huizen van voor 2012 worden verplicht gesteld dat ze een rookmelder hebben.

Wij hebben gekoppelde. Ze maken verschrikkelijk veel herrie, maar als ik op zolder zit en de meterkast begint te roken, dan hoor ik dat op zolder ook en kan ik op tijd vluchten.

Op de slaapkamers heb ik geen melders, het enige wat ik daar aan elektrisch apparatuur heb ik de wekker.
    Op onderstaande plekken heb ik een rookmelder:

> In de bijkeuken, bij de wasmachine en droger
    > In de meterkast
    > In de woonkamer, centraal, ver genoeg van de open keuken
    > In de hal bij de hoofdingang
    > In de hal eerste verdieping
    > In de hal op zolder bij de CV-ketel (en ook een CO-meter)

Als ik meer apparatuur op de slaapkamer zou hebben, zou ik er daar ook 1 ophangen. (zoals oplader telefoon, televisie etc)

Hang er in ieder geval nooit 1 in de keuken. De rookmelder zal ook afgaan bij stoom....

De vluchtweg is altijd vrij zodat we niet ons nek breken over spullen als we naar buiten gaan.

Tevens dient elk gebouw een blusmiddel te hebben om een beginnende brand te blussen.
    Deze hebben wij dus ook netjes staan

Mijn werk is brandpreventiedeskundige, dus mijn huis is goed brandveilig, voor zover mogelijk

Deel Deze Pagina